Nostalgisuus, "Ennen oli kaikki paremmin"
Hei,
10 vuotta olen masennuksen kanssa kamppaillut ja vuosi sitten alkoi jo tuntua että ollaan voiton puolella, muutin avoliittoon ja elämä alkoi olla raiteillaan ja on vieläkin – paitsi että:
Painin joka päivä menneiden aikojen kanssa. Ajattelen esimerkiksi lapsuutta, ihannoiden ja kaivaten niitä aikoja. Oli ystävät ja pääkoppa kunnossa, positiivinen asenne elämään. Nykyään en osaa iloita enkä surra, tuntuu että olen tunteiltani melkein täysin kuollut. Tunteet nousevat pintaan vain kun ajattelen niitä vanhoja asioita enkä enää jaksa elää samalla tavalla.
Vielä 2 vuotta sitten olin asian kanssa täysin sinut sillä yksin elellessä en kiinnittänyt mitään huomiota ajatuksiini ja suorastaan nautin siitä, että olin joka päivä nostalginen ja surullinen sillä sain siitä paljon inspiraatiota omaan musisointiini. Öisin katselin taivaanrantoja kuunnellen haikeita kappaleita, eläen sen kurjan olon kanssa kun haluaisi palata takaisin korjaamaan tehtyjä virheitä – tietäen sen olevan mahdotonta.
Toissakesänä tapasin nykyisen avovaimoni ja vaikka epäröin lähteä suhteeseen niin tein sen silti, koska halusin jo päästää irti kaikesta ja jatkaa eteenpäin. Kerroin koko elämäntarinani pala palalta heti alkuun koska halusin hänen tietävän mihin ryhtyy. Kävin mielenterveystoimistolla muutaman kerran ja sain lääkityksenkin. Tuntuu että kaikesta muista asioista olen päässyt eroon paitsi tästä nostalgisuudesta.
Tunnen myös syyllisyyttä omista ajatuksistani, ne kun eivät ole aina kovin säädyllisiä ja hyviä. Syyllisyys ahdistaa niin paljon että joskus tuskin saan happea. En hallitse omaa pääkoppaani ja se pelottaa joskus.
Millä keinolla siitä menneestä voi päästää irti ja miten osaan luoda sen katseen sinne tulevaisuuteen ja ajatella positiivisesti taas…