moi kaikille!
Äitini sairastui ftd:n vuosituhannen alussa. Ensimmäiset vuodet olivat rankkoja johtuen ryyppäämisestä ja aivan järkyttävästä käytöksestä. Vasta näin jälkeenpäin ymmärsin, että se ei ollut oma äitini vaan joku muu äitini kehossa.. tai en ole vieläkään täysin varma miten siihen pitää suhtautua. Joka tapauksessa käsittelen asiaa lääketieteen kannalta.
Aivan hirveä tauti. Tauti joka tuhoaa ihmisen ja lähipiirin. Kuitenkin syyttömänä omaan käytökseensä, joka ei edes alussa ymmärtänyt käytöstään ja itsekin tein typeriä asioita sen vuoksi.
Nyt painin sen asian kanssa, että ftd on vahvasti periytyvä geenimutaatio (etenkin itä-suomessa). Olen miettinyt mitä jos sen saan itsekin, mitä jos sen saa myös lapseni? Tautiin ei ole parannuskeinoa eikä sen hidastamistakaan juuri pystytä vaikuttamaan, toisinkuin perinteisempään alzheimerin tautiin. Siihen on olemassa geneettinen testi jota ei myöskään suostuta tekemään, koska lääkärien etiikka on sitä vastaan.
Olen yrittänyt sysätä ajatusta koko ajan sivuun, mutta se ei sieltä väisty ennenkuin tuon ajatuksen olen saanut käsiteltyä. Miten te muut?
Kaiken pahan lisäksi ftd vaikuttaa vielä iskevän juuri työikäisiin eli ensimmäiset näkymättömät oireet alkavat pahimmillaan jo 50ikävuoden jälkeen..