Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.10.2021 klo 12:02

Sain käytyy kaupungis. Palkaks ostin itelle metsämansikkateetä ja teehaudutuskipon. Käytiin me ruokakaupassakin ja sain huomiseks j.lihaa. mut mitä teen siitä? Ei harmainta hajua. Joku keitto parsa- ja kukkakaalin ja porkkanan kans? Pitää miettii.

Loppu päivä on vapaata.

Soittelin matkalla tytölle ja kysyin vointii. Oli nukahtanu heti puhelumme jälkeen ja kipu oli aamulla pois. Sanoin et tänään ei huohoteta sit, ku kerta saa rokotuksen. Et lepää ihan rauhassa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 07.10.2021 klo 17:11

Hieno juttu, että teet sukkia lahjoitettavaksikin, saloka! Paljon kyllä ehdit tehdä. Ja jaksat, vaikka olisi huonompikin päivä.

Kauhea sotku täällä kotona. Tavaroita on joka paikassa. Pitäisi siivota vähän, mutten nyt jaksa.

Ostin lisää Rooibos-teetä. Siirryin kamomillasta rooibokseen. En tiedä onko sillä eroa. Kamomillan sanotaan rauhoittavan illalla. En tiedä oliko sillä minuun sitä vaikutusta. Pakkaus loppui ja rooibos sattui nyt olemaan tarjouksessa. Ylipäätään lämmin tee tuntuu vähän rauhoittavan illalla. Ainakin teen lämpö tuntuu mukavalta. En laita siihen sokeria enkä maitoa enkä mitään. Pelkältään juon sitä. Ensiksi en tykännyt kummankaan mausta, mutta olen tottunut. Onkohan vielä muita makuja, joissa ei olisi kofeiinia ollenkaan. Ehkä jotain yrttijuomia voisi löytyä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.10.2021 klo 23:42

Tein joku aika sitten 40 cm putken, minihameen /selätin. Se on menny omistajalleen. Omistaja oli kysyny paljonko maksaa. Sanoin et jokainen maksaa omantunnon mukaan, tai jotain sellai. Tänään siskoni toi kirjekuoren jossa oli 30e rahaa ja kiitokset. Nyt mulla on jotenki paha olla, et se on liikaa, kun lankoina oli jämä / jätelankoja. Laitoin siskolle viestin ja pyysin häntä välittää isot kiitokset. Mulle ei ole kukaan maksanu noin paljon työstä. Isoin taitaa olla 8-10 e. Olen ihan sekaisin. Haluaisin palauttaa ne rahat, kun tuntuu et olen ryövänny ne joltain.

Maksoin tytön ja poikkiksen 6kk juhlaruuat. Huomen varmaan kuulen oliko hyviä ollu.

Isän kans sairaalassa on ongelmia. Äiti kirjoitti ylemmälle taholle tai jonnekkin isän kohtelusta ja siitä ettei henkilökunta lue potilaan papereita, vaan olettavat. Äiti löysi isän pissalammikosta vessasta, hoitaja torui isää, vaikka isä ei tee sitä tahalteen. Isän sänkyki oli lainehtinu. Huomenna äiti soittaa vissiin ylihoitajalle ja kysyy, mikä isällä on tai mitä epäillään. Meille ei olla vieläkään kerrottu mitään.

Äiti on raatanu tänään todella paljo. Onneks hän menee hemmotteluun huomen aamulla,kampaajalle. Käskin äitin muistaa levätäkkin.

Itelläni ei tullu ainakaan vielä sitä väsymystä. Oottelen tuleeko huomenna.

Huominen ja koko vkl ruoka on päätetty. Keitto. Helppo ja nopea.

Mun kasvot ei tykkää yhtään tosta ulkoilmasta. Mitä se tykkää pakkasista. Onko jollai jotain hyväksi todettua kasvoille laitettavaa rasvaa apteekista? Nyt käytös acobase 60% yöllä ja aamulla ja päivällä öljy, oliks se ceridal.  Kesällä oli hyvänä, ku kasvot oli hikisenä koko ajan. Ja tä ongelma on tullu vissiin 3 vuoden sisällä.

Mut kai mä laitan herätyksen ja alan pikku hiljaa nukkuu...

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 08.10.2021 klo 15:32

Saloka, ihanaa, että sait kiitoskirjeen ja noin paljon rahaa tekemästäsi työstä! Et todellakaan ole ryövännyt mitään. Et ole edes ehdottanut hintaa, vaan hän itse päätti. Hän itse on halunnut maksaa. Hän on selvästi ollut todella tyytyväinen työhösi. Se oli varmaan kauniisti neulottu. Voit olla iloinen, että saaja arvosti työtäsi ja halusi maksaa siitä. Jätelangathan ovat ekologisia, kun mitään ei mene hukkaan. Voit ostaa sillä vaikka jotain, mistä itse pidät.

Minulla ei ole ehdottaa mitään hyvää kasvorasvaa. Joku muu ehkä paremmin tietää? Olen huomannut, että omakin iho vähän kuivuu. Olen vaan perusvoidetta laittanu illalla.

