Nukkumisen vaikeus

Nukkumisen vaikeus

Käyttäjä soroppi aloittanut aikaan 12.01.2024 klo 08:45 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 12.01.2024 klo 08:45

Hei kaikki,

Jouduin luopumaan on-off melatoniinin käytöstä terveyteen/elämäntilanteeseen liittyvistä henkilökohtaisista syistä, ja nyt tuntuu ajoittain että olen hieman hukassa nukkumisen kanssa. Unettomille öille löytyy kyllä aina jokin syy (jotain poikkeuksellisen stressaavaa/jännittävää edellisessä tai seuraavassa päivässä) mutta se ei paljon lohduta kun univelkaa on jo edellisiltä öiltä alla, odottaa että herätyskello soi ja ounastelee että lasku ’nukkumisessa epäonnistumisesta’ tulee kyllä aikanaan maksettavaksi.

Toivoisin aiheesta keskustelua kannustavalla ja toisia kunnioittavalla tavalla. Luen mielelläni satunnaisia kuulumisia tai mitä tahansa ajatuksia aihepiiriin liittyen, mutta siltä varalta että konkreettiset kysymykset rohkaisevat vastaamaan: Millaisia nukkumisvaikeuksia teillä esiintyy, ja miten selviätte niiden kanssa? Vai nukutteko yleensä aika hyvin? Ovatko unenlahjanne muuttuneet elämän aikana? Miten nukuit viime yönä tai edellisen kuukauden aikana?

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 12.01.2024 klo 12:29

Harmi kyllä, jouduin luopumaan melatoniinin käytöstä saatuani siitä pahan allergisen nuhan. En ole kuullut, että melatoniini yleisemmin aiheuttaisi nuhaa, mutta kaikki on näköjään mahdollista. Nyt otan taas tarvittaessa pienen annoksen Ketipinoria. Psykoosisairaan on erittäin tärkeää huolehtia yöunesta.

Viime viikon paukkupakkasilla heräilin vähän väliä öisin valuttamaan vettä, jotta vesijohdot eivät jäätyisi. Uni oli siis hyvin katkonaista. Saisi jo hellittää tämä talven hirmuinen kylmyys.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 13.01.2024 klo 14:37

Minulla on pahimpana uniongelmana tällä hetkellä nukahtamisen vaikeus. Valvon sängyssä neljä-viisi tuntia, ennen kuin uni tulee. Silti unirytmi pitäisi tytön takia pitää melko "normaalina", koska hänet kuitenkin herätän kouluun ja laitan aamiaista. En saa illalla unta.

Sitten kun nukahdan, saatan heräillä vielä pari kertaa, kunnes nukun lopun aamua jonnekin yhdeksään asti, jos kello ei ole soimassa. Herättyäni olen aivan hirvittävän väsynyt ja makaan sängyssä uupuneena vielä tunnin tai kaksi, jos ei tarvitse nousta ylös.

Pahin ongelma on, etten saa iltaisin unta. Aiemmin ei ole ollut tätä ongelmaa, mutta nyt on, ja sitä on kestänyt jo monta kuukautta.

Käyttäjä Vasara123 kirjoittanut 13.01.2024 klo 20:59

Mulla meni vuosia niin että heräsin 2:30-3:30 ja sitten valvoin ainakin pari tuntia. Pari tuollaista yötä peräkkäin niin sitten oli taas sen verran univelkaa että 1-2 yötä meni hyvin, mutta sellainen 2-4 yötä viikosta meni aivan puihin. Joskus kolmen vuoden jälkeen aloin aavistelemaan syytä tähän, ja kun olin sitä vuoden pohtinut niin oli pakko tehdä asialle jotain. Ei siksi että olin ajatellut uniongelmani korjaantuvan, vaan siksi että eräs asia oli vaivannut mua aika mittavasti jo neljä vuotta ja mun oli pakko kertoa tästä asiasta puolisolleni koska se oli ainoa mahdollisuus saada asiaa eteenpäin. Ei tämä asia ole vieläkään ihan siinä mallissa kuin minä haluaisin, mutta uniongelmat loppuivat siihen paikkaan.

Lisättäköön vielä että sain kokeeksi jotain nukahtamislääkkeitä ja sen kokeilun epäonnistuttua koitettiin melatoniinia, mutta eipä noista oikein ongelmaan ratkaisua ollut koska ongelma ei ollut nukahtaminen vaan nukkuminen.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 3 kuukautta, 1 viikko sitten. Syy: Lisäys
  • Muokattu moderaattoreiden toimesta 3 kuukautta, 1 viikko sitten. Syy: -
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 24.01.2024 klo 05:15

Täällä kuunnellaan taas aamuyön lintuja, eli parin paremmin sujuneen viikon jälkeen olen taas työpaikkakunnalle tyypillisessä kaksijaksoisessa unirytmissä - olen illalla niin poikki että sammutan valot ennen kymmentä ja saatan nukkua sikeästi 3-4 tuntia ennen kuin alan heräilemään. Kotona ollessa osaan useammin nukahtaa uudestaan, mutta työpaikkakunnalla huolet tuntuvat olevan jotenkin niin paljon lähempänä että se on vaikeampaa. Hyvässä lykyssä ehdin nukkumaan vielä tunnin tai pari ennen kellon soimista, mutta välillä (kuten viime yönä) tämä jää väliin. Ihan kuin se sellainen illan normaali töistä/huolista irrottautumisvaihe jäisi vaillinaiseksi, ja sitä pitää sitten paikkailla seuraavana yönä.

Eli hyvin samantapaista kuin Vasara123:lla aiemmin. Mainittakoon vielä että mulla melatoniinin selkein vaikutus oli se että illalla nukahdin nopeasti ja muistan olleeni jossain vaiheessa pettynyt siihen että melatoniinista huolimatta valvottuja aamuöitä tuli... Mutta pidemmässä juoksussa mun kokemukseni oli että näitä aamuyön valvomisia tuli vähemmän, kun käytin melatoniinia säännöllisesti.