opiskelijamiehen alkon käyttö

opiskelijamiehen alkon käyttö

Käyttäjä mustikka11 aloittanut aikaan 01.05.2012 klo 23:55 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä mustikka11 kirjoittanut 01.05.2012 klo 23:55

Olen 27-vuotias naimisissa oleva nainen. Olen työelämässä ja mieheni opiskelelee. Lapsia meillä ei ole. Olemme olleet 10vuotta yhdessä ja nyt viimesen vuoden aikana suhteessamme on ollut parisuhdekriisiä.

Elämäntilanteemme ovat siis hyvin erilaisia. Mieheni käy opiskelijatapahtumissa, jossa alkon käyttö on runsasta ja humalahakuista. Mieheni on vähentänyt viimeisen vuoden aikana juomistaan, enkä ole hänen alkoholin käytöstään ollut huolissani viime aikoina. Nyt kuitenkin vappuna hän on juonut yli viikon putkeen, kahta välipäivää lukuun ottamatta. Minä kärsin tästä todella paljon, koska en itse käytä juuri alkoholia. Mieheni ei mielestäni ole alkoholisti, mutta todella pelkään että hänestä joskus tulee.

Mitä voin asialle tehdä? Miten saan mieheni ymmärtämään kuinka iso asia tämä minulle on? Auttakaa minua miten saan hänet ymmärtämään kantani ilman, etten saisi eroa tms. aikaan.

Käyttäjä stoneagist kirjoittanut 05.05.2012 klo 23:58

Miehen on varmasti vaikea ymmärtää tilanteen vakavuutta, kun hän ei tosiaan ole ainoa, joka ryyppää sen viikon (jotkut kaksikin) putkeen vappuna. Erona on tietysti se, että yleensä ne muut raskaammin ryyppäävät ovat sinkkuja tai ainakin lähellä sitä.

Ainoa lähestymistapa, jonka itse keksin, on sen juomisen syistä puhuminen. Onko se pelkkää hauskanpitoa, vai jonkun jutun pakoilua? Kieltäminen nyt tuskin ainakaan toimii. Ehkä myös ihan suoraan sanominen voi toimia, eli sanot vaan että oot hänestä huolissasi. Onhan siinä riidan siemenet joka tapauksessa, mutta jos keskityt omista tunteista puhumiseen sellaisen rajoittamisen tai syyttelyn sijaan, niin ehkä se siitä.

Toisaalta, jos juominen on kuitenkin viime vuoden aikana vähentynyt, niin en ehkä itse pitäisi tuollaista 5/7 päivän rykäisyä kovin huolestuttavana.

Käyttäjä troubles kirjoittanut 09.05.2012 klo 03:13

Kirjoitit alussa, että suhteessanne on ollut kriisiä. Tilannettanne tarkemmin tietämättä lukiessani kertomustasi mieleen nousi seuraavanlaista; olette olleet yhdessä teini-ikäisistä. Voisiko tämä miehesi bilettäminen olla jonkinkaltaista oman erillisyyden hakemista ? Tarkoitan sitä, kun parit ovat siirtyneet lapsuudesta aikuisuuteen yhdessä, niin toisille saattaa käydä niin, että he heräävät jossain vaiheessa miettimään, kuka minä olen. He saattavat olla kovinkin hämillään ja hakevat omaa itseään esim. juhlimisen kautta. Tiettyyn pisteeseen asti se kullekin suotakoon, mutta kun se alkaa häiritsemään, on parasta nostaa kissa pöydälle. Itse varmaan pohjustaisin keskustelua siihen suuntaan, että toisaalta ymmärrät hänen halunsa osallistua kanssaopiskelijoiden karkeloihin, mutta monta päivää kestävä tai toistuva juominen tekee olosi todella tukalaksi. Voit kysyä mieheltäsi, miten hän itse kokee tilanteen. Ole itse mahdollisimman avoin omien tunteidesi kanssa. Toivon, että asiat järjestyvät parhain päin.