Oireina harhat

Oireina harhat

Käyttäjä Basette aloittanut aikaan 05.12.2015 klo 20:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Basette kirjoittanut 05.12.2015 klo 20:54

Minä olen sairastanut skitsofreniaa jo vuosia. Oireina minulla on ollut varsinkin äänien kuuleminen. Normaalisti kuulen ääniä ulkopuoletani. Kuin joku puhuisi vieressäni. Niihin niihin minä olen tottunut. Kurjia ne vain ovat.

Nyt äänet ovat muuttuneet. Minä olen alkanut kuulla ääniä sisältäni. Ne ovat eräällä lailla kuin ajatuksianiani. Ääni on vain vieraan miehen tai naisen ääni. Äänet kehoittavat minua tekemään asioita. Tuhoamaan omaa tai toisen omaisuutta. Tai ääni voi sanoa vain yhden tai muutaman sanan. Esim. huutaa sanan HEI! Minä pelästyn siitä kovasti. Sydän alkaa hakkaamaan ja minä hätäännyn.

Minä olen alkanut näkemään myös hahmoja asunnossani. Eräänä iltana istuin sohvallani. Minä näin hahmon. Hahmo juoksi minua päin ja väistin. Tämä kesti 3s ja se oli ohi. Mutta minun reaktiot kestivät kauan. Se oli pelottavaa.

Onko kellään kertoa kokemuksia? Minkälaisia harhoja olette kokeneet? Miten suhtaudutte niihin?

Käyttäjä lli kirjoittanut 08.12.2015 klo 00:29

Hei!

En juurikaan osaa omakohtaisesti auttaa, mutta satuin yhtenä päivänä kuulemaan radiosta kun keskusteltiin pään sisäisistä äänistä. Googletin aiheen ja ylen sivuilta löytyi aika paljonkin juttua, tässä vain yksi linkki:

http://yle.fi/vintti/yle.fi/aamusydamella/aamusydamella/node/206-sv=n.htm

Ainakaan et ole ongelmasi kanssa yksin! Rohkeasti vain johonkin vertaistukiryhmään kuulemaan muiden kokemuksia ja jakamaan omia. 🙂👍

...oman pääni sisällä käyn lähinnä jatkuvaa keskustelua itseni tai jonkun tapaamani henkilön kanssa. Yleensä pyrin juttelemaan mukavia, kuten mistä tykkään, mitä haaveilen, minkälaisia ovat mukavimmat lapsuusmuistoni jne. Joskus edellisessä elämässäni oli pelkotiloja ja ahdistusta, enkä lopulta kestänyt olla yksin pääni kanssa kokonaista työpäivää, joten irtisanouduin. Sittemmin olen huomannut että negatiivisilla ajatuksilla on kovin suora yhteys yleiseen tyytymättömyyteen. Jos elämässä on selvittämättömiä asioita, ne kiusaa tavalla tai toisella vaikka kuinka kauan. Mutta kun alkaa aktiivisesti kohdata niitä asioita, ahdistus vähenee ja elämä kevenee. Ehkä äänetkin? Asioiden kohtaaminen on tosin helkkarin vaikeaa ja vaatii älyttömän paljon rohkeutta ja itsekuria!

Mitä tapahtuu jos alat kirjoittaa kuulemiasi ääniä ylös? Ehkä sieltä paljastuu jokin mielenkiintoinen tarina... josko harhatkin ovat vain osa ulospyrkivää kertomusta..?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 20.12.2015 klo 20:35

Moi Basette!
Sairastan itsekin skitsofreniaa ja enimmäkseen harhat ovat olleet näköharhoja, joskus niissä on ollut mukana ääni. Enimmäkseen harhat olivat uskonnollisia, kuten enkeleitä, taivaanportti ja sitten oli jotain pikku-ukkoja ja maisemia.
Aluksi kun harhat tulivat, olin aivan ymmälläni että mitä nämä ovat? Luulin että ne ovat ilmoituksia Jumalalta, joten päädyin itsemurha yritykseen, sillä luulin pääseväni siten taivaallisiin paikkoihin, mitä harhat näyttivät.
Siitä onnekseni selvisin ja nyt harhoja on ollut vähemmän kuin noin 7 vuotta sitten, kun on löydetty sopiva lääkitys.
Minun sairauden kuvaan kuuluu vielä se, että välillä ahdistaa aivan tolkuttomasti ja se tuntuu ihan fyysisenä. Ei saa kunnolla happea ja rintaan sattuu. Masennus on myös ollut voimakasta ajoittain.
Mulla voi olla pitkiäkin jaksoja jolloin sairaus ei vaivaa lähes yhtään, mutta aina jossain välissä se pulpahtaa pintaan. Olen ollut myös muutaman kerran psykiatrisessa sairaalassa.
Ymmärrän sen kuinka aitoja harhat voivat olla ja ne voivat viedä ihmisen tuhoon. Sen takia niistä pitää heti jutella sairaanhoitajan tai psykiatrin kanssa. Ettei vaan uppoudu siihen maailmaan ja lopulta voi käydä huonosti, niin kuin minulle meinasi käydä.
Sanoisin että minun tapauksessani ahdistus-oireet ovat ne pahimmat. Harhoja pystyn jotenkin hallitsemaan, mutta silloin kun iskee valtaisa ahdistus, menen lähes toiminta kyvyttömäksi. Onneksi minulla on tarvittaessa rauhottavia, joiden avulla selviän ahdistuksesta jotenkin. Tsemppiä vaan sulle ja koita kestää!🙂👍

Käyttäjä nimimerkki5 kirjoittanut 04.01.2016 klo 21:42

Hei
Oletko harrastanut joogaa tai mitään muuta energiahoitoa tai käynyt sellaisessa hoidossa?
Omien kokemusten perusteella sellaisista saa varsin ikäviä seuralaisia.😠