Paniikkihäiriö ihmiset..

Paniikkihäiriö ihmiset..

Käyttäjä Axuli83 aloittanut aikaan 09.10.2018 klo 18:47 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 09.10.2018 klo 18:47

Sairastuin tuohon erittäin ikävään sairauteen vuoden 2017 Lokakuussa jolloin kelan korvaama 3 vuotinen terapia loppui(eikä vieläkään ole uutta terapeuttia saatu.).

Se oli ensimmäinen kerta kun koin tuon hirviön voiman. Olin kuullut siitä yhdeltä ystävältä mutta en tajunnut kunnolla mitä se on ennen kuin se iski itteeni. En voi kun muuta sanoa että on yksi hriveimmistä tunteista mitä mulla on koskaan ollut!

Mutta nyt kysyisin teiltä muutamaa juttua. Netistä toki oon jotain lukenut, mutta aina parempi kysyä sellaisilta ihmisiltä joilla on asiasta jotain kokemusta.

Mulla on tällä hetkellä stressiä, mutta mulle on tullut outoja oireita ja en tiedä liittyvätkö paniikkiin.
Oon herännyt keskellä yötä järkyttävään pahan olon tunteeseen ja puristavaan tunteeseen päässä. Ihan kun joku painaisi aivoja kasaan. Mitään kipua ei ole ollut. Sitte se hetkeks lievenee ja tulee paha olo ja puristava tunne takaisin. En oksenna. Mitään muuta ei tapahdu. Ei tule muita tyypillisiä paniikkioireita.
Kysynkin että kuuluuko noi kans paniikkihäiriöön?

On pelottavaa kun oireita tulee yöllä ja kun asun yksin ja jos saan jonkun halavauksen niin en pysty soittamaan apua.
Otin pahoinvointilääkkeen joka ei auttanu ja sitten paniikkilääkkeen. En tiedä vaikuttiko se koska nukahdin jossain vaiheessa. Olen varannut lääkärille torstaille kuitenkin kaiken varalta ajan. Mun lääke tohon on loratzepam 1 mg. Pelkään että kun nyt melkein viikon joutunut ottamaan noita ettei ne kohta enää tehoa.

Sillon kun tää kaikki alkoi niin mulla on ollu paniikkikohtauksia parin kuukauden välein jos sitäkään ja yhtäkkiä niitä tulee melkein viikon putkeen. Mikään omassa elämän tilanteessa ei ole muuttunut. Noh stressiä ehkä enemmän, mutta kun se on aika normaali tila mulle.

Onko toi siis paniikkia vai jotain muuta???

Kiitoksia kaikille jotka jaksaa vastata🙂!
Hyviä vointeja myös kaikille täällä😎🙂🌻

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 10.10.2018 klo 13:45

Herään tähän hemmetin pahaan oloon nyt joka yö. Ja huomaan aina kellon olevan jotain 3-4 välillä. Itse pelkään oksentamista vielä aivan mielettömästi, joten jatkuva etova olo ei oo kauhean kiva.

En usko että mikään lääke olisi syypäänä. Oon niitä vuosia jo käyttänyt. Tosin yhden lääkkeen kohdalla jota söin tarvittaessa ilman ongelmia 7 vuotta alkoi oksettamaan aivan yllättäen ja siitä seurasi oksentaminen. Se lääke jäi sitten siihen.

Phuuh...voi elämä. Aina jotain😎.

Käyttäjä September kirjoittanut 10.10.2018 klo 18:22

En osaa sanoa tuohon, että onko paniikkia vai ei. Vaikuttaa siltä, että ehkä joku ajankohtainen asia aiheuttaa nyt tuollaisia oireita. Se voi olla se stressi yhdistettynä vaikka johonkin tosi pieneenkioäin juttuun, mikä vaivaa mieltä.

Mä olen saanut yöllisiä ahdistuskohtauksia myös, mutta ne ovat silloin liittyneet bipolaarihäiriön oireiluun.

Yöllä voi tietysti tuntemuksetkin unenpöpperössä vääristyä ja siksi olet saattanut kokea oireet pahoinvointina.

Tällaisia ajatuksia mulla tuli mieleen. Valitettavasti ihan samankaltaisesta ei ole kokemusta.

Tsemppiä sinulle.

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 12.10.2018 klo 23:00

Kiitoksia September tiedoista!

Kävin lääkärissä ja jotenkin kaikki omat kauhukuvat väistyy kun lääkärin se...hmm..mites sen sanoisi. Asiantuntijuus sanoo että ei se ei ole sitä mitä kuvittelit.
On yöllä aina helpompi vedota siihen mitä lääkäri sanoi ja uskoa se kun pyöritellä omassa päässä asiaa ja yrittää rauhouttua josta ei tuu mitään kun ne kauhukuvat vaan kasvaa.

