koko päivän ollut tää ikkuna tässä auki, ja pitänyt tänne kirjoitella tuntemuksiani.
jotenkin ne on vaan niin hajallaan ja sekaisin mun päässä ettei oikeen tunnu saavan mistään otetta. johonkin ketjuun kirjoittelin syksymmällä, että on vointi alkanut huonontumaan. mut sittemmin se kirjoittelu jäi.
mulla on yli kymmenen vuoden tausta masennuksesta, paljon traumaattisia kokemuksia vuosien varrella jotka on pitänyt mielialan aika huonona monen monta vuotta,muutama lyhyttä osastohoitojaksoa jne..
kuitenkin 2011 kun tapasin nykyisen mieheni ja sellainen risainen elämä rupes hiljalleen kasautumaan siitä, ja sainkin oloni ja elämäni aika normaaliksi taas.
silloin mä urheilin, pudottaakseni ylipainoa mitä mulla paljon on, ja mutettiin uuteen kämppään ja oli paljon kaikkea uutta ja ihmeellistä, paino tippui ja elämä hymyili,
mut huomasin et oon saanut itseni aika ylivireään tilaan kun muutin elämäntapani sohvan pohjalta sinne tänne säntäilemiseen. silloin mulla ekaa kertaa, niin että mulle kerrottiin siitä, epäiltiin hypomaniaa, ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä vaikka ilmeisesti sitä on joskus nuorisopolin aikoinakin epäilty.
no täs on muutama vuos mennyt, on ollut pieniä alamäkiä ja pieniä "ylämäkiä"/tosi hyviä jaksoja, mut aika perus tasaista arkea on elämä ollut. tietty nyt välillä tulee joku muutaman päivän kriisi, mut niistä on noustu jaloilleen aina suht helpostikin.
mut taustalla on ollut, ainakin 2010 vuodesta tosi kova ahdistus, ei läheskään aina niinkään henkisenä, mut sellaisena jännittyneisyytenä, ja edesautttanut aika monia raivareita, eli kovin pitkä pinna ei oo ollut ja kaikki pitäis tapahtuu heti ja nyt. eli ärtymys on ollu tuttu tunne, suurimmaks osaks kausittaista.
nyt 2014 kevään olin nuorisopalveluiden kautta työpajalla 5/pvä viikossa 6kk, sain sitä arkirytmiä ja ihme kyllä myös hirveesti energiaa, jaksoin ekaa kertaa useampaan vuoteen just kiinnittää huomiota ulkonäköönkin ihan erilailla kun aiemmin. ja hyvin jaksoi kotityötkin tehdä yms.
kesäkuussa loppui nelivuotinen psykoterapia yksityisellä kelan tukemana, ja elokuussa "suunnitellusti" päättyi kontakti psykpolille myös. no..
eipä mennyt kuin kuukausi niin asiat alkoi menee alamäkeä, uus työharjoittelupaikka olikin ihan liian raskas mulle, aluksi lähinnä vain fyysisesti, mut muutaman viikon jälkeen huomas et ei sitä henkistäkään jaksamista oo läheskään samanlailla kun keväällä, vaikka nyt tein vain kolmipäiväistä viikkoa.
no, taustalla myös useampia somaattisia oireita ja stressiä niiden takia.
työkkärissä pääs itku, kun mietittiin et mitäs nyt sit tehtäis kun ei se työharjoittelu onnistunut, ja molemmat työntekijät kyllä siinä mun tihrutuksen huomattuaan sanoivat et ois varmaan paikallaan lähete typ:iin eli tuetun työllistymisen puolelle. no lähetteen sain sit sinne, ja kävin ensin entisellä terveysasemallani juttelemassa omalääkärilleni huonontuneesta voinnista, ja sain ihan kaoottisen kokemuksen ulkomaalaisesta, kielitaidottomasta tapaamisesta lääkärin kanssa joka oli, hyvin hyvin empaattinen ja silitti olkapäätä ja kertoi et onhan hänelläkin ollut vaikeaa ja on itkenyt ihan yhtä paljon kuin minä, ja lähdin sieltä aika shokissa kotiin et mitä ihmettä just tapahtui?
no apua ongelmaani en sieltä kuitenkaan saanut, mikäli se ei tuosta aiemmasta käynyt ilmi, niin vaihdoin terveysasemani toiseen ja sain hyvän omalääkärin ja lähetteen takaisin psykpolille.
silloinkaan ei kuitenkaan oikein otettu kantaa esim siihen kun kerroin ruokahaluni olleen tosi huono.
no marraskuussa kävin typ:issä ja sanoivat että katsellaan nyt rauhassa tilannetta et miten hommat lähtee käyntiin psykpolin tultua takaisin kuvioihin yms.
