onko kenelläkään kokemusta emdr-terapiasta?

onko kenelläkään kokemusta emdr-terapiasta?

Käyttäjä timuk aloittanut aikaan 17.02.2010 klo 10:49 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä timuk kirjoittanut 17.02.2010 klo 10:49

olisi mielenkiitoista kuulla millainen se on sellaiselta joka on käynyt siinä…
itse olen ensi viikolla menossa siihen…saa sitten nähä onko siitä apua…

Käyttäjä timuk kirjoittanut 18.02.2010 klo 16:52

onko tämä terapia muoto niin harvinaista että kellään ei kokemusta? ihanko totta??🤨
ettekö kukaan ole saanut trauman hoitoon tätä?

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 19.02.2010 klo 13:38

Varmaan on harvinaista sitten. Ei ilmeisesti ole terapian antajia, eikä traumahoitoihin ihmisiä lähetetä... Minä ainaskin olen saanut traumani ihan ite hoitaa.😞

Käyttäjä timuk kirjoittanut 19.02.2010 klo 21:16

🤔niin taitaa sitten olla että sitä ei kovin laajasti ole tarjolla...
saan sen terapiakeskuksen kautta ja se on ilmainen...
jos joutuisin maksamaan ei minulla olisi vara tuollaista ottaakaan....
Ymmärsin kyllä täälläpäin että sitä ei anna kuin muutama koulutettu psygologi ja ajat ovat varattuja.... mullakin ajan saanti meni 3vkon päähän siitä kun lääkäri päätöksen teki.
toivotaan että siitä olisi apua minulle....

🤔🤔😮

Käyttäjä meebu kirjoittanut 19.02.2010 klo 22:29

Hei timuk!
Itse olisin aikoinaan halunnut emdr-terapiaan, mutta en päässyt. Paikkakunnallani siihen voi päästä vasta pitkään jatkuneen psykoterapian jälkeen. Silloinkin on vaikeaa saada siihen kelan korvaukset. Täällä se on vähän niinkuin viimeinen keino...
Ootko sä käynyt terapiassa ennen kuin sulle suositeltiin emdr-terapiaa? Miten kauan?
Olen kuullut paljon positiivisiä kokemuksia emdr-terapiasta. Itseasiassa en ole kuullut yhtään huonoja kokemuksia. Tiedän kuitenkin aika monia jotka ovat kokeilleet kys. terapiamuotoa traumojen hoitoon.

Käyttäjä timuk kirjoittanut 20.02.2010 klo 10:48

olen saanut psykoterapiaa noin reilu 8v masennukseen.mutta kun nyt koin tän tulipalo trauman josta en ilmeisesti "säällisessä" ajassa alkonut toipumaan (joka tietty johtuu osittain "alla" olevasta masennuksestani) päätyi lääkäri sitten ns. viimeiseen keinoon eli EMDR-terapiaan....

totesi että hoitokeinoja ei tähän muuta enään ole, muuta kuin aika tietysti......(muuta kuin tietty unilääk.ja rauhottavat helpottamaan oloa vähän, että jaksaa päivästä toiseen)

olen yhtä ainoaa ihmistä jututtanut joka on saanut tätä hoitoa ja hän kehoitti kyllä kokeilemaan sitä....hän kertoi sen olleen hyvän mutta hänelle oli tullut sen jälkeen tosi huono olo romahdus (ilmeisesti seur.päivänä) ja hänelle oli se tehty vielä toisen kerrankin mutta sanoi että toisella kerralla se ei täysin onnistunut...

hoitajani kertoi että minäkin luultavammin saan 2 kertaa sitä...mutta sen päättää terapian antaja....
tulipalo trauma on jättänyt minuun pelkotiloja ja säpsähtelen näen näkökentässä välähdyksen omasesti jotain...hahmoja yms.
ne haittaa ja tekee raskaaksi elämän, ja kun säikkyy ei voi keskittyä mihinkään oikein
😠 tämä on rankkaa...
olen tosi kiitollinen että täällä missä asun on näin hyvä terapiahoito mahdollisuus..en tiedä olisinko tässä jos hoitoa en olisi saanut ja tukea ja kaikkia ryhmiä missä olen käynyt...

