Paniikkikohtauksia?

Paniikkikohtauksia?

Käyttäjä Jookai aloittanut aikaan 24.01.2013 klo 15:38 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jookai kirjoittanut 24.01.2013 klo 15:38

Minulle puhkesi masennus syksyllä 2011. Siitä lähtien minulla on ollut erilaisia mielenterveyden ongelmia, jotka ovat vaihdelleet laidasta laitaan. Viime talvena käytin rauhoittavia bentsoja säännöllisesti kolme kertaa päivässä ahdistuksen hoitamiseksi. Nyt olen päässyt rauhoittavista eroon, mutta minulle on ilmennyt toisenlainen vaiva: Saan ahdistuskohtauksia, joissa kurkkuani alkaa kuristaa niin, että mieleni tekee vetää paidan kaulusta alaspäin antaakseni lisää tilaa hengitykselle. Kaikki asiat ja esineet alkavat ikään kuin ”huutaa” minulle. Kuvittelen, että kadulla vastaantulevat tuntemattomat ihmiset haluavat minusta jotain, ja joudun välttelemään katsekontaktia heidän kanssaan. Kaikki aistimukset tulevat minulle liian voimakkaina, ja esimerkiksi musiikin kuuleminen ahdistaa. Kohtaukset voivat tulla henkisen tai fyysisen rasituksen yhteydessä esimerkiksi saunan tai urheilusuorituksen jälkeen. Myös sosiaaliset vuorovaikutustilanteet laukaisevat usein kohtauksen.

Minulla on ollut aiemmin pahoja paniikkikohtauksia, joten tiedän, millaisina kohtaukset esiintyvät minulla. Nykyiset kohtaukseni eivät mielestäni ole paniikkikohtauksia. Voisiko vaivani kuitenkin olla lähtökohtaisesti paniikkihäiriö joka näyttäytyy eri tavalla?