Oma jaksaminen ja alzheimer
Hei kaikki
olen täällä jonkin verran kirjoitellut ennenkin, joku saattaa muistaa.
Oma elo ja olo on ollut lapsesta saakka vaikeaa, erinäisistä syistä. Olen sairastanut itse vuosikausia.
Viime vuodet olen raivolla yrittänyt kuntoutua edes niin, että itsetuhoiset ajatukset eivät ole mielessä 24/7.
Olen tehnyt aivan hitosti työtä oman olon eteen ja ennenkaikkea sen eteen, että meidän perheellä, kaikilla olisi hyvä olla. Että ilmapiiri on hyvä, rakastava ja lämmin. Lapsella olisi hyvä olla siinä.
Nyt olen sitten joutunut aikamoiseen tilanteeseen tahtomattani.
Olen siis pienen lapsen äiti ja anoppini sairastaa alzheimeria.
Olen pärjännyt tilanteen kanssa viime vuoteen asti aika hyvin, jaksanut auttaa ja ymmärtää.
Nyt on kuitenkin tullut joku seinä vastaan ja tunteeni ovat todella ärtyneitä, vihaisia ja surullisia. Valitettavasti.
Haluaisin todella olla aina se jaksava ja ymmärtävä miniä, mutta nyt olen todella, todella väsynyt.
Tiedän, että anoppi ei tälle mitään voi, mutta minusta tuntuu siltä, että minun pitäisi ajatella jo vastuutani äitinä ja sitä, mitä tämä kaikki tekee lapselle.
Ja ajatella omaa kuntoutumistani, minulla ei ole tällaiseen voimavaroja nyt, ei kertakaikkiaan.
Anopistani on tullut niin negatiivinen, ärtynyt, rumasti puhuva ja täynnä myrkkyä oleva ihminen. Hän on meillä usein ja aina kun hän tulee, kodin täyttää rumat puheet ja ruma ilmapiiri. Naiset on huoria, läskejä, rumia, mitä vaan. Kaikista ihmisistä sanotaan jotain rumaa ulkonäköön liittyvää. Kaikesta ylipäätään sanotaan jotain rumaa, arvostelevaa ja tuomitsevaa. Kaikki on huonosti.
Ja minä teen kaikkeni, että saisin kasvatettua lapseni suvaitsevaiseksi, ystävälliseksi ja huomioonottavaiseksi ihmiseksi. Toisenlaiseksi kuin ne kaikki kamalat ihmiset, jotka tekivät omasta kouluajastani ja muusta niin kamalaa.
Tuntuu, kuin kaikki työni valuisi joka kerta viemäriin, kun anoppi tulee.
Lapsi matkii jo anoppia ja minulla on, joka ikisen vierailun jälkeen, täysi työ saada kamalat ajatukset pois pienestä päästä.
En jaksa tätä.
Meidän omalla perheellä on nyt suht hyvä olla, mukava koti ja kaikki paremmin kuin aikoihin. Olemme tarkkoja siitä, että kodissa on pääosin hyvä ilmapiiri ja puhutaan toisillemme nätisti.
Sitten tulee taas ryöppy pahaa, rumaa ja ilkeää ja menee monta päivää toipua kaikesta.
Olen kertakaikkiaan niin väsynyt. Ja vihainen.
Vaikka kuinka haluaisin olla ymmärtäväisempi.
Miksi piti kaiken vaikeiden vuosien jälkeen tulla vielä tämmöinen.
Ja tilannetta en saa mitenkään muutettua, tietenkään.
Enkä voi sanoa, että en haluaisi häntä meidän kotiin tuhoamaan kaikkea työtäni, koska toinen on sairas.
Miten ihmeessä eteenpäin.