Kaikki, joista välitän, katoaa.
Minulla ei ole jäänyt yhtäkään ihmissuhdetta elämäni ajalta. Ei peruskoulusta, ei lukiosta, ei miltään leiriltä ja harrastuksista, ei opiskeluajoilta, ei edes naapurista. Olen syyttänyt niistä aina itseäni; olen vain niin hirveä ihminen, että kukaan ei halua olla kanssani. Kukaan ei kestä olla kanssani. Ei edes oma perheeni.
Minun on koko ajan vaikeampi sitoa ystävyyssuhteita. Haluan ystäviä ja kavereita, olen tykännyt kaikista, jotka ovat olleet kavereitani näiden vuosien aikana. Mutta aina he katoavat. Elämässä on väliaikaisia suhteita (enkä nyt puhu seurustelusta, vaan ihmissuhteista ylipäätään), mutta entä sitten, kun kukaan ei jää pidemmäksi aikaa?
Se tuntuu todella pahalta. Yritän rohkeasti laittaa viestiä, mutta joskus kukaan ei edes vastaa. Joskus saan viestiä viikon päästä, kuinka he ovat täysin unohtaneet, kuinka heillä ei ole ollut aikaa, tai ovat vain huonoja vastaamaan viesteihin. Mutta sitten kun tapaamme, he ovat puhelimella koko ajan muiden ihmisten kanssa. Lopulta, kun lakkaan laittamasta ensimmäistä viestiä, yhteydenpitomme katkeaa siihen.
Niiden muutaman ystävän kanssa, joita enää tapaan, tuntuu, kuin olisin vain varasijalla. Menemme heidän ehdoillaan, heidän aikatauluillaan, sillä olen työkyvyttömänä ja aina kotona. Jos jostain syystä minulle tapaaminen ei sovi, eivät he suostu edes viestittelemään ja saattavat kadota joskus viikoiksi. Sitten imestyvät paikalle taas, kun he tarvitsevat minulta jotain.
Kaikkein eniten sattuu se, mitä he sanovat, joka kerta. "[Henkilö X] ei pysty viettämään aikaa kanssani, joten voin tavata sinua."
En halua olla varasuunnitelma. En halua olla paikantäyttäjä, se vähempiarvoisempi vaihtoehto, silloin kun kukaan parempi ihminen ei ole saatavilla. Haluan olla tärkeä. Haluan, että ystäväni tulevat tapaamaan minua. Ei ainoastaan sen takia, että heillä ei sillä hetkellä ole parempaa tekemistä. Jos laitan heille viestiä, että voin huonosti ja haluaisin puhua, saan vastaukseksi: "Puhutaan joku toinen päivä, on liian kiire koulun kanssa."
Tunnen olevani täysin merkityksetön kaikille läheisilleni. Olen heidän tärkeysjärjestyksissään pohjimmaisena. Mutta en osaa päästää irti.
En uskalla kertoa heille, miltä minusta tuntuu. En halua tuottaa pettymystä. En halua suututtaa tai loukata ketään. En halua, että he alkaisivat tuntemaan syyllisyyttä tai sääliä. Olen vankina miellyttämisen kierteessä, sillä pelkään kuollakseni, että menetän ne ainoat ihmiset, jotka ovat jaksaneet olla elämässäni pidemmän aikaa. Hyväksyn ja annan heidän satuttaa minua, sillä heidän läsnäolonsa on pelastukseni ja rakastan heitä. Olen todella yksinäinen ja samalla pelkään jääväni yksin. Jos he katoavat, niinkuin kaikki muutkin, minulle ei jää ketään...
Olen kaiket päivät kotona, en tapaa uusia ihmisiä. Jos satun tutustumaan, pidän sen etäisenä ja pinnallisena, sillä tiedän, että heidän kanssaan tulee lopulta käymään samoin, kuin aina ennenkin. En vain kestä sitä kipua enää.
Ainoa syy, miksi olen elossa, ovat ystäväni. Jos heitä ei ole, ei elämälläni ole enää merkitystä. En välitä itsestäni, en pysty tekemään mitään vain itseni vuoksi. Teen kaiken, jotta voin olla parhaiten käytettävissä ja saatavilla silloin, kun läheiseni minua tarvitsevat. Saan mielihyvää siitä, kun voin olla ihmisille hyödyksi. Vihaan tätä elämää, mutta se on ainoa, jonka osaan.
(Anteeksi pitkä vuodatus, kiitos jos joku jaksoi lukea kokonaan.)