Onko hyväksikäyttö tapahtunut vai ei?

Onko hyväksikäyttö tapahtunut vai ei?

Käyttäjä knainen aloittanut aikaan 02.04.2012 klo 11:14 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä knainen kirjoittanut 02.04.2012 klo 11:14

Olen kohta kolmekymmentä vuotias nainen ja olen jo monien vuosien aikana miettinyt että olenko kokenut lapsena hyväksikäyttöä/insestiä…. Miten saan tietää onko se oikeasti tapahtunut vai onko se ollut lapsen mielikuvitusta? Jo joskus teini ikäisenä asia tuli mieleeni kun minulle oli tullut jotain mielikuvia tapahtuneista, en niitä kuitenkaan ole missään käsitellyt. Teini ikä minulla oli vielä aika rankka, olin todella holtiton seksin suhteen, hain sillä hyväksyntää, viiltelin itseäni, join paljon alkoholia ja tunsin muutenkin jatkuvaa ahdistusta. Ajauduin monen vuoden suhteeseen miehen kanssa joka oli väkivaltainen, onneksi sain voimia erota suhteesta. Nykyisen kumppanin kanssa olen ollut vuosia, mutta muistan kuinka minulta pääsi muutaman kerran itku kun mies minuun koski, ja kun ensimmäistä kertaa harrastimme seksiä pääsi silloinkin minulla itku. Mies on jotenkin aivan erinlainen kuin yksikään muu mies mitä minulla on ollut. Hänen kanssa olen oikeasti vasta nauttinut seksistä. Nykyisin kun minulla on lapsia olen todella arka antamaan lapsia yökylään kenellekkään, varsinkin jos paikassa on myös mies. Ja jotenkin minua ahdistaa jos lapsi istuu jonkun miehen sylissä vaikka itse olen paikalla.

Mielessä pyörii usein ne hämärät muistikuvat tapahtuneesta, mutta kun en oikein saa niistä kiinni että onko oikeasti tapahtunut vai onko se ollut mielikuvitusta. Hämäriä muistikuvia on koskettelu ja suukottelu kun olin nukkumassa, mutta onko se ollut unta/mielikuvituksen tuotosta vaiko ihan oikeasti tapahtunutta?

Käyttäjä Saniga kirjoittanut 03.04.2012 klo 09:37

Heippa!
Sinun muistikuvasi saattavat todella olla jostain mitä on tapahtunut. Niitä ei kannata vähätellä koskaan. Kun joskus on kokenut jotain traumaattista jota mieli silloin ei ole kyennyt käsittelemään tai käsittämään on se ehkä alitajuisesti työntynyt jonnekkin piiloon.
Itse olen lapsuudessa seksuaalisesti hyväksikäytetty mutta muistan hyvin kaiken. Se miten olet oirehtinut elämäsi varrella on hyvin tyypillistä ja itse olen kokenut tuon kaiken saman.
Jotta pääsisit asiaan käsiksi koska se todella on sinulla vielä käsittelemätöntä aluetta koska mielesi on ehkä suojella sinua siltä niin ehdottaisin hakemaan ammatti apua vaikka mtt:stä. Itse olen traumojeni takia nyt vanhemmalla iällä hakeutun hoitoon koska ne vain pahenivat varsinkin silloin kun sain oman lapsen. Olen ollut mielenterveystoimiston potilaana nyt puolitoista vuotta ja en ole katunut että lähdin hakemaan apua vaikka kynnys oli kova. Olen kuitenkin vasta toipumisen matkani alussa. Tie voi olla pitkä. Kuitenkin asiat pitäisi käydä läpi jotta ne voisi en nyt sano unohtaa mutta että ne löytäisivät oman paikkansa menneisyydessä ja että niiden kanssa pystyisi elämään ja nauttimaan tästä päivästä.
Voimia sinulle.🙂🌻

Käyttäjä Saniga kirjoittanut 03.04.2012 klo 10:15

Lisäämäni piti vielä että sillä ei ole merkitystä onko muistikuvasi ja tuntemuksesi todellinen ja ei. Se sinulla kuitenkin on ja sen epävarmuuden pelossa ei kannata jättää apua hakematta koska se kuitenkin haittaa ja vaikuttaa myöskin elämääsi.
Älä siis pelkää ja jos oikeasti mietit että asialle pitäisi tehdä jotain niin silloin ei auta kuin kokeilla. Päätän päivän saarnan nyt tähän
😉

Käyttäjä silent kirjoittanut 03.04.2012 klo 17:53

Hei!

En halua olla missään tapauksessa töykeä ja inhottava. Älä loukkaannu, pyydän.

Mutta emme me voi täältä käsin kertoa onko sinulle tapahtunut hyväksikäyttöä vai ei.