Lääkäri oli myös sitä mieltä että taitaa olla aikamoinen stressi nyt päällä ja se ei ainakaan auta paniikkih.ja vaikka mulla useita vuosia oll esim.samat lääkkeet niin siltikin niistä saattaa tulla pahoinvointia.
Rupesin hirveästi myös röyhtäilemään ilman mitään muita närästyksen oireita, mutta lääkäri epäilli että ruokatorvi tarvii nyt hiukan hoitoa tulehdukseen jota rasittanu noi lääkkeet ja stressi. Sain yhden tutun lääkekuurin jota ennenkin käyttänyt mutta vain eri vaivaa. Kuukauden kuuri. Saa nähdä mitä tapahtuu ja miten auttaa.

Oon kiitollinen että toi mun tk lääkäri kuuntelee mua aina ja mun oireita, eikä oo heti sanomassa luulosairaaksi tmv.sitä on tarpeeksi kyllä tullut jo vastaan elämän aikana.

Nyt tilanne on rauhottunu sen verran että yöpahoinvointi on loppunu. Paniikkik.vaan ei. Tai oli eilen lievempi kuin muina päivinä joten toivon että oikeeseen suuntaan oon menossa.

Nyt vaan tuntuu että päivällä tulee pahoinvointi kohtauksia, mutta luulen että se tästä rauhottuu. I hope so. Ei yhtään huvittais popsia kaiken tän päälle vielä pahoinvointilääkkeitä.

Miten teillä paniikkih. on vaikuttanut elämään? Onko teillä kohtaukset päivittäisiä? Ja minkälaisia?
Missä tilanteissa teille niitä tulee?

Itsellä ne vaan tulee ihan vaikka vaan luen kirjaa ja katon telkkaria. Ilman mitään "oikeeta" syytä☹️. Hitto kun tän sairauden sais kokonaan pois vaan jollain lääkäkityksellä.

Jaksamista ja voimia kaikille!!🌻🙂🌻

Käyttäjä September kirjoittanut 13.10.2018 klo 10:40

Axuli83 kirjoitti 12.10.2018 23:0

Miten teillä paniikkih. on vaikuttanut elämään? Onko teillä kohtaukset päivittäisiä? Ja minkälaisia?
Missä tilanteissa teille niitä tulee?

Paniikkihäiriö vaikuttaa mun elämään kaventaen sitä. Välttelen kotini piha-alueita, en pysty hakea postia tai viedä roskia. Välttelen siis paikkoja ja tilanteita, jotka aiheuttavat paniikkikohtauksen.

Paniikkikohtaukset eivät ole päivittäisiä, mutta lievempi ahdistus on. Toissapäivänä sain viimeksi paniikkikohtauksen, kun tyttäreni koputti ulko-oveen. Joskus saan kaupassa paniikkikohtauksen.

Mulla on aika paljon ongelmia tämän paniikkihäiriön taustalla. Sen lisäksi löytyy ahdistuneisuushäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko. "Päädiagnoosi" on kuitenkin kaksisuuntainen mielialahäiriö. Näiden kanssa on todella vaikea elää, mutta olen tavallaan tottunut ja turtunut tällaiseen elämään. Paniikkihäiriön diagnoosin sain 16 vuotta sitten, mutta paniikkikohtaukset alkoivat 9-10 vuotiaana.

Tänään olen taas tavallista ahdistuneempi. Pelkään kontaktia naapureiden kanssa. Kotoota on päästävä jossain vaiheessa kuitenkin ulos ja kauppaan.

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 14.10.2018 klo 20:32

Luulin että paha olo oli lähtenyt.Eipä ollukaan.Oli yhden yön poissa ja palasi.En tiiä mitä ja miks toi tulee koko ajan.Pilaa yöt!!Sain lääkäriltä tosiaan ruokatorven hoitoon kk:n mobic kuurin,mutta ei tunnu auttavan.Toki syöny vasta 3päivää.Röyhtäily jatkuu.Toivon kovasti etten saa tästä vielä jotain ruokatorvi sairautta☹️.Näitä sairauksia vaan kerääntyy jostain.

Viime yötä en edes jännittäny tai ajatellu asiaa.Menin sänkyyn lukemaan kirjaa ja pari tuntia siitä pahoinvointi alkoi.En tiiä mitä hittoa pitäis tehdä.Omat pahoinv.lääkkeet ei tunnu auttavan.Eikä niinku tuu oksennusta edes,mutta olo on järkyttävä.Kiva jos tästä nyt onnistun kehittämään itelleni sen että illat kauhulla odotan sitä pahaa oloa.Unilääkkeistä huolimatta herään kuitenkin...

Välillä vaan tuntuu ettei jaksa enää oon niin poikki kaiken kanssa!