Oman mielenterveyden ylläpito kun läheinen sairastuu vakavasti
Olen nyt omasta mielestäni ollut ’selviytyjä’ noin kaksi vuotta. Sairastuin vakavaan masennukseen, joka vei itsemurhan partaalle parikin kertaa. Sairaalareissut takana, nyt lääkitys kunnossa ja elämäkin ihan mallillaan.
Taloudellisista syistä olen puolisoni kanssa asunut äitini luona nyt muutaman kuukauden. Tänä aikana äitini terveys on romahtanut dramaattisesti. Hän oli niskaleikkauksessa, jotta käsiä ja jalkoja kontrolloivat hermot saisivat tilaa. Leikkauksen jälkeen kaikki on kuitenkin mennyt vain huonompaan suuntaan. Äitini pystyy hädin tuskin kävelemään – lääkärikin jälkitarkastuksessa epäili, että leikkaus on mennyt pieleen.
Äitini kärsii vakavasta masennuksesta. Hän menetti aviomiehensä alkoholille 8 vuotta sitten. Ainoa asia, joka piti äitini kunnossa ja virkeänä, oli hänen työnsä. Nyt hän joutuu jäämään eläkkeelle 63-vuotiaana, terveys menetettynä, ilman aviomiestä. Me emme puolisoni kanssa pysty enää kauaa asumaan äitini kanssa – olemme menettäneen kaiken intiimisyyden suhteestamme.
Sydäntäni särkee äitini puolesta. Isäni tappoi jo itsensä juomalla konkurssin jälkeen, nyt äitini on samalla radalla. Pelkään joka päivä, että hän kaatuu tai jotain muuta tapahtuu, enkä ole paikalla.
En KESTÄ enää tätä stressiä. Puolisoni on työtön, äitini kroonisessa kivussa – olen ainoa, joka käy kaupassa, tekee ruokaa, käy töissä… Sydämeni pakahtuu äitini puolesta. Ja vaimoni puolesta – hän ansaitsee minut kokonaan.
Tässä ei nyt oikein ole kysymystä eikä loppua…. pakko vain jonnekin purkaa oloani. En onneksi ole vielä ajautunut takaisin masennukseen, mutta mietin kuinka kauan kestän.