Kiitos maanvaiva. Olipas hieno määritelmä kuppikunnalle. Tuo asetus noihin hymiöihin olis varmaan paikallaan ja kai tehtävissäkin, se kai on ohjelmointikysymys. Pannaan pyyntö eteenpäin. Olisko mahdollista sinun tehdä nuo intervallit vähän rauhallisemmin. Ei niitä tarvitse tehdä ihan täysillä tehoilla. Ja kunnon nousukin tapahtuu paremmin, kun ei olla koko ajan happivajauksessa. Tee niitä sillä tavalla, että on koko ajan hyvä olotila. Noin 110 sykkeellä. Tarkoittaa sitä, että vielä voisi hyvin puhua samalla kun juoksee. Tsemppiä flunssasta toipumiseen. S e on sellainen tauti, että lääkityksellä menee 14 vuorokautta ja ilman lääkkeitä noin kaksi viikkoa. Eli hyvässä toivossa voi elää. Mutta muista, että et tee sinä aikana niitä intervalleja. Nyt pysyt sängyssä ja podet sen rauhassa!
Hei Syke! Tuo Takosubo- on sellainen, josta minäkin kärsin 20 vuotta 1975-1995 väsenä aikana. Silloin sitä sanottiin stressisydämeksi. Se poistui vasta, kun tehtiin tähystys ja sain itse nähdä ettei siellä ole mitään tukoksia. Minulla se johtui erittäin kovasta stressistä. Vaimo oli "raivotautinen", lapsien sairaus ja hirveä työtahti. Jostain syystä opin toimimaan seuraavasti: Kun tilanne tuli päälle komensin itseäni, nyt rentoudut täysin joka lihaksen osalta. Se kai oli itsesukkestiota, mutta toimi tilanne laukesi, mutta usein mentiin pillit päällä keskussairaalaan. Siellä ei sitten löydetty enää mitään, kaikki oli normaalia, siellä oli usien myös muita samanlaisia potilaita. Lääkärit oli ihmeissään. Näin jälkeenpäin tajuan, että kun sairaalaan pääsi olin turvassa, ei ollut ulkoisia uhkia ympärillä. Henkinen stressi tuntuu olevaan se joka sitä aiheuttaa ainakin minulla vieläkin toisinaan, mutta se ei enää häiritse elämääni.
Kardiologi selitti silloin,. että sepelvaltimoiden ympärillä on tahdosta riippumattomat lihakset, jotka sitte stressitilanteessa oppivat kramppaamaan ja verenkierto sydämessä estyy samoin kuin infarktissa. Jos ne lihakset ei päästä irti niin kuolema seuraa.
Tuo lämpö on kyllä aika hankala sydänpotilaalle, mutta ei siihen oikein ole muuta konstia kuin ikkunat auki ympäri taloa, että saa läpivetoa. Ei oikein voi jääkaappiinkaan peruuttaa istumaan!!