Moi! Minulla on myös pakkoajatuksia, ja suurelta osin ne liittyy pelkoon siitä, että vahingoitan toista ihmistä vahingossa jollakin mitä teen tai jätän tekemättä. Tästä seuraa paljon tarkistelua, mutta mikään määrä tarkistelua ei tuo mielenrauhaa. Mietin myös tarkkaan sanomisiani, ja pelkään sanovani vahingossa jotakin sellaista, mistä joku pahoittaa mielensä. Pelkään, että "pilaan jonkun elämän" jollakin mitä sanon. Pahita on työhön liittyvät pakkoajatukset. Selviydyn työpäivistä ihan hyvin, pakko-oireet eivät vaivaa ja muutenkin töissä menee ihan hyvin. Ongelmat alkavat kun lähden töistä. Lähtiessä minun pitää tarkistella asioita (myös ihan älyttömiä asioita) miljoonaan kertaan, ja lähteminen saattaa kestää parikymmentä minuuttia. Joskus töistä lähtiessä itkettää, kun on sellainen epämääräinen ahdistuksen tunne, että joku tärkeä asia on jäänyt tarkistamatta työpäivän aikana ja entä jos siitä seuraa jotain kauheaa jollekin. Tuntuu hakalalta irrottautua työstä. Saatan miettiä koko loppu illan tai koko viikonlopun jotakin pientä asiaa, jossa olisin omasta mielestäni voinut toimia paremmin ja mietin, että entä jos nyt minun takiani jollekin käy jotakin pahaa, kun en osannut toimia tarpeeksi hyvin.
Tämän lisäksi minulla on ollut nuorempana bakteerien pelkoon liittyviä pakko-oiteita (esim pakonomaista käsienpesua) ja nykyään on myös sellaisia pakko-oireita, että jumitun tarkistelemaan miljoonaan kertaan, että ovi on kiinni, lieden levyt on kiinni yms. Bakteereihin liittyvistä pakko-oireista pääsin aikoinaan eroon, en tiedä auttoiko se, kun kävin vuoden verran psykiatrisen sairaanhoitajan luona juttelemassa, vai mikä auttoi. Mutta pakko-oireet olivat n. viisi vuotta poissa, kunnes tuli taas näitä ovien yms. tarkisteluja. Pesen nykyäänkin ehkä hiukan keskiverto ihmistä enemmän käsiä, mutta bakteerit ei ahdista samalla tapaa kuin nuorempana, en jää niitä ajattelemaan, eikä bakteerien pelko millään tavalla rajoita elämää. Ahdistavissa tilanteissa saatan pestä enemmän käsiä.
Bakteereihin liittyvillä pakko-oireilla yritin varmaankin saada itselleni kotrollin tunnetta. Kontrollin tunne toi turvallisuuden tunnetta. Nykyisiin pakkoajatuksiini liittyy varmaan se, kun olen pienestä asti joutunut kantamaan liian paljon vastuuta. Olen kasvanut sellaiseen ajatukseen, että kaikki asiat on minun vastuulla ja minun pitää pitää kaikesta huolta ja minun pitää olla se vahva.
Minullakin on vaikeuksia antaa itseni olla onnellinen. Jos tapahtuu joku minun mielestä tosi kiva juttu, tai on jotenkin tosi onnellinen hetki, tulee yleensä jokin pakkoajatus mieleen tai syyllisyyden tunto jostakin menneestä tapahtumasta, ja en pysty keskittymään onnelliseen hetkeen.
Tsemppiä kaikille ja olkaa itsellenne lempeitä 🙂👍 🙂👍 🙂👍