Toivon ettei tämän lukeminen loukkaa sinua, saloka, mutta Zirkonin viestissä on mielestäni se hyvä pointti, että omien rajojen asettaminen on tärkeää ja tarpeen - ja sen perusteella mitä kirjoitat tänne, minusta usein kuulostaa että pakotat itsesi (reaktiona siskon, äidin, tytön pyyntöihin) ylittämään ne rajat, jotka sinun olisi jaksamisesi kannalta hyvä vetää. Ja siitä sit seuraa sinun puoleltasi katkeruutta ja uhrautumista (joka myös, välillä, kääntyy uhriutumiseksi...), mikä ei ainakaan auta masennuksen kanssa.
Älä ota tätä pahalla, minusta on kuulostanut viimeisen vuoden tai parin aikana siltä että vedät rajoja nyt jo paljon enemmän kuin aikaisemmin - tai ainakin sanot äidillesi ainakin välillä suoraan että nyt ei pysty tai jaksa, jos oikein muistan mitä olet kirjoittanut. "Ei":n sanominen ei ole helppoa, varsinkaan silloin kun epävarma itsestään tai päätöksentekokyvystään, ja kun vastahangassa olevat ihmiset ilmaisevat mielipiteensä jämäkästi. Mutta välillä se on tarpeen.
Kirjoitit joskus aiemmin siitä, miten olet oppinut kotoa sen mallin että tunteita ei kannata näyttää, ja että olet opettanut sen myös tytölle. Jätin silloin kommentoimatta, ehkä lähinnä omaa järkytystäni (se on päinvastainen asenne kuin se, mitä minulle terapiassa yritettiin opettaa), mutta palaan asiaan nyt. Ehkä tyttösi tarve pitää etäisyyttä välillä liittyy siihen, että tämä käyttäytymismalli ei toimi, tai että se johtaa ikäviin seurauksiin hänen hyvinvointinsa ja ihmissuhteidensa kannalta? Tai sitten joku muu sinuun liittyvä asia on hänelle nyt tällä hetkellä niin kipeä, että hän ei oman hyvinvointinsa takia kärsi pitää yhteyttä - ainakin minulla on ollut välillä pitkiäkin kausia, etten ottanut isään oma-aloitteisesti yhteyttä ollenkaan, ja joskus olen pyytänyt äidiltä ettei hän kertoisi minulle mitään isään liittyvää, koska se oli minulle liian raskasta. Se oli vaihe, joka meni ohi, kun pääsin paremmin irti kotioloista, ja sain oman elämäni paremmin käyntiin. Uskon että tyttösi kanssa tulee lopulta käymään samalla tavalla, se sinulta kärsivällisyyttä ja luottamusta nyt vaatiikin.
Joka tapauksessa: levollista oloa, nallehalauksia ja parempaa huomista! 💗
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 10 kuukautta sitten. Syy: lisäys