Nukkumattomuus

Nukkumattomuus

Käyttäjä käsityöläinen aloittanut aikaan 07.12.2011 klo 19:19 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä käsityöläinen kirjoittanut 07.12.2011 klo 19:19

Onko täällä muita, ketkä nukkuu huonosti?

Itse olen n. 2 kk nukkunut vain 3 tuntia yössä ja nyt alkaa kärsivällisyys loppua. Olen todella väsynyt ja kärttyinen enkä jaksa tehdä mitään. Mainitsin asiasta lääkärilleni, mutta hän ohitti asian kommentoimatta sitä mitenkään. En saanut minkäänlaista apua.

Olen kertonut ongelmastani myös ystävilleni, mutta heidän kommentit ovat olleet vain: ”Mene aikasemmin sänkyyn ja sulje vain silmäsi, kyllä se uni sieltä tulee.” tai ”Juo kuumaa kaakaota illalla, se väsyttää.”

Alan olla todella loppu. En tiedä, mitä pitäisi tehdä…

Käyttäjä Tuumaaja68 kirjoittanut 08.12.2011 klo 11:50

Hei,

nyt lääkäri vaihtoon! Mistä löytyy lääkäri joka olankohautuksella ohittaa tuon? Äläkä noteeraa sen enempää tuttavien kommenttejakaan. Menet yksityiselle jos tuo oli kunnallinen tms.

Käyttäjä Jones53 kirjoittanut 08.12.2011 klo 14:10

Täsmälleen samaa mieltä kuin Tuumaaja, lääkäriin ja nopsaan. Ei ole ihme jos alkaa väsyttämään ja pinna kiristymään noilla unimäärillä. Unettomuuden takana saattaa olla fyysistä mutta myös henkistä seikkaa; stressiä, vaikeaa elämäntilannetta, masennusta tms. Näitäkin kannattaa pohtia lääkärin kanssa jatkoavun kannalta. Ystäväsi eivät selvästikään ole kärsineet unettomuudesta, hyviä mutta määrätyssä vaiheessa täysin toimimattomia neuvoja varmaan ihan vilpittömästi ovat antaneet. Itse olen `kärsinyt`muutaman kerran unettomuudesta/huonounisuudesta lähinnä muutaman kohdalle sattuneenmasennuskauden alussa, eikä siinä olisi kaakkaon litkiminen paljoakaan auttanut, mutta aikansa kestänyt lääkitys toi avun.

Käyttäjä trip_n kirjoittanut 10.12.2011 klo 05:19

Ymmärrän kipusi, äkkiä lääkäriin. Itselleni kävi niin, että kun masennuin, nukuin noin tunnin per yö. Päiväunia yritin nukkua, mutta ei onnistunut. Kun sitten vihdoin sain lääkkeet, aloin nukkua enemmän kuin olisi ollut tarvis. En meinannut pysyä edes töissä hereillä. Nyt olen taas takaisin unettomuudessa. En ole muutamaan kuukauteen nukkunut ainoitakaan normaaleja yöunia.
Mutta hae oikeasti apua. Samaa yritetään täälläkin.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 10.12.2011 klo 12:53

Olin yli neljäkymmen vuotias kun huomattiin etten nuku kunnolla. En sitä itsekään tajunnut, kun oli niin paljon ongelmia muitakin. Muistan vain lapsuudesta sen että istuin yöllä sängyssä ja katsoin ikkunasta kuuta ja valvoin, eli se unettomuus on tainnut kuulua elämääni aina.
Hoidoksi oli "unikoulu" eli sain lääkkeet ja ne piti ottaa joka ilta samaan aikaan ja laittaa nukkumaan. Hyvin nukutti ja taisin kuukauden pari syödä sitä lääkettä ja sitten se lopetettiin, sain nukahtamislääkkeen jos tulee tilanne etten saa unta.
En tarvitse nykyään kuin ehkä kerran kuussa ottaa lääkkeen.
Herkästi kyllä menetän yöunet, ei tarvi paljoa tapahtua kun jo olen uneton, mutta sen olen hyväksynyt ja olen tosi kiitollinen lääkkeestä. Elämä on paljon parempaa ja ongelmat selviää paremmin nukutu yön jälkeen. Enkä ole jäänyt koukkuun niihin, mutta tiedän lähipiirissä ihmisen joka ei pysty nukkumaan ilman lääkettä, eikä hänkään ole yhtään "hullumpi" muita.

Käyttäjä käsityöläinen kirjoittanut 10.12.2011 klo 15:40

Kiitos kaikille vastaajille! 🙂

Vihdoinkin uskalsin eilen ottaa yhteyttä erääseen psykiatriin ja kerroin hänelle nukkumattomuudestani. Hän kutsui minut heti samana päivänä vastaanotolleen, vaikkakin vain lyhyeksi ajaksi. Psykiatri kirjoittikin minulle kaksi eri reseptiä, molemmat on tarkoitettu unettomuuden hoitoon.