Onpa ollut väsyttävä päivä tänään. Yritin tehdä töitä ja vähän sainkin tehtyä. Olisi ollut kiva, jos olisi ollut joku chatti nyt loppuiltapäivällä tai illalla, mutta ei ole. Eikä näytä olevan viikonloppunakaan.

Keitto onkin hyvä idea. Minunkin pitäisi keksiä jotain ruokaa. Kaikki ainekset on lopussa. Pari einestä on vielä jääkaapissa. Niillä selviän huomisen. Sitten yritän jaksaa mennä ruokakauppaan. Keitto voisi olla toimiva ruoka minullakin. Voisin tehdä jotain keittoa viikonloppuna jo valmiiksi, eikä tarvitsisi alkuviikolla tehdä mitään uutta ruokaa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.10.2021 klo 00:00

Ei kovin paljoo väsyttäny, mut kipuillu sen verta pahasti että oon ollu ja kutonu va. Aika äkkiä noi sukat tulee valmiiks.

Otin just dolia ja toivon et polveni lopettais sattumisen ja selkä. Ei oikee voi missään asennos pitää tota jalkaa.

Huomenna olis suunnitelmissa leipoo, paitti jos herään vasta klo 13 jälkeen, ni en enää leivo.

Keitosta tuli ylikypsää, mut syötävää. Olen muutenki syöny ku hevonen, alpron pienen rahkan ja4-5 leipää ja ison kasan keittoa. Juonu 2.5 litraa teetä. Menny vähän överiksi tämä.

Mietin täs, lukisko pitkästä aikaa vai yrittäiskö jö nukkuu...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.10.2021 klo 14:35

Äiti herätti ja piti mennä sinne. Olin ni huonossa olossa, et sen näki kaikki. Valkoinen ku haamu. Mut selvisin matkasta ja olen jo kotona. Nyt ei tarvi mennä mihinkään. Eipä tullu leivottuakaan. Yritän olla menemättä sohvalle, mut...

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 09.10.2021 klo 15:09

Aika kivaa, että neuleen saaja osoitti konkreettisesti arvostavansa töitäsi enemmän kuin mitä olisit itse rohjennut pyytää 🙂 Olisikohan tämä jotakin mitä voisi yleistää - ehkä sinäkin olet oikeasti parempi tyyppi kuin minä itseäsi pidät?

saloka kirjoitti:
Keitosta tuli ylikypsää, mut syötävää. Olen muutenki syöny ku hevonen, alpron pienen rahkan ja4-5 leipää ja ison kasan keittoa. Juonu 2.5 litraa teetä. Menny vähän överiksi tämä.

Jos toi on koko päivän ruoat, ei se mun mielestä mitenkään erityisen paljon oo! 😯 Mä pyrin syömään kahdesti päivässä sellaisen kunnon aterian että maha tulee täyteen, ja lisäksi aamupuuron, eikä toi (teen määrää lukuunottamatta) kuulosta yhtään isommalta ruokamäärältä kuin mikä multa normipäivänä menee.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 3 kuukautta sitten. Syy: lisäys
Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 09.10.2021 klo 17:10

Sain siivottua tavaroita vähän. Väsyttää jo. Nälkäkin on. Laitan perunoita kiehumaan ja otan pakastimesta nakkia tai jotain. Tänään on pitänyt turvautua lääkkeisiin enemmän.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.10.2021 klo 18:21

Isä haettu kotiin yllättäen. Väsyny on.

Mun tekee mieli kutoo, mut en jaksa. En jaksa muuta ku maata. En jaksa ees striimii kattoo. Maataan täs sit. Voimat on aika finaalissa. Onneks tulee peli ja sen jälkeen bb. Sit voi mennä nukkumaan.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 09.10.2021 klo 19:24

saloka kirjoitti:
Isä haettu kotiin yllättäen. Väsyny on.

Mun tekee mieli kutoo, mut en jaksa. En jaksa muuta ku maata. En jaksa ees striimii kattoo. Maataan täs sit. Voimat on aika finaalissa. Onneks tulee peli ja sen jälkeen bb. Sit voi mennä nukkumaan.

Voimia sulle ja äidillesi 🐻 Muistisairauden seuraaminen itsessään on jo kova paikka, saati sitten se huoli mikä syntyy, kun muodostuu epäilys ettei muistisairaasta pystytä normi-osastolla pitämään säädyllistä huolta. Omaishoito on vaativaa kokopäivätyötä, joten ratkaisu sen suhteen missä menee oman jaksamisen raja (kuinka kauan jaksaa tai pystyy hoitamaan kotona) ja mikä olisi paras ratkaisu muistisairaan hyvinvoinnin kannalta voi olla todella vaikea.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.10.2021 klo 23:07

Soroppi ja purjevene ❤

Tuli yllättävä ehdotus äitiltä. Nuoriso on ma lähössä mökille. Jos tekisin hiukan ruokaa mukaan. Sovittiin tytön kans et teen makaronilaatikkoa ja jauhelihakiusausta. Äiti tuo huomen ainekset ja sit alan heti tekee. Onneks ei ole suuritöisiä, ennemmin hermostuttaa maustaminen. Pitää huomen vielä kysyy, onko kiellettyjä mausteita. Tytön poikkis ei kestä kermaa, ei ees laktoositonta. Saa nähä miten käy soijakerman kans. Kauraa ei voi käyttää, jos jää ylimääräisiä, ni mä en voi syä sit.

