onko kokemuksia sähköhoidosta eli ect:stä masennukseen

onko kokemuksia sähköhoidosta eli ect:stä masennukseen

Käyttäjä arka aloittanut aikaan 05.10.2011 klo 15:00 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä arka kirjoittanut 05.10.2011 klo 15:00

Minulla on kokeilussa toinen masennuslääke ja lääkäri sanoi että jos ei ala auttamaan hän kirjoittaa lähetteen sähköhoitoon. Olisiko täällä tukinetissä ketään joka on saanut sähköhoitoa masennukseen? Kuulisin mielelläni kokemuksia tästä asiasta. Itseäni tahtoo hieman jännittää ajatus tästä hoitomuodosta. En ole päättänyt menisinkö, hetkittäin tuntuu nimittäin hieman paremmalta olo.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.10.2011 klo 17:58

mulla ei ole kokemusta, mutta olen kertonut lääkärille senkin mahdollisuuden . Mulla ei ole auttanut tai on tullu monen monesta masennuslääkkeestä oireita. Nyt kesäkuusta asti olen ollut injektiolla ja alan epäilee että alan reagoida siihenkin.

Olisi tosiaan ihan hauska kuulla, jos jollai on kokemusta. Mitä olen netistä lukenut, ni se voi viä muistin, mut mulle se ei ole pahaksi.

Käyttäjä hopeakettu kirjoittanut 07.10.2011 klo 12:26

Hei Arka!

Itselläni on erittäin positiivinen kokemus sähköhoidosta. Sain sähköhoitoa pitkäkestoiseen, vaikeasti hoidettavaan masennukseeni (minulla on myös skitsofrenia, minkä takia sähköhoitoa harkittiin tarkkaan ennen kuin lähete annettiin) ollessani sairaalahoidossa Aurorassa. Sähköhoidon jälkeen oloni oli huomattavasti energisempi ja pirteämpi, ja ahdistus ja alakulo lievittyivät merkittävästi. Vaikutus kesti arviolta ehkä puolisen vuotta.

Sähköhoitokäynnit (joita minulla oli muistaakseni noin 10) sujuivat itseni kohdalla näin: osastolta lähdettiin sähköhoitoa antavaan yksikköön hoitajan kanssa. Yksikössä vaihdettiin sairaalapyjamaan ja aamutakkiin ja sitten jäätiin odottelemaan omaa vuoroa. Kun oma vuoro koitti, minut työnnettiin toimenpidehuoneeseen sairaalasängyllä. Anestesialääkäri laittoi nukutusmaskin kasvoilleni ja nukahdin melkein välittömästi. Varsinaiset sähköshokit, jotka ovat todella lyhyitä sykäyksiä, annettiin siis nukutuksessa. Kun toimenpide oli ohi, minut työnnettiin autuaasti nukkuvana heräämöön, missä hoitaja tarkkaili vointiani ja antoi minun rauhassa herätä nukutuksesta. Kun olin tarpeeksi herännyt, lähdettiin rauhassa tallustamaan takaisin osastolle.

Muistikuvani sähköhoidon ajalta ovat hieman hatarat, mutta muuten sähköhoito ei ole muistiini vaikuttanut.

Suosittelen sähköhoitoa todella lämpimästi, mikäli vaan saat lähetteen. Mitään haittaa siitä ainakaan tuskin sinulle on.
🙂🌻

Käyttäjä arka kirjoittanut 07.10.2011 klo 17:04

Kiitos tiedoista Hopeakettu!

Pelkäsin jo etten saa kokemustietoa asiasta, mutta kiitos siis vastauksestasi. Siitä sai hyvän kuvan mitä olisi odotettavissa jos sähköhoitoon päädytään. Minulla on todettu toistuvan masennuksen vakava masennusjakso. Luulen että lääkekin vähän auttaa, mutta toki olen masentunut edelleen. Maanantaina alkaa päiväosastohoito joka kestää minimissään kaksi viikkoa ja sieltä sitten olen saamassa lähetteen jos niin päätän.
Mukava kuulla että hoito auttoi sinua. Hyvää jatkoa Sinulle!

