Voisin aika hyvin allekirjottaa tuon otsikon, olen yhä keski-ikäisenä etsimässä omaa paikkaani elämässä. Kun ei ole perhettä ympärillä, on vaikea kokea olevansa osa jotakin. Varsinkin kun mielenterveyden (ja fyysisenkin) terveyden romahtamisen myötä menetin työn ja urani katkesi, kun jouduin henk. koht. turvallisuussyistä muuttamaan takaisin Suomeen. On ollut hirvittävän vaikea paikka myöntää sekin, ettei oma kotimaa kaipaakaan minua takaisin. En olekaan työmarkkinoilla haluttu. Olin jo tottunut siihen, että urani oli nousujohtoinen ja olin saanut paljon arvostusta työpaikassani vuosien myötä.
Sitten yks kaks en eron myötä kuulunut mihinkään, kun muutin yksin asumaan, jäin työttömäksi, puille paljaille ja henkihieverissä. Ja siihen sitten päälle ympäristön paineet ja odotukset. Oli pakko rajata kaikki epämiellyttävät tuttavuudet yli laidan, kunnes voimat kasvoivat. Kaikki jotka arvostelivat toimiani...ja niitähän riitti...kaikki tuntuivat tietävän paremmin, kuinka minun pitäisi elämäni hallita... Eräskin katkera, joka oli joutunut töihin omien sanojensa mukaan...olisin ottanut ilolla työn pienelläkin palkalla jos vaan mahdollista mutta kun en päässyt edes työhaasttatteluihin. Milloin en ollut hyväksynyt työtä kuin työtä - johon totesin että olin hakenut kaikkea mahdollista johon kuvittelin voimieni riittävän. Mutta tajusinhan, ettei minua hanttihommiin huolita pitkän CVni takia. Siellä on liikaa jotain ihan muuta jo tähän ikään mennessä kuin opiskelijahommia. Tiesin senkin, että en masennuksen ja kaikkien epäonnistumisien keskellä pystynyt tsemppaamaan työnhakuun kuten pitäisi. Mutta sille en voinut yhtään mitään, oli yritettävä vain sen mitä jaksoi.
Nyt jälkikäteen olen hyvilläni, ettei minua huolittu töihin, sillä uranvaihto olisi jäänyt siihen. On se sentään sen verran vastenmielistä luopua turvatusta toimeentulosta minunkin kaltaiselleni ei-materialistille. Olen kuitenkin kiitos ansiokkaiden exieni saanut niin paljon rahallisesti kituuttaa elämässäni, että kaipuu säännöllisiin tuloihin on suurtakin suurempi. Ei ole mitään herkkua olla koko aika odottamassa iskua vyön alle, kun jokin etuusluukku isketään kiinni yks kaks varottamatta tai jollakin luukulla keksitään yks kaks jokin syy jälleen kerran, miksi juuri minua pitää sakottaa jostakin. Vihaan etuisuuksilla elämistä, vaikka koenkin että elämäni kahden työuupumuksen ja vuosikymmenten työpanokseni jälkeen olen kenties oikeutettu myös nauttimaan maksamistani verorahoista silloin, kun olen heikoilla. Joten koen, että omianipa otan takaisin, vaikka niistä kirstunvartija pitääkin kynsin hampain kiinni. Mutta toivon hartaasti, että opintojen jälkeen olen niin paljon voimaantunut vuosien tuskaisasta krisiistä, että pystyn itseni sitten elättämään "kunniallisesti" omalla palkalla. Ja tokihan se on se normaali tapaus. Ja se on totta, että jotain on pielessä, että köyhä on ihan puilla paljailla...voisin tehdä siitä mellakan Suomessa 🙄 Olen joutunut avaamaan monien ystävieni silmiä sille, mitä on elää etuisuuksien varassa. Että eiköhän moni heistä mielessään totea, että mieluummin vaikka hirsipuussa 😝