Olen aina ollut eteenpäin suuntautuva ja positiivinen ihminen (mies) ja lapsena olin todella iloinen, avoin ja millainen lapsi nyt yleensäkään on.
Jossain vaiheessa ala-asteella huomasin jäävänä ryhmien ulkopuolelle ja minua alettiin…noh…koulukiusaamaan tuolloin. Tuo oikeastaan paheni sikäli yläasteella, että minua ei edelleenkään kutsuttu mihinkään porukoihin ja muutenkin minua nimiteltiin ties millä sanoin ja termein…liki kaikkia koululuokkani ”kaverit” tuntuivat jotenkin karttavan seuraani.
Sitten kun olen työelämään siirtynyt ja töidenkin ohessa kouluttautunut yliopistotutkintoon, tuo samainen karttaminen on näkynyt myös työmaailmassa. Minun on ollut todella vaikea saada työpaikkoja, sillä jokin minussa vaan haastattelijoissa tekee ettei minua tule valituksi työhön, vaikka osaamista, motivaatiota ja halua pitkäaikaisesti sitoumiseen olisi.
Muutimme lasten tultua kuvioihin mukaan tänne itäiseen Suomeen paluumuuttajina ja olen sen jälkeen ollut julkisella töissä jo kuuden vuoden ajan. Normaaliahan on, että jossain vaiheessa ihminen alkaa miettimään uusia haasteita, kuten minäkin.
Olen nyt kolmen vuoden ajan laittanut todella ahkerasti hakemuksia ja käynyt haastatteluissa, mutta ei vaan paikkaa saa. Minusta suoraan sanottuna tuntuu, että tuo karttaminen jota tapahtui lapsuudessa ja nuoruudessani, on seurannut minua myös tänne aikuisikään. Haastatteluissa olen positiivinen, kyselen paikasta ja kerron motivaatiostani ja halusta saada paikka…mutta ei. Joku vaan mättää.
Nykyinen työtehtäväni on todella väritön ja pystynkin tekemään työni miltei heti maanantaina pois. Loppuviikko onkin todella tiukkaa jaksamisen suhteen, sillä työni julkisella on oikeasti paperinpyörittelyä ilman suurempia vastuita. Työpaikallani työyhteisö on lähellä eläkeikää olevia, joiden kanssa minulla ei ole samoja kosketuspintoja keskusteluissa ja elämänvaiheessa, sillä ikäeroa on liki 30 vuotta heihin. Nyt viime aikoina työhakemusten surkeat tulokset, huono työ onkin alkanut vaikuttamaan omaan parisuhde-elämään ja muuhun jaksamiseen. En vain enää jaksa kiinnostua töistäni, sillä minusta tuntuu, että ihan sama miten nämä työt tekee, niin tulevat silti hoidetuksi. Joka päivä tuntuu olevan suurta jaksamista henkisesti. En vain tiedä yhtään kuinka tästä olotilasta päästä pois, sillä tämä tila tuntuu jatkuvasti vaan pahenevan. Viime aikoina minulle onkin alkanut tulemaan ajatus, että parempi kun elämä päättyisi ja pääsisin tästä kärsimyksestä pois.
Elämä tuntuu olevan kuin yhtä samaa puuroa ja teki mitä teki, niin aina tuntuu samat tulokset ja raiteet johdattelevan elämää. Olenkin vaimolle sanonut, että tämä elämä tuntuu kohdallani olevan kuin ohjelmoitu etukäteen ja että minulle on annettu tämä kohtalo – teki mitä teki, niin tulos on aina sama. Hassua, mutta tämä elämä tuntuu olevan kuin Matrix, jossa asiat menevät liki miltei aina kuten odottaa saattaa.
En tosiaankaan tiedä miten tästä jaksaa eteenpäin, sillä olen vasta kohtuu nuori ja työelämän ja elämän pitäisi olla parhaassa vaiheessa…ja jo nyt mietin, että kuinka oikeasti jaksaa tätä eläkeikään saakka.