Mulla on pakko-oireita. Häpeän niitä paljon ja en mielelläni sanoisi mistä ne on. Mutta olen tässä vuoden aikana kehittänyt itselleni rituaaleja ja tapoja, jolla vähentää ahdistustani asioista. Olen päässyt monista rituaaleistani/tavoista yli ja lopettanut ne kokonaan. Ennen kehitin yli päästyn asian tilalle uuden asian ja kierre jatkui. Nykyään olen kuitenkin ottanut tiukan linjan ja en ryhdy ahdistumaan mistään uusista asioista vaan pysyn pelkästään vanhoissa asioissa. Olen päässyt yli noin puolista oireista, ja kokoajan yritän tehdä enemmän.
Olen koittanut erilaisia lähestymistapoja ja huomannut, että minulle pelkästään seinään lopettaminen auttaa. Tämä ahdistaa suunnattomasti pari päivää, mutta siihen tottuu ja elämä jatkuu.
Pahimmat oireet ovat kuitenkin vielä säilyneet sillä minulla ei ole vielä ollut rohkeutta yritää kunnolla.
Olen myös huomannut, että sosiaaliset paineet pakottavat käyttäytymään normaalisti. Jos on paljon ihmisten kanssa niin oireet on pakko lopettaa. Tämäkin ahdistaa aluksi, mutta siihenkin tottuu.
"Ulkomaailma on on likainen, ei sitä voi kontroloida, siihen on sulauduttava ja hyväksyttävä. Kotona voi saavuttaa kontrollin." Tälläinen ajattelu ei poista ongelmaa, mutta auttaa vähentämään ahdistusta ulkomaailmassa.
Olisi myös kiva kuunna enemmän sinun oireistasi.