Pakkoajatuksia

Pakkoajatuksia

Käyttäjä Mies75 aloittanut aikaan 26.10.2009 klo 14:04 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Mies75 kirjoittanut 26.10.2009 klo 14:04

Olen tänne ennenkin kirjoitellut (noin puoli vuotta sitten) samasta aiheesta. Sain apua antipsykoosilääkityksestä ja ajatukset olivat poissa jonkin aikaa. Nyt olin sairaalassa lääkepurussa 6,5 viikkoa ja minulta purettiin kaikki muu lääkitys paitsi masennuslääkkeet. Sain viikon kuluttua sairaalasta päästyäni uudelleen pakkoajatuksia.

Minun pakkoajatukseni liittyvät edelleen internettiin, salasanoihin ja niiden hakkerointiin. Pakkoajatuksia saattaa tulla ihan tosta noin vaan, mutta varmasti ne laukasee esim. facebookin etusivulla oleva teksti unohditko salasanasi. Nyt päässä jyskyttää lause ”facebook turvalause”, mitä kautta arvailemalla pääsee toisen facebook profiiliin, jos vaan tarpeeks kauan jaksaa arvailla. Itse harrastin sitä 2,5 vuotta sitten hotmailiin ja se touhu oli ihan loputonta.

Tajusin myös, että minulla on ollut pidemmältäkin aikaa pakkoajatuksia. Jo kuusi vuotta sitten, kun aloimme seurustelemaan nykyisen vaimoni kanssa, kyselin häneltä kaikkia sairaita seksiin liittyviä kysymyksiä pakonomaisesti. En päässyt niistä sairaista ajatuksista eroon, ennen kuin olin kysynyt sitä. Nyt ne ovat poissa.

Kela tyrmäsi terapia hakemukseni, meidän mtt on huonossa hapessa kun kuulemma lääkärit irtisanoutuneet sieltä. Lääkityksenä minulla on seroquel prolongia 600 mg, anafranilia 75mg ja azonaa 50 mg+rauhottavana temesta, jota saattaa mennä jopa 6 tablettia päivässä. Mistä minä saisin apua näihin kamaliin ja piinaaviin ajatuksiin? En pysty menemään töihinkään, kun on vaikea keskittyä mihinkään.

Käyttäjä mata10 kirjoittanut 26.10.2009 klo 16:24

Hei, oletko miettinyt sitä miksi koet nuo pakkoajatukset niin vakavana? Sinulla nuo kuitenkin tuntuvat aika "älä nyt loukkaanu" mutta suhteellisen harmittomilta. salasanat jne.
On sellaisiakin pakkoajatuksia että ihmiselle tulee halu nähdessään veitsen löydä sillä jopa jotain rakkaintaan. Anna ajatuksen tulla, mieti sitä pohdiskele miksi se ajatus ahdistaa? Tästä voit aloittaa. Ajatukset tulevat ja menevät. Kuten olet huomannut ajatuksen virtaa ei voi katkaista. Kätkisikö se " pakkoajatus" jonkun muun ajatuksen sinne taakseen?

Käyttäjä Mies75 kirjoittanut 27.10.2009 klo 11:22

Hei Mata!

Pakkoajatuksia on toki hyvinkin erilaisia. Noi pakkoajatukset lähtivät alunperin siitä, että epäilin vaimollani olevan salainen sähköpostiosoite jolla hän käy keskustelua vieraiden miesten kanssa. Ja ihan ensimmäiset pakkoajatukset liittyivät nykyisen vaimoni entiseen seksielämään.

Vaikkeivat pakkoajatukseni ole sinänsä kovin uhkaavia muita kohtaan, on niiden kanssa siltikin vaikea elää. Ne tulevat mieleeni joka välissä, ne haittaavat tietokoneella työskentelyä (työni vaatii tietokoneen) jne. Jossain vaiheessa oli pakkoajatus, mitä jos vahingoitan tytärtäni... Ne pakkoajatukset saattavat muuttaa muotoaankin, mutta pääasiassa ne ovat liittyneet ihan vaan tietokoneisiin ja ne laukeevat tietyistä sanoista. Myös riidellessä pakkoajatukset valtaavat mieleni. Luin pakkoajatuskirjasta, että jollakin miehellä sana helsinki aiheutti pakkoajatuksia, joka johti todella vaikeaan elämään. Pienetkin asiat siis voivat aiheuttaa suuren ahdistuksen, kuten mulla.

Käyttäjä mata10 kirjoittanut 27.10.2009 klo 15:33

Luin nyt vielä tarkemmin tuon viestisi. Ehdottomasti 6 temestaa on aivan liikaa, ilmeisesti 1 mg pillereitä. Siinä tuppaa käymään pidemmän päälle niin että vaikka otat 10 se ei enää vaikuta. Temestä on ehdottomasti pahin noista bentsoista. Parasta olisi jos pystyisit vähentämään vähitellen. Lääkkeet siirtävät vain ongelmaa. Ensin hyväksy se että ajattelet pakonomaisesti jotakin asiaa. Se on jo puoli voittoa kuten itsekin tajuat että ovat pakkoajatuksia. Kyllä se elämä siitä pikkuhiljaa kirkastuu. Olet varmaan huomannut ettei "elämä" junnaa paikoillaan. Elämä on muuttuvaista. Tulee uutta ajateltavaa jne. jne.
Keskustelu terapiassa kuten olet itsekin sellaiseen pyrkinyt olisi parasta lääkettä.
Surullista ettei meillä löydy sellaista apua tarvitseville.
Rahasta lienee kysymys mutta kuitenkin on vara laittaa sikaflunssa rokotuksiin miljardeja.
Loppujen lopuksi on kysymys siitä mitä arvostetaan eli asioiden laittamisesta tärkeyjärjestykseen päättäjien päässä. Ei ole oikein, ei.