Onko sosiaalinen kanssakäyminen avain onneen?

Onko sosiaalinen kanssakäyminen avain onneen?

Käyttäjä minäitse89 aloittanut aikaan 15.05.2023 klo 12:04 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 15.05.2023 klo 12:04

Olen miettinyt, että varmaan vain ihmissuhteiden kautta ihminen voi olla onnellinen. Tai että kun kai me jonkinlaisia lauma-eläimiä ollaan sitten… Mutta toisaalta sosiaaliset tilanteet voi olla myös aika ahdistavia. Vai onko mitään avainta onneen sitten oikeasti? Vai onko olemassaolon jatkaminen vain se tärkein asia? Ja ei periaatteessa ole väliä onko onnellinen vai ei, kunhan vain on olemassa..? Mitä mieltä olette siitä?

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 15.05.2023 klo 12:48

Aristoteles oli sitä mieltä, että onnellisuus ja hyvä elämä tavoitetaan hyveellisen toiminnan ja tapojen kautta. Itse onnellisuus on vain satunnainen sivutuote merkityksellisestä elämästä. Merkityksellisyys taas on usein vaivalloista velvoitteidenkin täyttämistä, jonka tärkeyden usein huomaa vasta jälkikäteen. Toisaalta se voi olla pieniäkin asioita ja niiden arvostamista. Jos avaat rollaattorimummolle oven ja kannat hänen kauppakassinsa, se on hänelle merkityksellinen juttu.

Kuten ennenkin olen täällä kirjoittanut, sosiaalisuutta ja merkityksellisyyttä voi harjoitella esim. vapaaehtoistyön avulla. Vapaaehtoistyö on yhä useammin projektiluontoista, eikä välttämättä vaadi pitkää sitoutumista. Samalla tutustuu uusiin ihmisiin.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 15.05.2023 klo 13:57

En tiedä riittääkö tällä hetkellä voimat vapaaehtoistyöhön.  Saati palkkatyöhön. Vähän pelottaa, kun Riikka Purrra sanoi ettei Suomi ole oleskelu valtio. Meinaako se sitä että kaikki palkkatöihin ja sairaseläkkeet perutaan... Tuskinpa nyt sentään...