Aloittaja kysyy, miten on selvinnyt ahdistuksesta yms.
Tänään täytyy olla tosi kiitollinen, ettei ole enää niin paha tilanne, kuin joskus vuosia sitten. Tuttua on kun menee kauppaan niin ei voi kuin äkkiä ottaa jotain koriin ja kassalle menoa on ensin katsottava tarkkaan, ettei ole pitkää jonoa. Tajusin siinä vaiheessa, kun en enää kyennyt valitsemaan jotain tavaraa, liikaa vaihtoehtoja, ettei näin voi jatkua.
Minulla oli syvä itsetuhon pelko ja se ajoi minut toimintaan ja etsimään kaikenlaista parannuskeinoa tilaani. Oli kyllä pelkotiloja muutenkin, kaikesta. En kyennyt töihin, pelko sinne menemisestä oli liikaa. Ja kun kokeilin töitä, epäonnistuin, se varmensi lisää sitä tunnetta, että olen epäonnistuja kaikessa. Ja itseinho oli valtava, kun kuvittelin miten huono ja ruma ja typerä olen yms. Ja se "piru" olkapäälläni vain kuiskasi korvaan lisää itseinhoa.
En osaa tarkoin sanoa missä kohti paraneminen lähti, mutta kävin kaikenlaisissa oma-apuryhmissä (kirkon, valkonauhan, al-anon, yms., mielenterveysyhd.) ja puhuin ja puhuin, kuuntelin ja rauhoituin. Pakotin itseni taas kuntoilemaan. Pitämään ystäviin yhteyttä. En antanut ajatuksille lupaa enää kehitellä mitään negatiivista. Terapiassa sen opin miten voi omia ajatuksia vahtia ja siitä se lähtee, kun saa edes vähän aikaa rauhaa.
Ja sitten tuli rukoileminen, mietiskely, parantavan musiikin kuuntelu, psygolokian ja hengellisien kirjojen lukeminen. Keskustelu samankaltaisen ihmisen kanssa. Ja tänne kirjoitteleminen ja lukeminen muiden kohtalosta.
Ja nyt voi katsoa sitä taaksepäin ja ihmetellä mikä minua suojeli, etten vahingoittanut itseäni kun oli niin paha olo. Joku suojeli ja sille olen kiitollinen.
Uskokaa että pahan päivän jälkeen tulee hyvä päivä!
Sanoin itselleni että annan vielä vuoden aikaa parantua. ja taas siirsin sitä vuodeksi eteenpäin. On helpompi kestää kun saa sitten parannella itseään rauhassa sen ajan, eikä tarvitse soimata itseään. Ja jos on esim. siivonnut tai tiskannut niin siitäkin pitää kehua itseä ja katsella siistiä jälkiä.
Kait se on sitä, että armahtaa itsensä, eikä vaadi mahdottomia vaan on pieneen tyytyväinen aluksi, pienestä se lähtee, toipuminen.