otan osaa suruunne

otan osaa suruunne

Käyttäjä Elise aloittanut aikaan 03.12.2007 klo 22:31 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Elise kirjoittanut 03.12.2007 klo 22:31

Otan osaa teidän molempien menetyksiin. ☹️ Syyllisyyden taakka on todellakin murskaava. Tiedän tunteen. Asuin ulkomailla kun äitini sairastui vakavasti.Oli kaikista vaikeinta kun en ainoana tyttärenä voinut mitenkään häntä auttaa kun olin kaukana, eikä äidillä ollut kuin sairaalan henkilökunta tukena ja muutama ystävä. Syyllisyys oli erittäin kokonaisvaltainen tunne. Se ei helpottanut ennen kuin pääsin äidin luokse ja sain olla hänen kanssaan.

En oikein osaa mitenkään lohduttaa teitä. Mutta sen voin ulkopuolisena sanoa että teillä ei kuitenkaan ole mitään osuutta äidin pois lähdön ajankohtaan. Vaikka olisitte miten tehneet jotain äidin hyväksi, hänen aikansa lähteä ei olisi silti ollut teidän käsissänne.

Syyllisyys taitaa kuulua surun tunteiden läpikäymiseen ikään kuin normaalina vaiheena. Kannattaa tosiaan käydä juttelemassa ammattilaisen tai seurakunnan työntekijöiden kanssa näistä tunteista ja surusta yleensäkin.

Voimia toivotan!

Elise

Käyttäjä Ritza kirjoittanut 05.12.2007 klo 09:40

Kiitos.
Tämä syyllisyyden tunne on todellakin murskaava.Ahdistus sen kun pahenee, kun päivästä toiseen kelaan sitä mielessäni, miten minun olisi pitänyt toimia. Miksi en mennyt äitini luokse silloin? Jos olisin mennyt, hän olisi elossa. Mielessäni olen siitä varma, että näin on. Eli aiheutin välinpitämättömyydelläni rakkaan äitini kuoleman. Olen tilannut ajan psykologille, toivottavasti se auttaa. Muussa tapauksessa minut saa sulkea johonkin laitokseen ja pumpata täyteen turruttavia lääkkeitä. En pysty elämään itseni kanssa. Jos minulla ei olisi omaa perhettä, olisin varmaan jo ottanut yliannostuksen unilääkkeitä, jotta pääsisin tästä ahdistuksesta. Minulla on sellainen olo, että tapoin äitini!

Käyttäjä meriluu kirjoittanut 10.12.2007 klo 09:16

Hei! Kirjoitin jo aikaisemmin toiseen viestiketjuun . Kannoin pitkään syyllisyyden taakkaa oman äitini sairastaessa ja kuoltua. Aina kun hän sai jotain vaivoja, jätin perheeni, lapseni vaikka kesken ruuanlaiton tai iltasadun lukemisen ja riensin äitini luo. Toisinaan hänellä ei ollut mitään hätää, toisinaan jouduin toimittamaan hänet ambulanssilla sairaalaan. Aina oli hirvittävä huoli, miten hän pärjää, kuoleeko hän?
Lopulta hän joutui pitkään sairaalahoitoon, lopulta hän kuoli sairauteensa. Jossain vaiheessa kuitenkin tajusin, että en ole Kaikkivaltias, en pysty pelastamaan äitiäni, hänen elämänsä tai kuolemansa ei kertakaikkiaan ollut minun varassani, sittenkään. Vielä kuoleman jälkeen syytin pitkään itseäni, miten minun olisi pitänyt toimia toisin. Sain apua ja toivon sydämestäni, että sinäkin saat ja pääset vähitellen syyllisyydestä. Se ei tapahdu hetkessä, mutta usko pois, pääset siitä kyllä. Joskus minulle, vuosien päästä, vielä putkahtaa mieleen tuo syyllisyys ja meinaan ruveta miettimään sitä, mutta silloin katkaisen sen ajattelemisen , nyt jo pystyn siihen.
P.S. Nyt kannan syyllisyyttä siitä, että niin usein jätin pienet lapseni äidin luona juoksemisen takia.
Keskity sinä nyt lapsiisi ja itseesi ja perheeseenne, se on nyt tärkeää. Voimia sinulle!

Käyttäjä Ritza kirjoittanut 10.12.2007 klo 14:08

HEI. Kiitos tuestasi. Nyt vielä ajattelen, että olisinpa minäkin juossut äitini luo heti,kun epäilin jonkin olevan pielessä. En kuitenkaan tehnyt mitään. Toisaalta enpä voinut kuvitella hänen ottavan niin paljon alkoholia,että kuolee. Varsinkin kun hän oli ollut juomatta melkein kaksi kuukautta. Kuulin masennuksen, mutta en tiennyt juovan niin paljon. Miksi en mennyt edes katsomaan mikä on tilanne? Lohduttavaa tietää, että tämä pahin syyllisyys helpottaa jossain vaiheessa. Vielä en pysty ajattelemaan mitään muuta kuin sitä,että olisin voinut tilanteen muuttaa jos olisin välittänyt enemmän. Ollut enemmän huolissaan. Koen riistäneeni lapsiltani isoäidin ja äidiltäni elämän, jota hän olisi halunnut jatkaa.