Pakko-oireinen häiriö
Haluaisin kuulla mielipiteenne tilanteestani. Eli siis minulla on ollut useita vuosia lieviä pakko-oireita joita esiintyi max. kerran viikossa mutta asia ei kuitenkaan koskaan sen kummemmin elämääni häirinnyt, nyt kuitenkin pakko-oireet ovat pahentuneet huimasti ja ne ovat alkaneet jo haitata elämääni. Minulla ei siis ole diagnosoitu kyseistä sairautta mutta olen kyllä varannut ajan lääkäriin. Sain ajan kuitenkin vasta tämän kuun loppuun ja haluaisinkin kuulla onko jollain (jolla diagnosoitu ocd) samanlaisia oireita vai ylireagoinko vain. En tähän varmaan pysty kaikkia pakko-oireitani luettelemaan mutta minulle tulee pakonomainen tarve laittaa esimerkiksi kengät tiettyyn järjestykseen koska luulen että muuten tapahtuu jotain pahaa. Minulla on pieni lapsi ja esimerkiksi jos meinaan ottaa hänelle vihreän tutin minun onkin pakko ottaa vaalea tai muuten tulee ajatus että jotain pahaa tapahtuu. Ja tuo ei siis tarkoita että otan joka kerta sen vaalean tutin vaan sama voi käydä myös toisinpäin. Joskus on myös sellaistaa että pitää siirtää joku tavara toiseen kohtaan tai pitää ottaa tietty juomalasi. Tiedän että tuo kuulostaa hölmöltä mutta en voi itselleni mitään. Tuossa oli siis vain muutama esimerkki. Vielä yksi esimerkki on että esim.viikko sitten olin ostanut lapselleni uuden paketin vaippoja ja vanhoja oli vielä muutama jäljellä. No tottakai vaipan vaihdon yhteydessä ajattelin että käytän ne vaanhat vaipat loppuun ennen kuin avaan uutta mutta sitten tuli taas sellainen ”pakkoajatus” että pitää ottaakin se vaippa siitä uudesta paketista ettei tapahdu mutään pahaa. Vieläkään en ole voinut niitä vanhoja vaippoja laittaa lapselleni. Samaan tilanteeseen liittyen minun on myös pakko ottaa vaippa aina paketin tietystä reunasta. Vauvan tutissa on kuva ja sen on aina pakko olla oikein päin.. Ja nuita uusia pakko-oireita/-ajatuksia tulee siis koko ajan lisää ja ihan missä tilanteessa sattuu. Minulla on myös urtikaria jonka seurauksena synnytyksen jälkeen hengitystieni turposivat sairaalassa. Kyseisen tapauksen jälkeen olen koko ajan pelännyt että sama toistuu uudestaan. Kun sanoin että pelkään että jotain pahaa tapahtuu lähinnä siis pelkään että jos en tee jotain nuista mieleen tulevista pakko-oireista/-ajatuksista niin hengitystieni turpoaa taas umpeen tai jotain muuta vastaavaa tapahtuu. Pukeminenkin pitää tehdä tietyssä järjestyksessä ja eilen tiskatessa huomasin että saippuapullo oli vinossa ja sitä piti asetella uudelleen monta kertaa.. Tämä alkaa olla henkisesti tosi raskasta.. Toivottavasti joku osaisi sanoa voisiko tämä tosiaan olla pakko-oireista häiriötä vai kuvittelenko vain? Tähän loppuun haluaisin vielä lisätä että en tiedä liittyykö tuohon mutta minulla on myös pakon omainen tarve lukea kirjoittamani teksti monta kertaa koska tuntuu etten kirjoita tarpeeksi selkeästi ja puhuessa mietin koko ajan sanomisiani ja välillä myös monta tuntia keskustelun jälkeen saatan ruveta miettimään sanoinko jotain tyhmää ja ymmärrettiinkö minut varmasti. Tuskin tuo kyllä tähän liittyy mutta ajattelin mainita kuitenkin 🙂