Oman elämänsä koe-eläin

Oman elämänsä koe-eläin

Käyttäjä terve88 aloittanut aikaan 27.01.2017 klo 12:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä terve88 kirjoittanut 27.01.2017 klo 12:06

Ihmiset ovat todella yksilöllisiä. Monesti se mikä toimii toiselle, ei toimikaan toiselle.
Tästä syystä jokainen joutuu olemaan oman elämänsä koe-eläin kun mietitään lääkitystä.
Itse olen sairastanut noin kymmenen vuotta. Olen syönyt venlafaxiinia jo sen verran. Minulla on lisäksi psykoosilääke. Olen toisaalta lääkemyönteinen ja hoitooni sitoutunut. Toisaalta minua pelottaa se, että esim. Venlafaxiini on niin uusi lääke. Vielä ei tiedetä kuinka se vaikuttaa pitkällä ajalla.
Mielestäni mieliala ja psykoosilääkkeitä ei pidä pelätä. Jos oireilee, eikä syö määrättyjä lääkkeitä, se on mielestäni ajan ja elämän tuhlaamista.
Arkeni pyörii varmasti vain psyykenlääkkeiden ansiosta. Arkeni on hyvää ja tasaista.
Olen kuntoutunut paljon viimeaikoina. Olen myös miettinyt ja hyväksynyt sen, että joudun luultavasti syömään lääkkeitä loppuelämäni.
Millaisia kokemuksia teillä on omasta koekaniiniudesta? oletteko löytäneet sopivat lääkkeet itsellenne? Menikö siinä pitkään?

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 28.01.2017 klo 08:21

Aika samat aatokset ja varmaan aika sama lääkityskin, ainakin venlafaxin. Olen kyllä tyytyväinen että lääkitys on löytynyt. Niin monta vuotta olin ilman ja kun muistelee aikaa silloin niin sellaiseksi ihmiseksi en halua palata. Silloin lääkitsi pahaa oloaan kun ei edes tiennyt mistä oli kysymys alkoholilla josta tuli omat ongelmansa. Kuulun niihin jolle alkoholi ei sovi. Ikävä vain että avun sai vasta kun melkein oli jo myöhäistä.

Miksi ei käyttäisi lääkettä loppuiän jos se tekee paremman olon ja saa käyttymään paremmin? Aivoissa on jotain väärin ja nämä lääkkeet korjaa sen ainakin osittain. Korjaaminen on ehkä väärä sana koska en usko että aivoja voi korjata, niin pitkällä ihmiskunta ei sentään ole. Jotkut kytkennät on joka tapauksessa väärin ja lääkkeet laimentaa sen haittaa.

Sama lääkitys ei tietenkään sovi kaikille. Itselläni oli hyvä säkä että sain hyvän psykiatrin alussa joka osasi laittaa lääkityksen kuntoon. Toki siinä piti välillä muuttaa lääkitystä mutta pikkuhiljaa löytyi sopiva.

Kaikkein aluksi kun en oikein tiennyt mikä on ja tuntui välillä että järki lähtee. Enemmän ja enemmän aloin töissäkin kimmastumaan juuri iltavuorossa joka tuntuu olevan minulle se pahin aika. Aikaisemmin olin kuullut termin vanne puristaa päätä ja nyt tiesin mitä se tarkoitti. Oli välillä tosiaan kuin vanne kiristyisi pään ympärille ja aivot kävi tuhatta ja sataa niin että rattaat lenteli päästä. Työpaikkalääkäriltä pyysin jotain onnellisuuspillereitä kun tuntui vaikealta enkä tiennyt näistä asioista mitään. Antoi repeptin jotain pillereitä joita en muista mitä oli ja sanoi vain että nämä on halpaa kuin saippua. Ei mitään sen kummempaa seurantaa tai ohjeita. No. minä popsin niitä silloin tällöin ja ei niistä apua ollut, varmaan päinvastoin. Ryyppäsin kahta kauhiammin vapaa-ajalla jotta sai aivot narikkaan välillä lepäämään. Työasiat oli aina mielessä ja tuntui etten ollut tehnyt tarpeeksi vaikka olin ihan loppu niin fyysisesti kuin henkisesti. Eli ei näin, tein kaiken väärin aluksi.