Osatyökyvyttömyyseläke päätös

Osatyökyvyttömyyseläke päätös

Käyttäjä dinah52 aloittanut aikaan 21.03.2011 klo 16:48 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä dinah52 kirjoittanut 21.03.2011 klo 16:48

Saapui viimeviikolla.
En ollut uskoa todeksi, että se myönnettiin!

Tuntui kuin iso pino tiiliä olisi otettu pois niskasta
Ja että nyt minulla on virallisesti LUPA voida huonosti!

Saisin tehdä jotain osa-päivätyötä tulevaisuudessa, jos löydän.
Tämä on vain siis puolet siitä, mitä olisi kokoeläke,
joten samoihin menee kuin työttömyysturva.
Mutta kuitenkin, itkin ilosta, pitkään pitkään aikaan!

Jotkut sukulaiseni ovat naljailleet, että sinä vaan vetkuttelet, etkä mene töihin,
ei sinua mikään vaivaa!
Lääkärit vihdoin näkivät asian todellisen tilan……

Onko muilla jollakin samoja kokemuksia, ja miten olette jatkossa selvinneet? 🙂

Käyttäjä punaväri kirjoittanut 21.03.2011 klo 17:53

Mä sain kans osatyökyvyttömyyseläkepäätöksen viime syksynä. Sain osa-aikatyötä, mutta väsyin siinäkin, että jouduin sairaslomalle. Nyt on sitten opiskelusuunnitelmia, joista olen kirjoittanut otsikolla tulevaisuuden suunnitelmia.

Käyttäjä Mummikka kirjoittanut 21.03.2011 klo 19:26

Hei!

Minä odottelen vielä päätöstä... Kauanko meni ennen kuin saitte sen?

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 21.03.2011 klo 21:09

Olen myös miettinyt työkyvyttömyyseläkettä. Avohoidossa pyritään työntämään takaisin työelämään ja se kyllä ketuttaa, koska tilanteeni on ollut niin huono jo pitkään. Omasta mielestäni minulla ei todennäköisesti tule koskaan olemaan enää työkykyä, joten tuo eläkkeen myöntäminen mietityttää jo nyt. Nyt olen saanut pari kertaa määräaikaista kuntoutustukea ja nyt jo uhkaillaan, että jos en kohta ala kuntoutumaan ja kokeilemaan miljoonia eri toimitaterapioita/ammatillista kuntoutusta, Kela ei ehkä myönnä enää tukia. Kiva kuulla, että kun on nimenomaan SAIRAS niin heitetään suunnilleen kadulle kuolemaan. En varmasti ole ainoa tässä tilanteessa oleva. Joillekkin vain terveys ja elossa pysyminen on tärkeämpi arvo kuin ura/taloudellinen menestys.
Huolestuttaa, etten koskaan saisikaan koko työkyvyttömyyseläkettä tai tuota osatyökyvyttömyyseläkettä. Osaako joku kertoa vähän, millaisin perustein sellainen yleensä myönnetään? Pitääkö olla tosi sairas ja olla paljon näyttöä siitä vai pitääkö olla paljon näyttöä kuntoutuksesta? Mitä jos voimat eivät riitä edes kuntoutuksen kokeiluun? Vähän ehkä hölmö kysymys, mutta todellisuus vain on se, että pakko tähdätä eläkkeeseen kun ei tässä muutakaan tulonlähdettä tule olemaan jos näin sairaana pysyy..

Käyttäjä LadyRed kirjoittanut 21.03.2011 klo 23:01

Anteeksi offaus,mutta kyllä tämä nykyinen työelämä on todella raastavaa.En ihmettele,jos osa ihmisistä voi niin pahoin,että hakee työkyvyttömyyseläkkeelle.Kaikkea hyvää sinulle!

Käyttäjä dinah52 kirjoittanut 22.03.2011 klo 10:15

Hei tweek ja muut!

Olin sairastanut vähintään keskivaikeaa masennusta,
välillä pahempia jaksoja ja ollut pitkillä sairaslomilla.
Kerran kelan kuntoutuskurssilla.

En minäkään uskonut edes, että eläke myönnettäisiin!
Puolikuntoiset ihmiset väkisin koetetaan saada takaisin kortistoon/työhön.

Hoitosuhde mtt:ssa, terapiakäynnit (minulla sosiaalityöntekijän kanssa)
lääkärilausunto, pitkät sairaslomat, vuosi,
sitten vihdoin lähetin eläkehakemuksen,
kun oikeuteni sairauspäivärahaan loppui! Silloin viim. kuuluu hakea eläkettä!

