Meidän tilanne on aika hankala. Olemme mieheni kanssa olleet naimisissa kohta kahdeksan vuotta. Rehellisesti ja liioittelematta voin sanoa, että kaikki vuodet olen hoitanut lähes yksin talouttamme ja kotejamme. Lapsia meillä ei ole eikä tulekaan mieheni sairauden vuoksi. Olemme muuttaneet avioliittomme aikana ainakin kymmenen kertaa, muka työn perässä. Todellisuudessa olemme lähteneet ongelmiamme karkuun. Kaksi kertaa olen ottanut pankkilainan ja maksanut mieheni ulosotto ja perintävelat pois, mutta tilanne on taas samassa pisteessä. Todennäköisesti tuhansia euroja on taas velkaa. Mulla asiat ovat hyvin. Olen hoitanut omilla nimilläni olevat laskut ajantasalle, ja luottohäiriömerkintäkin on juuri poistumassa kokonaan.
Siinä vähän taustaa…puolitoista vuotta sitten muutimme tähän vuokraamaamme omakotitaloon maalle. Taloa ei pitänyt laittaa myyntiin omistaja mukaan. Mutta toisin kävi, taas kerran. Talo myydään, mutta meillä on etuosto-oikeus. Saisin omalla nimelläni talolainan, mutta en todellakaan tiedä uskallanko sitä ottaa. Olen jo kauan puhunut, että meidän pitäisi muuttaa pieneen ja halpaan asuntoon ja laittaa auto pois, niin saisimme miehenkin velat maksettua. Mieheni ei suostu edes puhumaan asiasta.
Olimme parisuhdeterapiassa tällä viikolla ja juttu kääntyi taloudenpitoon. Se on ollut asia mistä liitossamme ei ole voinut puhua. Kerroin kuinka minä tunnen olevani mieheni elättäjä ja huoltaja. Mieheni ei puhunut mitään, vaikka häneltä suoraan kysyttiin. Sellainen hän on suuttuessaan, sulkee suunsa. Sitten hän kesken kaiken lähti mitään sanomatta huoneesta pois.
Pari tuntia myöhemmin hän sanoi että oli haukuttavana terapiassa. Niin hän sen käsittää…
En itsekään haluaisi muuttaa tästä talosta pois, rakastan tätä paikkaa. En vain uskalla ottaa yksin vastuuta niin suuresta lainasta. Mieheni lupaa hoitaa oman osuutensa, mutta onhan hänen lupaukset jo nähty. Rivi- tai kerrostaloon mies ei aio muuttaa.
Vuokranantajamme soittaa päivittäin ja kyselee mitä olemme päättäneet. Nyt pelasin meille aikaa ja vaadin kuntotarkastuksen ennenkuin voimme tehdä mitään päätöstä asian suhteen. Auttakaa minua…
Sinun täytyy olla kirjautuneena, että voit vastata tähän aiheeseen.