nyt syksyllä olen myös huomannut käytöksessäni paljon uutta ja erikoista, saan pakkomielteisiä neurooseja joistain uutisista, ja käytän tuntitolkulla aikaa niiden selaamiseen internetistä ja keskustelupalstoilta, usein nämä kestävät sellaisen kolme päivää, mut niiden kolmen päivän aikana oon täysin takertunut tietokoneeseeni ja mielessä ei juuri mitään muuta pyöri kuin anneli auer, tai oulun vauvasurmat, tai joku muu tragedia.
lisäksi pakko-oireilua on erään ns vähän henkilökohtaisemman asian tiimoilta jossa teen keholleni todella ikävää jälkeä, ja kivuntunne aika minimissä, ja saan siitä helpotusta ahdistukseeni, ja saatan unohtua tekemään sitä joskus jopa tunniksi, ja mielessä pyörii kuitenkin "lopettaisit, tulet katumaan tätä, saat olosi vain huonommaksi, tämä ei ole viisasta, tämä ei ole normaalia, lopeta" mutta en kuitenkaan saa lopetetuksi. kyseessä ei ole viiltely eikä mikään muu ns toiminta joka liittyisi suoranaisesti itsetuhoisuuteen, et en tätä tekemällä kyllä henkeäni saisi riistettyä vaikka tilanne oisi kuinka huono.
lisäkis revin kynsinauhoja, lähes jatkuvasti ellei käsilläni ole parempaa tekemistä. puolsio humauttelee jatkuvasti, esim kun olen auton ratissa, et älä viitsi repiä niitä, kun ne on sit niin kipeät ja voivat tulehtua.
sinänsä mulla ei oo suuria pöpö-kauhu-ajatuksia, mut huomaan peseväni kädet monta kertaa päivässä, vaikka ennen oon ollut kyl aika laiska pesemään käsiäni, edes päivittäin. nyt käytän saippuaa reilusti, ja hieron hyvin ranteidenkin kohdalta.
mulla oli 23.12 aika psykpolille nyt ensimmäistä kertaa uudelle lääkärilleni, ja en tietenkään saanut oikein mitään sanottua. mut kirjoitti kuitenkin sairasloman helmikuun loppuun, ja ymmärsi vointini olevan hyvin huono. sain seuraavan ajan helmikuun alkuun.
tänään soitin entiselle psykpolin sairaanhoitajalleni, jonka luona kävin ennen 2010 alkanutta yksityistä terapiaa. soitin hänelle siksi, etten kehdannut soittaa vanhalle lääkärilleni, enkä eräälle toiselle ns "tutulle" sairaanhoitajalle sillä minua hävettää kertoa ihmisille, lääkäreillekin, jotka ovat viime vuosina olleet kanssani tekemisissä, että vointini on huonontunut. ihan hirveästi mua vaivaa ajatus siitä, että he olisivat minuun pettyneitä. ja ajatus siitä että he elävät uskossa että kaikki on edelleen menossa "oikeaan" hyvään suuntaan elämässäni, helpottaa minua.
ja tiedostan tämän olevan hyvin ihmeellinen tapa suhtautua, eikä mulla koskaan tälläistä tunnetta oo ennen ollut ja oon kokenut aika helpoksi kaikille mun ongelmista puhumisen.
sain uuden sairaanhoitajan psykpolilta ja ajan hänelle muutaman viikon päähän. tänään minua on vaivannut se, että olisiko pitänyt sanoa tälle uudelle hoitajalleni tilanteeni olevan aika akuutti. ja että oon tosi huolissani omasta voinnista, enkä oikeesti tiedä miten tuun itseni kanssa toimeen nämä viikot ennen aikaamme.
olen hyvin ahdistunut, ja fyysisiä oireitakin on useita. iltaisin tosi kova punoitus kasvoissa just ahdistuksen vuoksi, virtsaamisvaikeudet, vatsa/selkä/keskivartalo "kivut" jännittyneisyyden vuoksi yms.
onko tilanteeni ihan toivoton? miksi oloni yhtäkkiä huononi moneksi kuukaudeksi näin yhtäkkisesti ilman mitään sen suurempaa "traagista" elämäntapahtumaa?
olenko tullut lopullisesti hulluksi, kiitän kyllä ylempää tahoa/tai jotain mystistä suurta voimaa, en ole uskovainen😀, siitä että sentään järkeni vielä toimii sen verran että tajuan käyttäytyväni hyvin omituisesti ja tavalla joka ei tosiaankaan ole minulle ominaista!!
mutta kuitenkin, sisimmässä kalvaa ajatus et vieläkö voi tilanne mennä huonommaksi? joudunko johonkin osastolle pakkohoitoon, tai onko edes hoitoa näihin mun oireisiin. äää.