Olen jäämässä ulkopuolelle kaikesta.
Olen 32 vuotta täyttänyt. Viime keväänä lähdin tai oikeammin minut haluttiin ulos asumasta ystävieni luota omaan kotiini, koska elämä kanssani kävi mahdottomaksi. Sain hallitsemattomia raivonpuuskia samassa talossa asunutta (entistä) ystävääni kohtaan, humalassa ja selvinpäin. Huorittelin, heitin esineitä, ja tunnen edelleen pohjatonta katkeruutta ja vihaa. Kukaan ystävistäni ei näe aihetta käytökselleni, heidän mielestään olen hullu.
Viime keväänä jäin täydellisen yksin, ja jotenkin arvasin etten enää kestäisi sitä. Tuntuu kuin olisin elänyt yksin koko aikuisen ikäni. Ystäväpiirini on muuttunut ajan myötä, ihmiset ovat seurustelleet ja perustaneet jopa perheitä. En löytänyt ikinä ketään. En satunnaista sen enempää kuin vakituista kumppania. En usko enää, että voisin kelvata kenellekään, ei sillä että ottaisinkaan ketä hyvänsä.
Viime syksynä sain pienen koiranpennun. Otin sen, jotta voisin huolehtia jostain ja nousta aamuisin ylös. Se on parasta, mitä minulla on koskaan ollut. Juttelen sille, vaikka eihän pienokainen ymmärrä, miksi joskus isännän jalat pettävät ja hän saa kontrolloimattoman itkukohtauksen lattialla. Tunnen tukehtuvani, mutta lupasin pitäväni huolen pennusta läpi sen elämän, ja etten hylkäisi sitä ikinä. Aivan kuin olisin viimeiset kymmenen vuotta odottanut kuolemaa ja odotan yhä. Nähdessäni ihmisiä puhelen heille normaalisti. Silti tiedän olevani epähenkilö etäiseksi muuttuneessa ystäväpiirissäni. Minua pidetään vastenmielisenä ihmisenä ja koen itsekin itseni vastenmieliseksi.
Olen niin helvetin vihainen entistä ystävääni kohtaan, ettei sille ole mitään rajaa. En voi tehdä mitään, koska lupasin pitää huolen pienestä pennustani ja etten hylkäisi sitä ikinä. Ikävä kyllä minulla on taipumusta kirjoittaa paljonkin. Kirjoitin itseni keskusteluyhteydestä läheisimpiin ystäviini, sillä kirjoitin heille Facebookin kautta ja muutenkin, kunnes minulle sanottiin että he eivät jaksa enää kuulla, eivät halua enää kuulla.
Miksi olen vihainen, ja auttaisiko mitään vaikka tietäisinkin? Verisesti vihaamani ystäväntekeleeni banalisoi vihani poikuuteeni, osaan vain kuvitella mitä he selkäni takana ovat keskustelleet ja keskenään päätelleet. Kyllä koen, että hän löi minua vyön alle juuri tuolla seikalla. Toisaalta koen, että vaikeuteni ja yksin jäämiseni oli sille ihmiselle pelkkä vitsi, ja miten hän kehtasi kalastella myötätuntoani äitinsä kuolemalla keppihevostellen. Hän ei jäänyt yksin. Hän kysyi minulta kerran, voiko murheen määrää mitata. Luokseni ei jää ketään. Kuihdun vähitellen. Pienokaiseni ei edes tapaa ketään, koska sen isännän luo ei tule kukaan.
Olen fiksu ja tietopuolinen ihminen, mutta kaikki opintoni ovat keskeytyneet moneen kertaan ja lahoan pystyyn. Kaikki tuttavani tuntuvat asettuneen mainitsemani käärmeen puolelle, ja sen tietäminen pelkästään kasvattaa katkeraa vihaani.
Pahoittelen pitkää jaaritteluani. Toivottavasti joku jaksoi lukea. Luultavasti olen kyvytön etsimään ketään saati sitoutumaan keneenkään, vaan kuluihan se nuoruus näinkin. Osaako kukaan kertoa, mikä minua vaivaa? Miksi kaikki elämässäni on mennyt päin seiniä, vaikka lähtökohtani piti olla hyvä. Vanhempani auttavat minua kaikessa, mukaanlukien nykyinen asuntoni. En tahdo kertoa heille tällaista. He ovat jo vanhoja, ja heillä on omiakin murheitaan. He tuntuvat liian läheisiltä kertoa näitä, en tahdo. En kelpaa kenellekään, ja elämäni on vitsi.