Onko täällä astmaa sairastavia?

Onko täällä astmaa sairastavia?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.07.2020 klo 13:08 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.07.2020 klo 13:08

Mulla kyllä on vaan rasitusastma. Pari vuotta olen käyttänyt ventolinea, kun hiihdän. Mutta nyt aloitettiin jatkuvakäyttöinen seretide. Puhallan pef-mittauksilla hyvät arvot eikä mulla kai olisi koko astmaa, jos en rasittaisi laisinkaan itseäni. Vai miten lieneen menee tuo juttu. Pahinta kyllä nyt koronan aikaan on se, että mulla on ääni kähiä koko ajan ja mun mielestä sen aiheuttaa tuo lääke. Mutta ihmiset kiertävät kaukaa kun joudun rykimään ääntä esiin, jos on jotain sanottavaa vaikka kaupassa.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 02.07.2020 klo 18:32

Astmaa ei, mutta siitepölyallergiat oli varsinkin hieman aiemmin keväällä niin railakkaassa kunnossa että pärskin ja nokka vuoti harva se päivä. Voin siis vähän samaistua tuohon kaupassa-yskimis-kokemukseesi. Asian vierestä: Kuulin viikolla, että täällä saa jo antibioottitestejä, mutta en tiedä mitä ne maksaa - vissiin vasta-ainetestit joilla saisi selville, oliko korona jo keväämmällä (tuskin), ovat aika kalliita, mutta luulen että jos tulee epämääräisiä allergia/muita oireita uudestaan, yritän päästä testattavaksi.

Ehkä rasitusastmasta ei olisi oireita jos et harrastaisi rasittavaa liikuntaa (taitaa olla filosofinen kysymys, onko tauti olemassa jos siitä ei ole oireita), mutta ehkä liikunnasta on sen verran muita hyötyä että se kannattaa.

Käyttäjä kirjoittanut 03.07.2020 klo 09:18

Kiitos kun vastasit, soroppi. Mulla tämä on asia on siitä vielä outo etten ole  tavannut keuhkolääkäriä tai astmahoitajaa joilta voisin kysyä jotain. Aika on varattu mutta se on vasta elokuussa. Lääkkeet olen saanut sydänlääkäriltä joka on asiaa kysynyt keuhkolääkäriltä, toivottavasti. Korona kai sai aikaan sen etten ole päässyt asiaa hoitamaan.

Ei mun kyllä kannata jatkaa elämistä, jos en saisi liikkua niin kuin haluan. Asiaa kyllä helpottaa, kun aattelee, että hiihtää ne norjalaisetkin vaikka heillä on astma. Välillä kyllä kaikki nämä fyysiset sairaudet vituttaa sen verran paljon, että voisin hypätä junan alle. Meillä ei vain ole junarataa.

Mie kävin koronatestissä, koska ensi viikon olen Norjassa töissä. Eikä ole koronaa.

Käyttäjä kirjoittanut 03.07.2020 klo 14:49

Mie rupesin kokeileen loppuuko rasitusastma, jos ei liiku. Eli en liiku enkä ota lääkettä. Kokeilen vaan tän päivän.