Ongelmia ja paha olla - avun saaminen nihkeää
Onko kenelläkään muulla tilannetta, että toivoisi ja kokisi tarvitsevansa ammattiapua mielenterveysongelmiinsa hyvinkin pian, mutta apua ei joko saa ollenkaan, tai sitä joutuu odottamaan kovin kauan ja riutumaan itsekseen pidempään kuin oikeastaan jaksaisi?
Minusta tuntuu tältä juuri nyt. Noin puoli vuotta sitten soitin itku kurkussa opiskelupaikkani terveydenhoitosäätiöön, mutta minulle vastannut ihminen ei vaikuttanut ottavan minua kovin vakavasti, kun selitin asiani, ja käski sen sijaan soittaa sinne ja sinne muualle. Otin sitten yhteyttä pariin muuhun paikkaan, sillä koin todella tarvitsevani apua ja pian, mutta niistäkin osasta minut käännytettiin kannoillani ja sanottiin, että ruuhkaa on. Ensi hätään kävin sitten paikassa, jossa oli mahdollista jutella ongelmistaan kertaluontoisesti, mutta kyseessä ei ollut paikka, jossa voisi saada terapiaa saati lääkärin arviota mielenterveydestä. Tämän rumban jälkeen en sitten jaksanut enää hetkeen soitella yhtään mihinkään paikkoihin, sillä koin tulleeni torjutuksi arvottomana ”ei-sua-mikään-vaivaa” -tapauksena.
Tänään kävin viimein kuitenkin lääkärillä, kun tajusin että olo pahenee vain: en jaksa oikein enää opiskella ja normaali elämä yleensä tuntuu raskaalta, plus että olen alkanut kärsiä todella häiritsevistä pakkoajatuksista sekä depersonalisaatio-oireista. 😯🗯️ Sain lääkärin kautta ajan kolmen viikon päähän psykiatriselle sairaanhoitajalle, joka tekee minulle tarkemman tilannearvion ja sitten mietitään vaihtoehtoja.
Ymmärrän tietysti, että on ruuhkaa. Ymmärrän, että on monia, jotka tarvitsevat apua, ja etten ole ainoa jonossa. Mutta kun avun hakemisen kynnys on jo itsessäänkin todella korkea, niin tuntuu todella kurjalta tulla sitten heitellyksi ympäriinsä tyylillä ”ei me voida nyt ottaa sua, soita muualle”. Minulla ei suoraan sanoen ole kovin luottavainen olo tuon psykiatrisen sairaanhoitajan suhteen; pelkään hänen toteavan vain, että joudun aloittamaan avun hakemisen alusta soittamalla taas jonnekin uuteen paikkaan (josta ehkä myös vastataan että sori, täyttä on). Sairaanhoitajahan ei toki voi itse antaa terapia-apua tms., mutta toivoisin, että hänen avullaan minun ei tarvitsisi enää tavallaan taistella tietäni avun saamiseen; siis vakuuttaa puhelimessa siitä, että todella tarvitsen apua, vaikka en nyt olekaan tyyliin itsemurhaa yrittänyt.
On alkanut tuntua, että minua varten ei ole olemassakaan oikeanlaista auttajaa. Sanotaan, että kavereiden/kumppanin/perheenjäsenten ei pitäisi joutua olemaan toistensa terapeutteja, ja tottahan tämä on, joten en halua avautuilla läheisilleni ongelmistani koko ajan. Mutta jos minua ei katsota tarpeeksi ”sairaaksi”, jos minulle ei löydy myöskään ammattiauttajaa, niin kenen puoleen sitten käännyn? En oikein jaksa enää uskoa, että ongelmani katoaisivat itsestäänkään… 😞