Ja sitten vasta hakemus "otettiin tosissaan".
Kannattaa ehdottomasti hakea, kun selkeästi on sairaana. Voimia! Uskallusta!☺️❤️

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 22.03.2011 klo 13:29

Kiva kun vastasit!
Aika outoa kyllä, luulin, että pitää olla monta vuotta saikulla yms ennenkuin puhutaankaan työkyvyttömyyseläkkeestä. Itse olen ollut kaksi vuotta putkeen saikulla, kaksi psyk. sairaalaalajaksoa, sähköhoitoa..on vaikea masennus, syömishäiriö, paniikkihäiriö ja muuta ongelmaa..
Terapiassa on kyllä mainittu tuo eläke, mutta sairauspvrahakin ehti jo loppua ajat sitten eikä minulle edes vakavasti puhuta työkyttömyyseläkkeen hakemisesta. Ei puhuta, vaikka olen itse ilmaissut olevani sitä mieltä, etten koskaan ole työkykyinen. Ehkä eri paikkakunnilla ja hoitopaikoissa ollaan sitten niin eri linjoilla..en tiedä..outoa kyllä..

Onnea kaikille hakijoille!

Käyttäjä kirjoittanut 22.03.2011 klo 18:26

Olen itse vielä työelämässä, mutta osatyökyvyttömyyseläkkeestä on puhuttu... Minulle on vain epäselvää, että kuinka paljon tulotaso laskee jos jään työstä osatyökyvyttömyyseläkkeelle....?

Käyttäjä dinah52 kirjoittanut 22.03.2011 klo 21:03

Hei Tweek!

Vähän vajaaks jäi tuo mun ed viesti.
Mulla oli kans yli 2v jatkuvia sairaslomia,
kerran aiemmin 1v paniikkihäiriön takia, joka oli sit jo
niin paha, ettei pystynyt edes paljon ovesta ulos, saati kauppaan tai bussiin.
Oikeastaan tuntuu, että masennus on ollut koko elämänmittainen,
ja viimeisten 10v aikana pahentunut.

Pitäisköhän sun jo melkein VAATIA lääk.lausunto eläkettä varten?
Varmaankin, lukemani perusteella päättelen, että saat.

Minäkin hain ensisijaisesti täyttä työkyvyttömyyseläkettä, se hylättiin,
mutta todettiin, että olen oikeutettu tähän osajuttuun.

Tein tuon päätöksen yrittää hakea, ihan itse,
kukaan ei sitä "tullut tuputtamaan"
Joten rohkaisehan mielesi, Sinäkin 🙂

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 28.03.2011 klo 22:38

Hei dinah52!

Kiitos kun tarkensit vähän tuota sun tilannettasi. Kiva kuulla kerrankin, että rohkaistaan ottamaan itse tilanne haltuun ja että sun mielestä voisin myös saada työkyvyttömyyseläkettä 🙂
Täytyypä miettiä..jos vaikka rohkaistuisin ja sanoisin, että nyt toiminnalliset ja sosiaaliset kuntoutukset eivät enää auta ja haluan hakea sitä eläkettä. Kyllä sen verran kuitenkin mielestäni itseni tunnen ja tiedän etten todennäköisesti tule saamaan työkuntoa koskaan. Täytyy vaan olla realisti..

Kiitti vielä neuvoista! 🙂👍

Käyttäjä dinah52 kirjoittanut 30.03.2011 klo 16:54

Hei!

Kysyttiin, minkäsuuruinen
osatyökyvyttömyyseläke on.

Se on puolet siitä, mitä olisi täysi työeläke.
Joten ei sillä paljon juhlita,
itselläni senverran pieni, ettei kuulemma mene veroa.

Mutta vielä enemmän mulle merkitsi se,
että nyt sain virallisesti luvan
voida huonosti!

Kuulostaa varmaan hullulta, mutta niin se on 🙂🌻

Käyttäjä timuk kirjoittanut 07.05.2011 klo 20:45

itse olen nyt saanut vuoden mittasen määräaikasen kuntoutustuen joka päättyy elokuussa.
pyysin hoitajaani varaamaan lääkäriajan mulle kesäkuulle että voisi saada sen B-lausunnon jatko hakemusta varten...tai miten sen nyt lääkäri katsoo parhaaksi..kohdallani..
mutta ehkä kuntokartotus olisi nyt sitten edessä..
en tiedä tarkalleen mitä se tarkoittaa? jos joku tietää kertoisitteko?
tätä vain hoitajni esitti että lääkäri voi ottaa puheeksi tämän...
Itsellani ikää 50v ja olen ollut tyttömänä kun vaki paikasta sanottiin irti noin5v sitten . väliin olen saanut työttömyyspvrahaa väliin ollut saikulla jne.
eli en koe itseäni enään työlkykyseksi ja muutenkin ei siellä ole minun käselle tarjolla töitäkään...ei kukaan huoli puolikuntosta töihin...
Nyt vain sitten alkaa stressata tää miten käy saanko kuntoutustuelle jatkoa ehkä vuoden eteenpäin...vai miten lääkäri menettelee asiassa, itse olisin halukas hakemaan ite eläkettä mutta se ei varmaan ole helppoa saada...näin pätkissä varmaan helpompaa...mutta joku toimeentulo pitää ihmisellä olla 😠