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 18.10.2011 klo 20:36

Moikka!
Mulla on myös kokemusta sähköhoidosta. Kävin Kellokosken sairaalassa hoidossa viisi kertaa. Itselläni kokemus oli melko negatiivinen. Ensinnäkin muisti lähti mukavasti, persoonallisuuteni muuttui oudoksi ja tein outoja asioita. Muilta olen vaan kuullut myöhemmin mitä kaikkea outoa tein ja kuinka muistini toimi hyvin huonosti. Itsetuhoisuuskin kasvoi ja masennus paheni. Hoito jouduttiin lopettamaan kesken voinnin huonontumisen takia.
Olen tosin muilta kuullut, että joillekkin hoito auttaa paljonkin! Suosittelisin kyllä kokeilemaan vaikka itse en siitä apua saanut. Tosiaan hoito tehdään nukutuksessa, joten ei kannata pelätä 🙂

Käyttäjä arka kirjoittanut 25.10.2011 klo 16:43

Kiitos Tweek toisesta mielipiteestä . Olen itsekin kallistumassa sille kannalle että en lähde sähköhoitoon. Masennukseni on vähän helpottanut ja toisaalta olen ajatellut että kun minulla on aivan konkreettisia surujakin surtavana, niin sähköhoito ei niitä realiteettejä miksikään muuta. Voimia Sinulle!

Käyttäjä repukka kirjoittanut 27.10.2011 klo 08:56

Minulla on vaikea ja toistuva masennus ollut jo monta vuotta, eikä oikein mikään ole siihen auttanut. Viimeksi, kun olin lääkärissä, hän minulle ehdotti sähköhoitoa. Ajattelin siihen kyllä mennä. Kaikkea muuta onkin vissiin jo kokeiltu: useita eri lääkkeitä, depressiokoulua, ahdistuksenhallintakurssia, päiväsairaalaa, mindfullness-ryhmää, eikä mikään ole auttanut. Aina vain tipahdan tähän kuiluun uudestaan ja uudestaan. Jännittää hiukan, millaista se on ja miltä sähköhoito tuntuu, mutta uskallan olla hiukan toiveikaskin sen suhteen. Olen kuullut niin paljon hyvää tuosta.

Käyttäjä arka kirjoittanut 27.10.2011 klo 14:21

Hei Repukka!

Olen tosiaan minäkin kuullut että sähköhoito tehoaa jopa 70-90 % tapauksia. Ja niin turvallista kuulemma on että raskaanaolevillekin voivat antaa.

Minulla on tämä masennus nyt vähän tosiaan hellittänyt kovalla lääkityksellä Minäkin olin muuten päiväsairaalassa. On pakko sanoa että pääasiallinen hyöty siitä oli se kun sai niin hyvän lounaan joka päivä syödäkseen. Muutoin siellä oli tosi vähän hoitoa tarjolla. Kuvittelin esim. että yksilökeskuusteluja olisi joka- tai jokatoinen päivä. Ei ollut kuin kaksi kertaa kahdessa viikossa. Tosin sanottiin että jos on asiaa tule juttelemaan, mutta minusta se on masentuneelle parempi, jos hoitajan aloitteesta yhdessä etukäteen sovitaan tapaamisaikoja. Se tuntuu jotenkin nöyryyttävältä erikseen mennä sanomaan että haluan jutella nyt. Olisin toivonut että henkilökunta siellä olisi ollut akstiivisempaa meihin potilaisiin päin.

Voimia sinulle Repukka! Kirjoittele sitten kuulumisia sähköhoidosta jos jaksat!

Käyttäjä repukka kirjoittanut 28.10.2011 klo 12:42

No niin, ensimmäinen kerta sähköhoitoa takana. Meni yllättävän hyvin. Etukäteen panikoin sitä, että jos tulee hirveä päänsärky tai pahoinvointi. Olo on aika tokkurainen, päätä särkee tosi lievästi, eikä yhtään ole paha olo. Päinvastoin. Oltuani 15h ravinnotta nälkä oli jo melkoinen ja ruoka maittoi. 🙂

Teho alkaa varsinaisesti vissiin näkyä vasta muutaman kerran jälkeen. Ihan pientä piristymistä on mielialassa havaittavissa. Se voi tosin olla ihan vain sitä helpottumista siitä, ettei tullut mitään sietämättömiä vaivoja vaan olo on fyysisesti yllättävän hyvä. Tästä se lähtee.

Käyttäjä arka kirjoittanut 29.10.2011 klo 12:12

Hei Repukka!

Olet sitten päässyt sähköhoidon alkuun. Mukava kuulla ettei tullut pahoinvointia tai kovaa päänsärkyä Ei tarvitse sitten seuraavalla kerralla jännittää niin kovasti.