Illalla otin molempia lääkkeitä, kuten lääkäri oli opastanut, mutta uni ei vain tullut. Kauhean väsyn nuo lääkkeet saivat aikaiseksi, mutta unta ne ei tuonut. Koko yönä nukuin ehkä n. 2 tuntia.

Aion ottaa saman annoksen lääkettä myös tänä iltana ja toivoa, että vihdoin saisin unta. Mutta jos en saa, en tiedä mitä tehdä.

Käyttäjä apathique kirjoittanut 11.12.2011 klo 13:07

Mulla on välillä kausia, että en saa nukuttua ja siitä seuraa se, että sitten olen yliväsynyt enkä saa sitä vähää nukuttua ja yöunet jää johonkin 3-5h. Päivät ovat silloin yhtä horrosta, kun odottaa sitä että heräisi. Rautalangasta piti lääkärille vääntää, että sain unilääkkeitä tarvittaessa otettaviksi.

Ja vaikka kliseiseltä kuulostaakin mutta itsellä auttaa säännöllinen päivärytmi toisinsanoen päivätyö, jonka takia täytyy herätä viimeistään vähän ennen kuutta. Kummasti sitä alkaa illalla jo väsyttää ennen kymmentä.

Vaihda ihmeessä lääkäriä, jos nykyinen ei ota kuuleviin korviinsa uniongelmaa!

Jaksamista kaikesta huolimatta 🙂🌻

Käyttäjä Jones53 kirjoittanut 12.12.2011 klo 15:30

Kuinkas käsityöläinen kävi, onko ollut lääkkeistä apua, toivottavasti. Hyvä kun sait asiaasi eteenpäin, mutta oliko lainkaan puhetta ja pohdintaa mistä huonounisuus/unettomuus mahdollisesti aiheutuu, sen miettimistä voisi olla hyvä jatkaa esim. tuon psykiatrin kanssa?

Käyttäjä tunturisopuli kirjoittanut 12.12.2011 klo 22:50

Käsityöläinen, tiedän millaisen painajaisen kanssa elät! Ja mitä enemmän unettomuutta pelkää kun uni ei vaan tule, sen varmemmin se ei sitten todellakaan tule. Olen kärsinyt unettomuudesta nyt noin vuoden. Viimeiset kaksi yötä olen jostain syystä saanut nukuttua molempina öinä 7 tuntia - luksusta.

Minun kohdallani ei ole auttanut muu kuin alkaa kaivaa asioita joita alitajuisesti ajattelen yöt läpeensä, ja joskus tarkoituksellakin. Nyt kun psykiatrin kanssa on juteltu kerran viikossa, on kai niin väsynyt siitä avautumisesta, ettei enää jaksa vatvoa niitä yksin sängyssä.
Toivon että saat pian unta, hulluksihan siinä tulee. ☹️ Kaikki ongelmat saavat vielä suuremmat mittasuhteet, kun aivot eivät saa lepoa.

Käyttäjä käsityöläinen kirjoittanut 13.12.2011 klo 10:56

Jones53: Eivät ole lääkkeet auttaneet, vähän ne väsyttävät, mutta unta eivät tuo. Tällä viikolla lääkäri soittaa minulle ja mahdollisesti määrää muita lääkkeitä. Olen kyllä pohtinut unettomuuden syitä, käyn terapiassa ja terapeuttikin on huolissaan nukkumattomuudestani. Mutta edes hänen kanssaan asioiden pohtiminen ei ole tuonut tulosta.

tunturisopuli: Olen huomannut tuon saman, että kun unen tuloa alkaa odottamaan ja pelkäämään sitä, että saako unta, niin sitä ei varmasti saa. Olen alkanut pelätä myös iltoja ja koko päivän kauhulla ajattelen hetkeä, jolloin on mentävä nukkumaan. Oletko sinä syönyt mitään lääkkeitä unettomuuteesi? Onko mistään ollut apua?

Käyttäjä Jones53 kirjoittanut 13.12.2011 klo 13:36

No voi harmi. Näidenkin lääkkeiden, kuten monen muunkin kohdalla on varmaan sama että joku sattuu kohdalle ja toinen taas ei, joten on hyvä että olet lääkäriisi yhteydessä. Itsekin olen aikoinaan kokeilujen kautta löytänyt sopivan lääkkeen jolla uni parani joten uskon sen sinullekin löytyvän. Voimia tulevaisuuteen.

