Onko elämällä merkitystä?

Onko elämällä merkitystä?

Käyttäjä aavameri aloittanut aikaan 31.01.2018 klo 23:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aavameri kirjoittanut 31.01.2018 klo 23:05

Elämän merkitys. Onko sillä sitä? Tarkoitusta?

Pahoittelen sekavaa tekstiä, mutta olen lopen väsynyt…

Ei ainakaan omassa elämässäni. Elämä on jatkuvaa selviytymistaistelua ja kamppailua. Erityisesti henkisesti. En tiedä asiaa joka ei ahdistaisi. Se, mikä niihin auttaa, vaihtelee paljon. Tällä hetkellä moneen on tuonut apua naapurin nuoripari. Heillä on pieni lapsi. En tiedä nimiänsä, en ole koskaan jutellut. Moikataan vain käytävässä. Heidän olemassaolo on tuonut mun mielenterveyteen apua enemmän kuin mikään vuosiin. Nyt sekin loppuu, kun he kai muuttavat yksiöstä pois. Tällaisesta avun saaminen on epänormaalia. Tiedän sen. Pelkään miten tai mistä nyt saan helpotusta ahdistukseen. Jotenkin heillä on ollut suuri merkitys, mun elämässä mun mielenterveyteeen, eikä he edes tiedä, tai tule koskaan sitä tietämään. Eikä kukaan muukaan. Koskaan. Se o asia johon olen pelkojen ympäröimänä voinut tuudittautua, ja olo silloin parempi. Nyt sekin apu katoaa. Mitä tehdä?

Tällä hetkellä mä en näe elämällä mitään merkitystä, jokainen päivä on sitä, että toivon että se olisi viimeinen, jokainen aamu ahdistuksen syy ja seuraus, jokainen päivä haave että ei eää koskaan heräisi, jokainen yö pako todellisuudesta toiseen.

Antaisin melkein mitä vain, jos pääsisin täältä pois. Heti. Siihen loppuisi kärsimys, pelot ja se, miten jokainen asia tuo ahdatuksen mun elämään. Sen laukaisee jopa kadulla vastaan tuleva henkilö. Toteutumattomat haaveet, joita todellisuus vahvistaa.

Seinät kaatuu päälle. Haluan ikiuneen, syvään sellaiseen ☹️

Elämä muuttuu liikaa, ja se lisää pahaa oloa ja masennusta. Yksinäisyys. Olenko tuomittu siihen? Saanko koskaan perhettä? Unelma, jonka takia kuolisin vaikka heti. Mutta ei mulla ole mahdollisuutta, eikä ketään ole mulle tarkoitettu. Näin pääni sisällä ajattelen, ja sydän itkee, kun unelmoin, herään todellisuuteen ja petyn, kun on taas aamu joka elää sateisessa haavemaailmassa.

Onko teidän elämällä tarkoitusta?

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 02.02.2018 klo 20:26

Viimeviikko on ollut ihan hirveä. Kaikki on ahdistanut. Ei ole ruoka halua. Koko ajan olen varautunut kaikkeen. Keho on jännitystilassa. Maha kipeä ja itku kurkussa. Ainaisessa valmiustilassa olemista. Valmistanutumista mihin? En tiedä. Toivottavasti kuolemaan. Se on tällä hetkellä hartain toiveeni. Niin kuin yhdessä laulussa lauletaan, voi jättää tämän kylmän maan, ja sielu pääsee kahleistaan.

Rakastan herkkujen syömistä, tai siis rakastin, vähään aikaan ei ne ole edes maistunut, tuo vain lisää huono oloa. En haluaisi käydä enää edes kävelyllä, kaupassa, kun koko ajan siellä ollessa ahdistus kasvaa. Mutta on pakko silti käydä. Vaikka olisi kerran viikossa.

Jos voisin esittää toiveen, joka toteutuisi, se olisi pois lähteminen. Ei olisi enöä enää kärsimystä eikä ahdistavia päiviä ja uenettomia öitä.

Lapsena olin elämäniloinen, enää en edes tiedä, mitä se tarkoittaa. Kaupan kassalle saan väkisin hymyiltyä, ja sisällä on tunne, joka huutaa, hei, älä tee niin, paha olo ei lähde pois.