Oletko vielä osastolla vai käytkö kotoa käsin sähköhoidossa? Minä jumitan täällä kotona saikulla, telkkua tulee katseltua paljon ja luettua. Keskittymiskyky on parempi kuin jokin aika sitten,jolloin en pystynyt oikein keskittymään mihinkään, makoilin vaan tai pörräsin levottomana ees taas. Töihin paluu jännittää, tosin siihen on vielä aikaa paljon. Sairauspäiväraha pistää kyllä talouden kuralle kun asumistukeakaan ei saa tilapäisesti.

Pitääkö sinun maksaa poliklinikkamaksu kun käyt sähköhoidossa?

Jos jaksat niin kirjoittele kuulumisia tänne. Vointeja!

Käyttäjä Status kirjoittanut 19.06.2014 klo 12:02

Vanhaa ketjua herättelen täällä. Sähköhoitoon psykiatri olis lähetteen kirjoittamassa ja suoraan sanottuna mua pelottaa.

Repukka, miten sun hoitojen kävi?

Onko muilla kokemuksia?

Käyttäjä repukka kirjoittanut 19.06.2014 klo 16:48

Mun hoitojen kanssa kävi niin, että silloin osastohoidon aikana sain 10 kerran intensiivijakson eli kolme kertaa viikossa hoitoa. Se auttoi selvästi. Masennus hellitti tosi paljon ja pääsin osastolta kotiin. Myöhemmin masennus alkoi uudestaan pahentua ja lääkäri laittoi lähetteen ns. ylläpitohoitoon eli muutaman viikon välein tapahtuvaan ect-hoitoon. Kävin neljän viikon välein 7kk hoidossa. Aluksi hoito vaikutti tosi paljon. Ikäänkuin heräsin horroksesta ja tuntui kuin masennuksen harmaa peite olisi vetäisty päältäni ja kuin olisin herännyt elämään. Vaikutusta kesti aina pari viikkoa ja sitten aloin taas vajota alaspäin. Vähitellen vaikuttavuus heikkeni, kunnes valitettavasti lakkasi kokonaan ja hoito lopetettiin. Ilman muuta suosittelen kokeilemaan. Onhan siinä riskinsä, että esim. muisti huononee, mutta silti kannattaa kokeilla, koska vaikutus voi olla niin hyvä.

Käyttäjä Status kirjoittanut 06.07.2014 klo 20:34

Kiitos vastauksesta Repukka. Itsellä eka kerta takana ja toinen edessä. En muistin kanssa mitään uutta huomannu vielä koska masennus ja krooninen migreeni itsessään aiheuttaneet mulle muistiongelmia vuosikaudet. Mutta se jumalaton migr kohtaus joka seurasi anestesian jälkeen... kipu, joka mulla on päivittäistä, nousi potenssiin miljoona. Nyt pelottaa jo etukäteen. Kun saan ottaa vain 3xvkossa kipulääkkeet ja ne on nyt säästettävä sähköpäiville... 🤔 Jos syön enemmän kipulääkkeitä, niistä menee teho ja alkaa särkylääkepäänsärky johon ei auta ku färkkilän tippa eli suonensisäinen lääkitys, katkaisuhoito. Nytkin migr jyllää mutta lääkkeitä ei saa ottaa, kaikki kärsittävä. Elämä on. 😞

Käyttäjä Status kirjoittanut 22.07.2014 klo 13:01

Sähköhoitoja nyt takana about viisi (?). Ei voi muistaa, koska muisti ei toimi kunnolla. Mieliala parantunut niin paljon, että ovat ensi vkolla jo kotiuttumassa mua täältä sairaalasta... Mikä sinänsä pelottavaa, sillä viime vkollla vielä serotoniinisyndroomassani yritin suikkaria säälittävällä menestyksellä... 🤕

Lääkityksiä purettu serotoniinien takia. Migreeni villiintynyt täysin sähköhoidosta. Joudun näiden hoitokertojen jälkeen somaattiselle päivystysosastolle kortisonitiputukseen. Täytyy toivoa että auttaa.

Muistihäiriöt olleet melkoisia. Mutta lyhyen ect-tauon aikana alkoivat jo vähän hellittää.

Oon tyytyväinen, että uskalsin lähteä tähän.

Käyttäjä loppukesä kirjoittanut 27.07.2014 klo 20:13

Onko joku saanut pysyvää hyötyä? En oo itse ollut mutta mies on pitkään käynyt vähintään kerran kuussa ect:ssä. Nyt kun ei tehoa enää hyvin niin hoitokertoja lisätään, aloitussarja on taas menossa eli 3 kertaa viikossa ect. Jotenkin tuntuu että voiko enää lisätä loputtomiin vai pitäisikö lopettaa koko ect-hoito?