Pakko saada alkoholinkäyttö hallintaan

Pakko saada alkoholinkäyttö hallintaan

Käyttäjä Martta3107 aloittanut aikaan 18.01.2015 klo 14:52 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Martta3107 kirjoittanut 18.01.2015 klo 14:52

Hei,

olen johtavassa asemassa oleva 45 v. kahden lapsen äiti, parisuhde on ahdistava koska tuntuu etten saa tilaa itselleni vaan mieheni vie kaiken hapen ympäriltäni. Ainoa keino tällä hetkellä tuntuu olevan alkoholi ja pillerit. Hoidan työni kyllä hyvin, vaikkakin olen päätynyt tekämään sitä etänä koska en pysty toimimaan arjessa enkä myöskään vapaalla ilman päihteitä. Koti on siisti, lapset voivat hyvin ja hoidan kaikki heidän harrastuskuljetukset sekä pidän heistä muutoinkin huolta. Salaa sitten kun on mahdollisuus, turrutan itseni alkoholilla ja lääkkeillä. Olen aivan lopussa ja haluan päästä tästä ”selviytymis” tavasta eroon. Miestä en halua jättää, rakastan häntä kuitenkin ja minulle tämä parisuhde on kuitenkin tärkeä, vain minun alkoholin käyttö on liiallista. Olen kärsinyt koko elämäni paniikkihäiriöstä, bulimiasta ja nyt vielä joudun suolistosairauden takia syömään lääkkeitä jotka lisäävät päihdeongelmaa. Anteeksi tämä sekava kirjoitus, en tiedä miten tämän keskustelun oikealla tavalla aloittoitaisi, onko täällä ketään muuta joka olisi samanlaisessa tilanteessa?

Käyttäjä Hilma3 kirjoittanut 23.01.2015 klo 12:40

Heippa Martta!

Tutun kuuloista tekstiä. Voimia toivon sinulle kovasti! Olen sinua hiukan nuorempi, mutta tilanteeni oli reilu vuosi sitten aika samanlainen. Olin koukussa rauhoittaviin, niiden avulla suoritin arjen askareet, lasten hoidon ymym. Pystyin lääkkeiden avulla elämään välttävästi elämääni ja lääkkeet vielä lievittivät juomisen tuomaa krapulaa ym ahdistusta ja pelkoja. Iltaisin hain helpotusta olooni alkoholilla. Enenevissä määrin koko ajan. Viikonloput venyivät siihen,että join aina edes hieman,jos aamulla ei ollut aikaisin lähtöä mihinkään. Välillä join vaikka olisikin ollut aamulla menoa. Uskottelin itselleni,että pystyn hallitsemaan juomisani. Se oli aivan hirveää elämää. Pääsin onneksi Myllyhoitoon ja sitäkautta kiinnityin itsehoitoryhmiin. AA ja NA-ryhmiin. Yksin en olisi tilanteesta selvinnyt. Onneksi siis sain apua. Mutta se päätös minun oli tehtävä, että en koske alkoholiin enkä riippuvuutta aiheuttaviin lääkkeisiin pitkällä tikullakaan! Ja se päätös oli vaikea, ja vielä vaikeampaa oli pysyä siinä päätöksessä. Mutta olen hyväksynyt sen asian, että tarvitsen näitä vertaistukiryhmiä pysyäkseni erossa päihteistä. Kuulostaa ehkä hieman hehkutukselta, mutta kerroin oman kokemukseni ja mikä minua auttoi. Minustakaan ei ole tullut täydellistä, ja elämä tuntuu välillä todella raskaalta, kun enää ei pysty pakenemaan omaa elämää lääkkeisiin tai alkoholiin. Mutta päivä kerrallaan olen selvinnyt! Uskon, että ajan kanssa opin sietämään elämän tuskaa paremmin ja paremmin. On tämä elämä kuitenkin paljon parempaa, kun se entinen, vaikka välillä pahalta tuntuukin! Kärsin itse edelleen ajoittain vaikeista masennusjaksoista ja sosiaaliset tilanteet ovat välillä todella vaikeita traumataustani takia. Suosittelen ottamaan selvää erilaisista avohoito-kuntoutuspaikoista. Tai hakeutumalla paikalliseen AA ryhmään..Missäpäin suomea asut? Ja onko sinulla ketään tuttavaa kenelle uskaltaisit tilanteesasi rehellisesti kertoa? Joka voisi olla tukenasi?Muista, ettet ole yksin,etkä ole ainoa! Nuo ryhmät ovat täynnä sinun ja minunkaltaisia ihmisiä, jotka ovat selvinneet!
Voimia ja lämpöisiä ajatuksia! 🙂

Käyttäjä arka kirjoittanut 24.01.2015 klo 06:56

Hei!
Minä toivoisin voivani käyttää alkoholia lääkkeenä ahdistukseen kun eivät suostu enää määräämään rauhoittavia. Valitettavasti minulla vaan tuo alkoholi ei oikein poista ahdistusta enkä ole sitä siksi käyttänyt. Mutta esim.rakas mieheni hyötyy selvästi alkoholista ja en näe mitään ongelmaa siinä että hän sitä käyttää. Mutta sinä olet selvästi nyt tullut tilanteeseen jossa et halua alkoholia enää käyttää. Saitkin jo tällä palstalla neuvon sellaiselta joka on käynyt jo läpialkoholista vierottautumisen ja hän taitaa tietää parhaiten mikä auttaa eli AA ja muidenkin ihmisten tuki. Asutko mitenkä keskuksessa tai syrjäseudulla eli pääsetkö AA:n kokouksiin? Minä olen lukenut AA:n kirjallisuutta ja saanut siitä apua vaikken käytäkään alkoa. Voisit varmaan hankkia nuo kirjat itsellesi ja luuletko että olisi mahdollista saada tukihenkilö itselleen AAsta vaikkei pääsisi kokouksiin. Sellainen ihminen jolle voi soitaa kun juomishimo iskee. Minusta on hienoa että olet jaksanut hoitaa lapset ja kodin hyvin. Tietääkö miehesi että käytät liikaa alkoholia, olisiko hänestä apua jos kertoisit? Pistä viestiä miten olet aikonut asiassa edetä, voimia sinulle PALJON!