Isä meni heti pesun jälkeen nukkuu, joskus klo 17. Äiti on kerran herättäny iltapalaa ja lääkkeet ottaa. Muuten on vissiin nukkunu.

Isällä on ihmeellinen muistisairaus, kun pää leikkaa suht hyvin, mut kroppa ei. Käskyt jalkoihin on huonot, pidätyskyky vissiin olematon paitsi isossa. Kuulemma puheen tuottaminen ongelmaa. Nielemisongelmia. Tuntohäiriöitä. Kankeus. Hän yrittää olla mahd. Omatoiminen, mut siihen hän ei enää kye. Aina ei muista koska pitää vessaan mennä pissalle.  Eli kroppa kuihtuu. Muistista, hän muistaa vielä että mul on ollu mies, vaikka siitä ei sille ole kerrottu. Mut joo, rankkoja aikoja äiti elää.

Mulla on va epämukavia kipuja eikä codi auttanu yhtään. Jollei maha ni selkä, jollei kumpikaan niistä ni jalka. Onneks ne lähtee parin pvä pääst pois. Olen va miettiny onko rokotus lisänny näitä kipuja. Toivon et ens yönnä saan nukkua, ilman et lasken et koska voi ottaa lääkettä.

Sain illalla hiukan kudottuu, mut en mitään julmettuja määriä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 10.10.2021 klo 10:19

Saloka, hienoa jos jaksat tehdä heille vielä ruokaakin! Valmiiksi tehdyn kotiruuan saamisesta tulee aina hyvä mieli saajalle.

Yritän edelleen raivata tavaroita. Pitää saada varastohuonetta raivattua ennen kuin taloyhtiön remonttimiehet tulee. Pitää olla tietty huone tyhjänä enkä tiedä minne laittaisin kaikki tavarat ja rojut. Ne on siellä varastossa juuri siksi ettei ne mahdu muualle. Poiskaan ei kaikkea viitsi heittää, koska välillä on tarvetta varapatjalle ja sellaiselle. Tai jotain vanhoja astioita, jotka on ihan ehjiä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.10.2021 klo 17:12

Ruuat tehty, äitin kanssa. Pelkään vaan että ovat liian mauttomia kun laitoin vaan vähän suolaa ja makaronit keitin lihaliemeen. No saavat ainakin sit ite maustaa ruuan. Nyt sit jännitän, miten saan ne mahtumaan tonne jääkaappiin yöksi  niitä on 3 plus 4 keskikokooista foliovuokaa. Jollei ne riitä 3 ihmiselle, ni on ihmeellistä.

Söin itteni taas ähkyyn. YRitin saada pääkivun pois, joka päätti alkaa nyt ottaa ohjia. EI oikee näe kauas enää. Tietokoneen näytön teksti on ihan muurahaisen polkua. Pitää varmaan mennä sohvalle maate kohta. Ettei pahemmaksi ylly.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 10.10.2021 klo 19:34

Saloka, paljon ruokaa jaksoit tehdä. Eiköhän se hyvältä maistu, jos lihaliemessä keitit makaronit. Niihin tulee hyvä maku siitä.

Taloyhtiöstä tuli taas kaikkea ikävää tänään. On huono olo sen takia.

Nyt pitäisi jaksaa mennä suihkuun ja pestä hiukset. Tuntuu että haluaisin vaan mennä nukkumaan, mutten haluaisi herätä ikinä huomiseen päivään. Tuntuu uuvuttavalta selviytyä sitten taas huomisesta.

Sain ruokaa ostettua. Kokeilen huomenna tehdä jauhelihakeittoa. Toivottavasti jaksan. jos en jaksa, laitan jauhelihan pakastimeen odottamaan. En ole tehnyt sitä vuosikausiin. Ostin perunoitten ja porkkanoiden lisäksi lanttuakin ja palsternakkaa. Eikö niiden pitäisi sopia siihen. Mitä laitat saloka yleensä jauhelihakeittoon?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.10.2021 klo 21:52

Purjevene, yleensä perunaa ja porkkanaa, mut on sinne eksyny muutakin, mistä tykkään. En sellai kato muuta ku et yritän käyttää sellaisia raaka-aineita mistä tykkään.

Sain vuuat jääkaappiin. Nyt sekin on pois päiväjärjestyksestä.

Iltatee taisi olla liikaa. Tuli paha olo. En anna periksi.

Koitan keskittyy kutimeen ja telkkaan.

Tytöllä on ahdistusta. Kehotin soittaa polille.  Huomenna nuorido meneekin mökille. Tulevat to takas.