Nuo yhdenillan jutut ja holtittomat seksisuhteesi ovat voineet vaikuttaa sinuun negatiivisesti (jälkikäteenkin) vaikka ne olisivatkin jo mennyttä elämää ja nuoruutta. Ehkä partnereiden joukossa on voinut olla näitä liian lähelle pyrkiviä, "inhottavia", osaamattomia yms. päällekäyvempiä, lääppiviä ukkoja tai sitten tuo ex-miehesi vaikuttaa sinuun ja väkivalta ja sen pelko...

Ja kuten alussa sanoin. Älä ota tätä pahalla.

Kaikkea hyvää sinulle kuitenkin loppujen lopuksi toivon ja toiv. saat selvitettyä asiasi ja ettei mitään hyväksikäyttöä olisi koskaan tapahtunut!

Käyttäjä Saniga kirjoittanut 03.04.2012 klo 22:00

Silent
Tahtomattasi olit ainakin aika tahditon. Jos tarkaan maltat lukea kirjoittajan tekstin niin siinä hän ei todellakaan pyydä MEITÄ selvittämään onko hänen muistikuvansa totta vai valhetta. Hän kyseli MITEN hän voisi saada siitä selvää.
On totta että kirjoittaja epäilee itsekkin että onko seksuaalista hyväksikäyttöä tapahtunut. On myös totta sekin että nuoruuden holtittomat seksiseikkailut myös jättävät oman jälkensä. Kuten viiltelyt sun muut mutta sitä faktaa ei voi myöskään pois sulkea etteikö ne olisi oireita jostain jo aikaisemmin koetusta traumasta. Jos oikein tajusin niin kirjoittajalla oli nämä muistikuvat jo ennenkuin holtiton ja itsetuhoinen käytös alkoi.
Kuitenkin suosittelen lukemaan kirjoitetut tekstit huolella ennenkuin niihin alkaa kommenttejaan heittelemään 🙄

Käyttäjä knainen kirjoittanut 04.04.2012 klo 17:14

Kiitos vastauksista. En todellakaan ole täällä kyselemässä teiltä muilta että olenko lapsuudessa kokenut hyväksikäyttöä, vaan juuri enemmänkin neuvoa miten voisin asiaa selvitellä. Aika ajoin tuntuu kaikki todella vaikaelta kun asia pyörii mielessä, ja siihen lisäksi koen häpeää nuoruus ajan käyttäytymisen suhteen Tosiaan nuorena jo minulle tuli tapahtuneen mielikuvat mieleen ja silloin jo mietin että onko se totta vai ei. Olisinko ollut noin 12v kun mielikuvat tulivat mieleen. Ja siitähän se alamäki alkoi. Ja todellakin ex-miehen väkivaltainen käytös minuun on vaikuttanut ja tulee vaikuttamaan. Tuo hyväksikäyttö kyllä kovasti mietityttää.
Se ihminen joka on saattanut minuun koskea, niin olen nähnyt että hän on raiskannut nukkuvan puolison. Tai ainakin minun mielestäni se on raiskaus jos toinen on sammunut sänkyyn ja toinen menee hoitamaan asiansa. Se tapahtui minun ollessa noin 13-14v eli sen jälkeen kun minun mielikuvat on tulleet mieleen. Pakon sanelemana olen joutunut viettämään päiviä ja öitä tämän ihmisen kanssa.
Täytyy varmaa saada rohkeutta sen verran että otan yhteyttä mielenterveystoimistoon.

Käyttäjä Saniga kirjoittanut 04.04.2012 klo 20:34

Moikka!
Jos asiaa on ahdistavaa ja pelottavaa alkaa availla niin voi myös aloittaa pehmeästi pyytämällä täältä vaikka tukihenkilön jonka kanssa kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia asioista. Sitten nyt mitenkään suuremmin mainostamatta tämän enempää on sellainen kuin " sininentuki.info/foorumi". Tälaisen kun laitat vaikka google hakuun niin Löidät Sinisentuen sivulle joka on seksuaalisen hyväksi käytön kokeneille vertaituki palsta. Siellä on myös sinun asemassasi olevia paljon joilla jotka eivät ole varmoja tapahtuneesta mutta muistikuvia on. Siellä voi keskustella vapaasti saman asian kanssa painivien ihmisten kanssa. Itselleni tuolla palstalla olosta ja sieltä saamastani vertaintuesta on ollut paljon apua.

🙂👍

Käyttäjä blackmoon kirjoittanut 30.04.2012 klo 13:19

Hei.
Saat olla ylpeä itsestäsi, kun otat asian hoidettavaksi, muuten se olisi jäänyt pyörimään mielessä ja ajatuksissa! 🙂
Onhan toki totta, että lapsuuden muistot saattavat olla jonkin verran vääristyneitä syystä tai toisesta, ihminen saattaa esimerkiksi muistaa jotain mitä hänelle on tapahtunut lapsuudessa, vaikka todellisuudessa se on tapahtunut esimerkiksi sisarukselle.
Mutta joka tapauksessa asiaa ei kannata jättää tähän.