Pakko oireetkin on palanneet. Pakonomaisesti mun on pakko joitain asioita toistaa, muuteen pelkoni toteutuu ( vaikka toteutuis ilman pelkojakin ne asiat). Vain sillä voin estää niitä toteutumsata.

Mikä sija elämssä on?

Tahdon niin kovasti päästä pois...😭😭

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 02.02.2018 klo 20:47

Jokainen aamu alkaa sillä, kun silmät avaan, todellisuus muistuttaa olemassaolostaan, painajaisien jälkeen. Sydän alkaa hakkaamaan, ei okseta, mutta samanlainen tunne tulee. Pelkään valtavasti sitä päivää kun eräs pelkoni tässä toteutuu pian, enkä edes voi vaikuttaa siihen, toteutuuko se vai ei. Ei ole kyse mun elämästä. Mutta olen liittänyt sen osaksi elämääni ja pakko oireita, siksi se ahdistaa. Ja paljon. Se on luonut ikään kuin turvaa, toiminut turvasataman minulle, ja nyt se satama uppoaa. Niin kuin kaikki muutokset ahdistaa. Koska yleensä ne ei ole muuttuneet hyvään, ei nytkään.

Miten jotkut asiat täysin elämäsi ulkopuolella voikaan olla niin merkityksellisiä, melkeinpä elinehtoja 😭😭

Enää en tiedä mihin suuntaan mun elämä on menossa, enkä halua uskoa, että tapahtuisi juuri mulle tämä, että ahdistun jopa tv - mainoksesta. Liitän sen heti oman elämääni huonolla tavalla.

Pelkään mitä seuraa, kun olen alkanut helpottaa iltaisin tätä oloa pienellä tölkillä alkoholia, en yleensä juo sitä kuin saunaoluena tai juhlissa, mutta pian tuntuu, että se on ainoa keino paeta todellisuutta, kun pelkoja en pysty kohtaamaan. Mutta en haluaisi että näin kävisi. En mä halua itsestäni alkoholistia, mutta pelkään että jos ahdistus ei usko elämään ei palaa, niin käy hyvin pian, ja ihan todella vahingoitan itseäni. Pelkään todella. Mitä tehdä?

Käyttäjä Mollimöykky kirjoittanut 04.02.2018 klo 01:15

Tunne että ulkoiset voimat pyörittävät elämää ja ympäristöä miten tahtovat on ahdistava. Kun eteneminen vaatisi jotain ulkoista, johon ei itse pysty vaikuttamaan.
Yritä siinä sitten ottaa otetta mistään tai tehdä mitään kun koko maailma vaan pyörii hallitsemattomasti itsestä välittämättä. Kuin yrittäisi vinhasti pyörivään karuselliin paikoiltaan hypätä.

Muutenkin oman tilanteen analysointi tai ajattelu saattaa olla tuskaista koska niin paljon on pielessä, eikä tiedä miten tai mistä asiaa lähteä purkamaan.
Urakka tuntuu aivan liian isolta. Mitä tehdä tosiaan.

Klisee on kai että yksi asia kerrallaan. Niinkuin siivotessa jotain isoa sotkua.
Itseä on hiukan auttanut se että on saanut mentyä johonkin ryhmään ihmisten ilmoille. Ja käynyt ryhmäterapiassa.
En tiedä onko elämälläni tarkoitusta, mutta tavoitteita nuo on elämääni tuonut, ja ehkä jonkinlaista tunnetta että pystyy itse omaan elämäänsä vaikuttamaan.

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 06.02.2018 klo 17:33

Niinpä. Mä analysoin koko ajan tätä kaikkea. Nytkin ahdistaa oudot asiat,esim juuri tuo kun aloituksessa kirjoitin. Ja kaikki...😭

En oikein tiedä enää apua siihen. Onko neuvoja?

Käyttäjä Mollimöykky kirjoittanut 11.02.2018 klo 13:57

Periaatteessa ylenmääräiseen analysoitiin ja "ajattelukierteeseen" saattaa auttaa terapia. Oletko kokeillut?
Omalla kohdalla kognitiivis-behavioraalinen ryhmäterapia on hieman lieventänyt ahdistusta.