Olen ilmeisesti vakavasti masentunut ja harkitsen itsemurhaa.

Olen ilmeisesti vakavasti masentunut ja harkitsen itsemurhaa.

Käyttäjä Kuuma tyhjyys aloittanut aikaan 09.04.2012 klo 00:39 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Kuuma tyhjyys kirjoittanut 09.04.2012 klo 00:39

Hei,

kirjoitan koska en tiedä mitä muuta tehdä. Copy/pastaan tähän kirjeen, jonka kirjoitin juuri psykologilleni; hän pyysi minua kirjoittamaan esittelytekstin itsestäni ja tilanteestani. Jotenkin vain haluan oksentaa pahan oloni johonkin ja toivoa, etta joku voisi auttaa minua. Itsekästä. Olen 25-vuotias nainen, ja minulla on ihania ystäviä, mutta mikään ei tunnu auttavan tässä tilanteessa. Palasin juuri ulkomailta takaisin Suomeen.

Lapsuuteni oli kaiketi onnellinen kunnes täytin kuusi, jonka jälkeen olen ollut masentunut lähes jatkuvasti muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Vanhempani erosivat kun olin 12. Tätä edelsi noin kaksi vuotta kestänyt riitely, josta noin vuoden isäni oli humalassa, ja minä yritin pitää vanhempiani joten kuten kasassa. En muista mitä isosiskoni tuolloin teki, hän oli teini-ikäinen, ja suurimman osan ajasta pois kotoa. Oma teini-ikäni oli helvetillistä, ja asuin sekopäisen äitini kanssa, joka yritti kaikin keinoin hallita ja rajoittaa elämääni, eikä hyväksynyt homoseksuaalisuuttani. 15-vuotiaana keräsin rohkeuteni ja muutin isäni luo kuudeksi kuukaudeksi, kunnes lukio alkoi. Tuo oli onnellista aikaa, ja koin että sain toteuttaa itseäni ja olla rauhassa. Lukion alkaessa sovimme äitini kanssa etta muuutan arkipäiviksi hänen luokseen, sillä lukioni oli muutaman korttelin päässä hänen kotoaan, ja 17 kilometrin päässä isäni kotoa. Suhteeni äitiini on ollut huono aina, ja inhoan/säälin häntä edelleen, enkä koe rakastavani häntä. Hän sanoo rakastavansa minua, mutta hän on niin lukossa henkisesti, etten usko, että hän todella kykenee rakastamaan ketään. Isäni kanssa välini ovat paremmat, mutta nyt olen niin masentunut, etten välitä hänestäkään.

Minulla oli hyvä ihmissuhde joka kesti viisi vuotta ikävälillä 18-23, ja tuolloin olin vähemmän masentunut, ja välillä hyvin onnellinen. Silloinen tyttöystäväni jätti minut koska ei rakastanut minua enää, jonka jälkeen menin vähän sekasin. Olin tuolloin muuttanut ulkomaille väliaikaisesti, ja törmäsin baarissa sadistiseen, masentuneeseen psykopaattiin, jonka kanssa seurustelin on-off kaksi vuotta, ja olin koko suhteen ajan kasvavassa määrin tyytymätön ja onneton, mutta olin hänen kanssaan, sillä olin jotenkin läheisriippuvainen, ja uskoin, ettei kukaan tule rakastamaan minua ellei hän rakasta minua. Hänen kanssaan oleminen oli itsekidutusta, enkä saanut häneltä läheisyyttä, luottamusta, rakkautta, seksiä tai ylipäänsä mitään, mitä ihmissuhteesta haluan. Viimein onnistuin päättämään suhteen lopullisesti marraskuun alussa 2011, jonka jälkeen palasin melko pian Suomeen, ja olen ollut enemmän tai vähemmän masentunut, ja käyttänyt liikaa alkoholia. Nyt olen lopettanut sen, sillä masennun siitä entisestään. Viime aikoina vanhempi siskoni, jota pidin ennen idolinani on alkanut kiusata minua, ja olen harkinnut katkaisevani välini häneen. Koen, etten osaa ilmaista itseäni, ja elämä on maanpäällistä helvettiä. En koe minkäänlaista yhteyttä kehenkään, enkä ymmärrä miksi olen olemassa, sillä tämä on suoraan sanottuna kidutusta.

