Hei Rikkinäinen.
Itselläni paniikkihäiriö alkoi koulussa, omien päätelmieni mukaan asiaan vaikutti huonosta lapsuudenkodista pois pääsy (suuri kontrasti lapsuuden "normaalin" ja muiden ihmisten normaalin elämän välillä) sekä kaverittomuus, joka johti sosiaalisen verkoston puutteeseen ja sitä kautta tukiverkoston puutteeseen suuressa elämänmuutoksessa.
Muistan kuinka ensimmäiset kohtaukset (joiden jälkeen aloin välttelemään tilanteita joissa sellainen voisi tulla) olivat sellasia joissa paniikki yltyi niin pahaksi että tavallaan tunsin olevani ansassa oleva eläin. Tässä tilanteessa mm. menin sängyn alle piiloon ja potkin raivoisasti kun minua yritettiin saada sieltä pois ja toisessa tilanteessa sitten äitini yrittäessä seurata jäljessäni että menisin kouluun, lähdin pakenemaan kuin jahdattu eläin.
Itse eristäydyin tuolloin kanssa ja viimeinen kouluvuosi menikin melkein täysin pienryhmässä, jolloin minun ei tarvinnut tulla kouluun koko päiväksi eikä luokkahuoneeseen, jossa olin alunperinkin ulkopuolinen ja tunsin että minua pidettiin valehtelijana, koska olin joutunut opastamaan taksikuskia oikeaan osoitteeseen, johtaen myöhästymiseen uskonnon tunnilta ja luokkakavereiden reaktio tähän oli että valehtelin. (opettaja uskoi).
Eristäytyminen itselläni oli lähinnä kirjojen maailmaan uppoutumista, saatoin lukea liki ympäri vuorokauden jotain fantasiakirjasarjaa, jolloin sain jättää normaalin maailman ulkopuolelle ja "elää" fantasiamaailmassa.
Luulin jättäväni paniikkihäiriön ja ongelmat taakseni muuttaessani pois kotoa ja koko paikkakunnalta saatuani peruskoulun loppuun, mutta se iskikin takavasemmalta kun ammattikouluun saapuivat vanhemmat oppilaat 2 vko uusia oppilaita myöhemmin. Koska totuttu tapa oli jo eristäytyä, tein juuri näin ja opinnot jäivätkin sitten kesken.
Siirryin lukioon jonka sainkin sitten suurimmaksi osaksi kunnialla selvitettyä läpi, kiitos upeiden opettajien. Paniikkihäiriö esti kuitenkin minua suorittamasta YO-kokeita, joten sain vain lukion päättötodistuksen. Lukion aikana kävin ensin kunnallisessa terapiassa keskustelemassa psyk. sairaanhoitajan kanssa ja myöhemmin ihan analyyttisessä terapiassa, jota en kokenut tosin hyödylliseksi, sillä olin jo tietoinen täysin syistä ja seurauksista paniikkihäiriöni suhteen. Lopetinkin terapiakäynnit noin vuoden kuluttua, kun elämä näytti hyvältä, olin saanut poikaystävän ja koulussa meni ihan ok.
Lukion jälkeen yritin uudelleen ammattikoulua jossa pärjäsinkin suht hyvin, mutta koska kyseessä oli maatalousalan ammattikoulu, meillä oli epäsäännöllinen lukujärjestys jonka koin (tässä vaiheessa lääkkeet ensimmäistä kertaa hankittuani) kuitenkin pahentavan paniikkihäiriötäni, joten lopetin sen. Ammatin sain kuitenkin myöhemmin oppisopimuksen kautta.
Tällä hetkellä olen menossa myös terapiaan, kun viimein tunnen että on sen aika ja omaavani voimavaroja tarpeeksi asioiden käsittelyyn.