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 24.01.2015 klo 21:16

Hei! Olen saanut olla raittiina AA:n ja Al-anonin tuella, ryhmät ovat auttaneet ja niihin voi mennä nimettömänä eikä tarvitse kertoa muuta kuin mitä haluaa, ainakaan aluksi. Nuorena sairastin bulimiaa, olin hirveän ujo ja estoinen joten alkoholi auttoi minuakin näihin vaivoihin. Mutta niinkuin viinalla on tapana, se ei enää jossain vaiheessa enää auttanut vaan johti elämäni katastrofista toiseen, enkä millään ymmärtänyt että oma käytökseni viinan voimalla oli kaiken syy. No, se on jo toinen tarina, mutta kun pääsin AA:han, ymmärsin sen jälkeen myös ryhmätovereiden kehoituksesta mennä terapiaan koska kärsin vaikka mistä psyykkisistä oireista. menin myös al-anon ryhmään koska olin elänyt aikuiselämäni alkoholistisessa ympäristössä. Bulimiasta pääsin viinan avulla eroon, mutta se tuli takaisin kun raitistuin eli ahmin ruokaa ja oksensin, terapia auttoi siihenkin ja tietenkin raittius ja asioista puhuminen rehellisesti. Sekä Korkeampi Voima joka nykyisin on suurin auttajani ja tuki ja turva jos on vaikeaa. Minun on pakko se mainita koska näin olen sen kokenut, mutta ei kaikilla ole mitään uskontoa eikä muuta voimaa kuin toiset ihmiset jotka auttaa ja hekin löytävät avun AA:sta.
Toivon kovasti että haet apua, kun vielä on perhe koossa ja mieskin. Minun perheeni hajosi, surin sitä vuosia kun raitistuin ja aina kun kuulen että jollakin on vielä perhe tallella yritän kannustaa pysymään raittiina ja siten pikkuhiljaa tervehtyy muutenkin. Alkoholi ainkain minulle aiheutti vain lisää paniikkihäiriötä ja pelkotiloja yms.
tsemppiä kaikille jotka haluavat raitistua!

Käyttäjä M3iju kirjoittanut 28.01.2015 klo 11:18

Moi,

itselläni myös ollut viimeisen parin vuoden aikana alkoholin liikakäyttöä joka pahensi oloani entisestään.
Minulle on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö, josta itse kuitenkin olen eri mieltä.
Minulla kuitenkin on ollut kausia, jolloin alkoholi on maistunut enemmän ja samaan aikaan vauhtia.

Ymmärrän sinua, sillä oma motiivini juomiselle oli myöskin tuo todellisuudesta pakeneminen sillä arki tuntui joko liian raskaalta tai tylsältä. Nyt olen saanut avukseni Antabus lääkityksen tuohon juomiseen ja aloitin myös liikkumisen. Otin tavoitteeksi parantaa elämäntapojani (syödä terveellisesti, liikkua, nukkua riittävästi, lopettaa juominen). Tuo tavoitteen asettaminen itselleni toimi minulla. Elän päivä kerrallaan ja päivän lopuksi voin olla tyytyväinen etten korkannut. Saatan joskus jopa palkita itseni jotenkin. Olen luvannut itselleni, että kun saan kiloja pois niin aion ostaa itselleni jonkin kivan vaatteen).

Tuo elämäntaparemontti voi kuulostaa työläältä ja vastenmieliseltä, mutta minä ainakin voisin sitä suositella, sillä psyykkinen hyvinvointini on nyt tasaisempi (ei enää alkoholista aiheutuvaa masennusta ja morkkista, hetken mieliteot vähentyneet, ei sekavaa käytöstä, mieli on paljon seesteisempi, parisuhde voi hyvin jne.)

Tiedät varmasti alkoholin haittavaikutukset paremmin kuin hyvin, mutta annan sinulle silti jotain pohdittavaa:
- Liiallinen juominen heikentää keskittymiskykyä
- Tasapainoaisti saattaa kärsiä alkoholin liikakäytön seurauksena (pikkuaivot vaurioituvat). Olethan nähnyt alkoholisteja, joiden kävely on katkonaista?
- Alkoholia usein nauttivilla sietokyky on kasvanut, joten vaaroja ei ehkä osaa odottaa.
- Persoonallisuus muuttuu
- Alkoholisteilla dementiariski on kasvanut, yleisimmin se johtuu aivovammasta tai Wernicken taudista.
- Maksa vaurioituu
- Alkoholissa on paljon kaloreita, joka lihottaa. Myös näläntunne humalassa kasvaa

En halua pelotella, mutta nämä ovat tosiasioita jotka kannattaa ottaa tosissaan. Elämäntapojen muutos kannattaa aloittaa heti, sillä mitä pidempään juominen jatkuu, sitä useammin ehdit antaa itsellesi tekosyitä juoda.