Käyttäjä Lotta B (Työntekijä) (Turun kriisikeskus, MIELI Lounais-Suomen mielenterveys ry) kirjoittanut 24.02.2010 klo 11:54

Hei!
Täällä keskustelussa pohdittiin EMDR-terapiaan pääsyä ja kokemuksia siitä. EMDR on traumahoidossa käytetty lähestymistapa, joka on saanut tuekseen vakuuttavia tutkimustuloksia vaikuttavuudesta.

Parhaimmillaan EMDR voi olla hyvinkin tehokas lisäapu tilanteessa, jossa on jo käytetty perinteisempiä apukeinoja, kuten keskustelua kokemuksen käsittelemiseksi, mutta muistot edelleen häiritsevät arkipäivää, esimerkiksi univaikeuksina, säpsähtelynä ja ahdistavina mieleen tunkeutuvina muistoina. EMDR:ää useimmiten käytetäänkin yhtenä osana kokonaisvaltaista terapeuttista hoitoa.

EMDR ei sovellu yhtä hyvin kaikkiin tilanteisiin, ja sen soveltuvuudesta onkin hyvä keskustella EMDR-terapeutin kanssa. Parhaiten se sopii tilanteisiin, joissa traumaoireet ovat syntyneet yksittäisestä traumaattisesta kokemuksesta. EMDR-terapeutteja ja lisää tietoa menetelmästä voi etsiä esimerkiksi seuraavien nettisivujen listausten kautta:
http://www.emdr.fi/

Käyttäjä timuk kirjoittanut 26.02.2010 klo 12:56

kävin nyt tässä terapiassa, ja sain ainakin nyt hetkellisesti helpotusta olooni....ja toinen kerta on noin 2vkon päästä.
En kuitenkaan kokenut saavani siitä täyttä hyötyä.
sillä minua häiritsi ulkoiset puitteet...
että jos se olisi toteutettu jossain toisessa ympäristössä olisin voinut syventyä ja saada apua ehkä paremmin siitä ...näin luulen...
Ensin oli haastattelu miten tuntee asteikolla 0-10
ja traumasta pahin tuntemus tällä hetkellä...
sitten istuttiin ja katsottiin psygologin kättä kun hän liikutti sitä edes takas jonkin aikaa, ja tauko ja tuntemusten purku...tätä jatkettiin aika kauan, yhteensä aikaa oli varattu 2h tähän juttuun...
Jotenkiin mulla ainakin meni osa alku ajasta siihen että en kokenut sitä oikein uskottavaksi...eikä psygologi sitä oikein osannut mulle ehkä uskottavaksi tehdäkään.
mutta kokemus muiden joukossa, ja eihän tiedä vaikka seur.kerta olisi helpompi tai siis auttavampi🙄
mietin vain että miksi tätä ei sitten anneta enemmän kun tästä kuitenkin koetaan olevan hyötyä🙄

Käyttäjä timuk kirjoittanut 29.03.2010 klo 20:16

minulla siirtyikin tää toinen emdr aika kun sairastuin flunssaan....mut nyt sitten viime viikolla kävin toisen kerran...olin tosi ahdistunut sattui vielä huonoin päivä mulle...
no rankkaahan se oli nytkin mutta jotenkin helpompaa kun se oli jo tutumpaa....
sain helpotusta ahdistukseeni huomattavasti...'mutta sitä iloa kesti vain 1,5pv😠
ahdistus palasi kun kirjoitin kirjettä tilanteestani ystävälleni🤨
se aktivoi minussa ahdistuksen taas esiin....
no rauhottavaa kehiin ja jotenkin siitä selvis pikkuhiljaa.
kun tuli jonkun auton vierailu pihalla ei tiedetty kuka kävi...epäiltiin romaaneja, kun ovat tässä ennen asuneet ☹️
no tuo tilanne sitten taas herätti minussa tunteet ja turvattomuuden tunteen omassa kodissani ja ahdistus palasi...
eli emdr;stä oli vain lyhyt aikanen apu mutta ah kyllä mä nautin kuitnekin noista 1,5pv,stä saatte uskoa🙂👍
mutta kyllä tää traumaperänen stressireagtio on tainnut jäädä minuun pysyväksi🤔
ikävä kyllä ei oikein valosalta näytä elämä....