Haluan todella kuolla, mutta en uskalla. Ilman rakkautta ja ihmissuhdetta elämässä ei ole mitään mieltä.

Joskus olen maaninen, ja tuolloin elämä vaikuttaa kivalta, harmittomalta ja toiveikkaalta. Tällä hetkellä olen elossa ainoastaan siksi, etten uskalla tappaa itseäni. Olen yrittanyt kahdesti kuluneen muutaman viikon aikana, mutta jänistänyt viime tingassa, enkä usko, että minulla on rohkeutta tehdä sitä koskaan. Toinen syy elossa olemiselleni on, etta kävin astrologilla, joka sanoi etta tähtikarttani mukaan tehtäväni on parantaa itseni ja iso määrä muita ihmisiä musiikillani. Tällä hetkellä en kuitenkaan välitä ihmisistä, itsestäni, enkä kenestäkään, enkä halua edes soittaa, eikä minusta kuitenkaan koskaan tule mitään, sillä en ole harjoitellut kunnolla vuosiin.

En aio syodä masennuslääkkeitä, joten tätä vaihtoehtoa ei kannata ehdottaa. Ajattelin odotella noin vuoden, jos löytäisin jostain rakkautta, ja jos en, kerään rohkeuteni ja ammun itseni.

Käyttäjä arka kirjoittanut 10.04.2012 klo 09:05

Hei!

Pakko oli tarttua tuohon ajatukseesi että et halua masennuslääkkeita. En sano tässä että sinun pitäisikään sinänsä haluta, mutta hoitoa varmaan tarvitset masennukseesi. Toivon että olet hakeutunut avun piiriin tai ainakin hakeudut.
Totta on että rakkaus ja läheisyys merkitsevät paljon. Toivon että jaksat rauhassa odottaa sitä oikeaa. Itse suostui nuorena tarvitsevana huonoon kohteluun, jota kesti kymmenen vuotta (hälytyskellot eivät soineet, vaikka suuria ongelmia oli alusta asti). Minulla oli niin voimakas tarve kuulua yhteen jonkun kanssa, että hyväksyin melkein mitä tahansa. Toivottavasti sinulla on tarpeeksi kykyä rakastaa ja suojata itseäsi ettet paremman puutteessa sitoudu tuhoavaan suhteeseen.
Minä sain vihdoin oikeaa rakkautta myöhemmällä iällä. En sano että sinun täytyy jaksaa odottaa niin kauan, mutta huomaat kyllä kun kohtaat sitä. Itseni oli vähän vaikea luottaa aluksi, tuntui liian hyvältä ollakseen totta, mutta onneksi heräsin luottamaan ja rakastamaan.
Sitä vielä sanoisin että eivät ainoastaan lyönnit ole väkivaltaa. Ex-mieheni harjoitti henkistä väkivaltaa enkä minä hölmö sitä huomannut kun ajattelin että oli minun tehtäväni saada kaikki sujumaan.
Toivotan sinulle hyvää jatkoa elämässä ja kulkemista valoa kohti!

Käyttäjä Jasse kirjoittanut 10.04.2012 klo 09:22

Hei,

En tietenkään pysty edes kuvittelemaan pahan olosi määrää, joten pahoittelen näitä latteuksia.

"Ilman rakkautta ja ihmissuhdetta elämässä ei ole mitään mieltä." Tässä on valtava vastuu sille parisuhteen toiselle osapuolelle, vain näin voi olla onnellinen. Onnelisuus siis riippuu toisita ihmisistä.

Luin kerran, että onni on merkityksiä. Elämä on onnellista (melankoliakin kuuluu kirjoittajan mukaan onnellisuuteen), jos siinä on merkityksiä. Voiko elämän syvempi merkitys olla ihmissuhde?