Oireet palasivat lääkkeiden lopetuksen jälkeen

Oireet palasivat lääkkeiden lopetuksen jälkeen

Käyttäjä riikka123 aloittanut aikaan 14.01.2014 klo 14:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä riikka123 kirjoittanut 14.01.2014 klo 14:06

Olen siis käyttänyt Venlafaxin-masennuslääkettä erilaisilla annostuksilla parisen vuotta. Koska olo tuntui kohentuneen huomattavasti, päätin alkusyksystä lopettaa lääkityksen lääkärin kanssa keskusteltuani. Syksyn aikana sitten hiljalleen pudotin annostusta (75mg -> 37,5mg -> 37,5mg joka toinen päivä -> 37,5mg joka kolmas päivä, jokaista annostusta noin kuukausi) ja lopulta lopetin kokonaan tuossa vuodenvaihteessa. Mitään fyysisiä vierotusoireita ei juurikaan ilmaantunut ja syksyllä olo oli ihan hyvä, mutta tuntuu että melkeinpä saman tien viimeisen lääkkeen ottamisesta ahdistus- ja masennusoireet palasivat todella voimakkaina.

Voiko tämä olla jokin vierotusoire? Tuntuisi vaan oudolta, että yhtäkkiä tulisi vierotusoireita, koska tosiaan lopetin lääkkeet erittäin hiljalleen ja lopulta annostus oli todella pieni. Sinänsä toivon, että tämä tosiaan olisi vain jotain vierotusoireilua, koska en ole pitkään ollut näin pohjalla ja oikeasti uskoin, että pystyn jo lopettamaan lääkkeet. Mieluiten en myöskään aloittaisi lääkitystä uudestaan, joten toivottavasti tämä on vain ohimenevää…

Käyttäjä Violino kirjoittanut 14.01.2014 klo 15:17

Hei,

luulisin että ovat todella vieroitusoireita. Itse olen käyttänyt vuosia masennuslääkkeitä ja myös lopetushaaveet mielessä tällä hetkellä... Aiemmin olen myös yrittänyt lopetella, mutta vieroitusoireiden vuoksi se on jäänyt puolitiehen. Aloitusoireet kun voi olla samat kuin lopetusoireet. Kannattaa seurailla tilannetta ja omaa oloa. Elimistöltähän menee viikkoja normalisoitua, joten tässä tarvitaan kärsivällisyyttä. Itse ainakin olen erittäin herkkä ja reagoin jo pieniin lääkemuutoksiin. Osittain itselläni taustalla voi olla ihan psykologistakin jännitystä ja turhaa voinnin tarkkailua.🙂 Sitten jos olo selkeästi jatkaa huononemista, niin täytyy varmaan palata takaisin lääkkeisiin. En itsekään haluaisi enää niitä syödä ja annostus on hirmuisen pieni.. Voimia ja aurinkoa talveen! 🙂