Käyttäjä Tuumaaja68 kirjoittanut 13.12.2011 klo 16:23

Hei,

ihan varmaan saat vielä sopivat lääkkeet että ongelma selätetään. Pääasia on että hoitosuhde on olemassa; hakemista se aina niiden sopivien lääkkeiden kanssa on. Yhdelle sopiva lääke ei toiseen tehoa lainkaan. Ja näiden kanssa kannattaa aloittaa varmaan ennemmin liian heikoilla kuin liian tehokkailla aineilla.

Olennaisinta on nyt että olet yhteydessä hoitavaan tahoon, tämän asian kanssa ei pidä jäädä yksin. Viinaksien kanssa ei nyt kannata pelata. Ja tuo on kyllä totta, että kun huonosti nukkuu niin sitä alkaa jo pelkäämään pelkkää nukkumaanmenoakin. Mutta se on ihan turha pelko, koska näitä juttuja pystytään hyvin hoitamaan - kunhan et vaan jää yksin asiasi kanssa.

Käyttäjä tunturisopuli kirjoittanut 19.12.2011 klo 12:10

Hei taas käsityöläinen!
Sain jotain lääkkeitä, mutta niistä ei ollut mitää apua. Minusta tuntuu että mieleni taisteli niin paljon vastaan kaikessa, ettei edes napit auttaneet.
Minun oli kertakaikkiaan vaan alettava pohtia sitä, mitä pääni sisällä tapahtuu. Pääsin terapiaan ja siellä sitten on kaivettu vaikka mitä asioita, ja syyllisyyshän se siellä minun tapauksessani on vetänyt niin kieppiä, etten ole saanut edes nukuttua. Juuri se, että jouduin puhumaan ääneen jollekin ulkopuoliselle tekosiani, se oli niin uuvuttavaa, että lopulta kai elimistöni ja mielenikin väsähti ja aloin saada öisin unta. Päiväuniakaan ei unettomuudesta kärsivä pysty nukkumaan, mutta aloin kyetä pikku hiljaa siihenkin.

Urheilu ei ole auttanut vaikka sitä suosittelenkin silti lämpimästi! Tiedän: jos ei saa unta, on liian väsynyt mihinkään ylimääräiseen. Se oli vaan ehdotus jos jossain vaiheessa alat saada nukkumisesta kiinni..

Mielenrauhasta se on kiinni tuleeko uni. Näin minä uskon. Vieläkin on pitkiä unettomuuskausia, mutta jo se, että välillä saa viikonkin melkein nukuttua joka yö, on jotain ihan uskomatonta.
Millaiset verhot makuuhuoneessasi on? Onhan siellä ihan pilkkopimeää? Huomasin että pimennysverhojen myötä uneni ei katkea niin herkästi.

Toivon sinulle kaikkea hyvää käsityölainen unen metsästyksessä ja elämässä yleensä. 🌻🙂🌻

Käyttäjä käsityöläinen kirjoittanut 20.12.2011 klo 13:40

Moikka tunturisopuli!
..ja kiitos vastauksestasi. 🙂

Minulle päiväunet ovat aivan mahdoton ajatus. Yhtenä päivänä kokeilin mennä päivällä nukkumaan, kun väsytti ihan hirveästi, mutta uni ei tullut silloinkaan. Pyörin sängyssä puolisen tuntia ja mitä enemmän vietin aikaani sängyssä, sitä enemmän ahdistuin. Melkein jopa suutuin itselleni, kun en saanut nukutuksi.

Niin... urheilu.. minulla on koiria ja niitä käytän päivisin lenkeillä, mutta en tiedä voiko sitä urheiluksi sanoa. Vaikka onhan se parempi, että edes vähän liikkuu tai ulkoilee. En ole kuitenkaan huomannut mitään eroa nukkumisessa, olipa sitten ulkoillut päivällä tai en.

Kiitos tuosta verho-vinkistä. Huoneessa, missä nukun, ei ole kuin ohuet, läpinäkyvät verhot. Ajattelinkin, että voisin ostaa sinne oikein kunnon pimennysverhon. (Pieni hinta, jos se saa minut nukkumaan. 🙂) Ennen minulla ei kuitenkaan ole ollut ongelmia valoisuuden kanssa, mutta nyt on otettava kaikki keinot käyttöön.

Nyt minulla on takana kolmen eri lääkkeen kokeilu, eikä mikään ole edes väsyttänyt, saatika antanut unta. Alan menettää uskoni lääkkeisiin, enkä tiedä, olenko valmis kokeilemaan enää uusia yhdistelmiä. Oletko sinä kokeillut melatoniinia? Kuulin, että ystäväni on sillä saanut hyvin levollisia unia.

Onneksi joulu on tulossa ja silloin saa valvoa ihan niin paljon kuin haluaa, kun ei tarvitse mennä töihin. 🙂

Hyvää joulunodotusta sinulle! 🙂