Minullakin oli vuosien ajan itsemurha mielessä, tavalla tai toisella, mut ironista kyllä, pahimmat halut itsensä tappamiseen loppuivat siihen hetkeen, kun minut yritettiin tappaa. Sen jälkeen olen yrittänyt keksiä edes yhden järkevän syyn elää ja vaikka en ole sitä vielä tähän päivään mennessä keksinyt, niin tiedän sisälläni, että itsemurhaa en tule tekemään, tekisin vain palveluksen tietylle taholle. Elämä on pitäny huolen siitä, että kyllä sitä jollakin tasolla ajattelee vieläkin, mut nykyään asiaa osaa käsitellä ja siihen suhtautuu aika eri tavalla, kuin joskus aikaisemmin.
Mullakin on elämästä aika samanlaisia kokemuksia, kuin Mantelikisulla. Vuosia sitten, kun vielä liikuin ns. kavereiden kanssa, olin porukassa juuri se henkilö, joka tarjosi apuaan muille aina, kun siihen vain pystyi. Lyhyesti sanottuna olin epäitsekäs. Luulin, että auttamalla muita, joku tarjoaisi apua myös minulle, jos satun sellaista tarvitsemaan. En vielä silloin tajunnut, että mitä enemmän muita auttoi, sitä enemmän minulta alettiin myös vaatia ja lopulta homma meni ihan sairaaks. Sai tehdä melkein kokopäivätyönä toisten hommia, mut onneks tulin järkiini suht nopeasti. Aika surullista huomata, että melkein joka porukasta löytyy sellainen henkilö, joka auttaa mielellään muita ja lähes jokaisella niistä on sama kohtalo. Ympärillä olevat ystävät/tuttavat käyttävät sellaista ihmistä niin törkeästi hyväkseen, ettei mitään rajaa.
Juttu karkasi itse aiheesta, ei oikein ajatus juokse kahden valvotun vuorokauden jälkeen. Minun mielipide itsemurhan itsekkyydestä on se, että kyllähän se on lähimmäisiä kohtaan itsekäs teko, mutta taas toisaalta, jokaisella on oikeus tehdä elämällään niinkuin parhaaksi näkee. Tämän syksyn aikana kaksi sellaista ihmistä, jotka olen tuntenut syntymästä asti, lähti täältä oman käden kautta. Toinen kyseisistä henkilöistä oli viikon kadoksissa ennenkuin ruumis löytyi ja ainoa havainto miehestä tuon viikon aikana oli puhelu, jonka se soitti minulle just ennen itsensä tappamista. Ikävää asiassa oli se, etten ollut silloin puhelimen ääressä ja olen valvonut aika helvetin monta yötä miettien sitä, olisinko voinut vaikuttaa asiaan jotenkin, jos olisin vastannut siihen puheluun? Sanon tämän kaikella kunnioituksella vainajaa kohtaan, mut oli ihan vitun itsekästä jättää minut tähän tilanteeseen.
Mut ihan oikeessa olit siinä, kun kirjotit, että itsemurhaan liittyy yleensä paljon tietynlaista tekopyhyyttä. Seurataan vuosia vierestä, kun jollain läheisellä menee huonosti, ei puututa asiaan millään tavalla, mut yhtäkkiä itsemurhan jälkeen edesmennyt henkilö olikin kaikille niin rakas ja jokainen tilannetta vierestä seurannut päivittelee, että mikähän siihen itsemurhaan oli syynä jne. Turha enää kuoleman jälkeen sitä miettiä. Ikävä kyllä, aina on sitten myös niitä, joita itsemurha koskettaa liiankin rajusti, enkä kyllä menisi sanomaan yhdenkään itsemurhan tehneen omaista tai muuten läheistä ihmistä itsekkääksi. Tekopyhiä ihmisiä löytyy kyllä paljon lähes jokaisen itsemurhan tehneen tuttavapiiristä, mut pitää muistaa, että aina siellä on myös niitä, joita asia koskettaa rankalla kädellä.
Omalla kohdalla on kyllä vaikea keksiä ihmisiä, jotka jäisivät suremaan minua ja ehkä juuri siksi itsemurha tuntui joskus helpolta ratkaisulta. Ja kuten sanoin, kyllä sitä miettii vielä nykyäänkin, mut tiedostan kuitenkin alitajuisesti, etten tule tekemään sitä. Ei ole vielä helppoa päivää ollut minullakaan tässä elämässä ja on vaikee keksiä olemassa ololleni yhtään hyvää syytä, mut oon silti jollakin tasolla iloinen siitä, että olen elossa. Vaikeimpina aikoina elämänhalu katoaa, mutta ainakin tähän asti sen on jollakin keinolla saanut myös palaamaan. Elämä on kuitenkin niin lyhyt klippi, että kyllä tämä kannattaa katsoa loppuun asti, ihan senkin takia, että loppu voi tulla hetkellä minä hyvänsä. Tiedän kyllä sen tunteen, kun elämä käy niin raskaaks, ettei yksinkertaisesti jaksais enää elää ja olen samaa mieltä Mantelikisun kanssa siitä, ettei kukaan ulkopuolinen pysty ymmärtämään sitä tuskaa pään sisällä. Sen tuskan takia minä päädyin narkkaamaan todella pitkäks aikaa, mut kyllä tämän elämän kestää jotenkin myös selvinpäin. Ihmettelin hieman sitä, miks kirjoitit, että itsemurhasta puhuminen tarkoittaa pakkohoitoon menemistä? En tunne yhtään ihmistä, joka olisi pakotettu osastohoitoon siksi, että puhuu itsemurhasta. Minuakaan ei voitu pakottaa hoitoon, vaikka istuin lääkärin vastaanotolla pistoolin piippu ohimolla. Se on pakko myöntää, etten tiedä sitä, onko lakiin tullut jotain muutoksia, mut ei tästä nyt niin kauheesti ole aikaa, kun pakkohoitoon voitiin viedä vain siinä tapauksessa, jos potilaasta oli välitöntä vaaraa myös muille ihmisille.
Minäkin vihaan niitä "et voi tietää mitä huominen tuo tullessaan juttuja" ja siitä syystä en sano Mantelikisulle, että toivottavasti löydät syyn elää, vaan toivottavasti löydät keinon, millä selviät. Syytä en ole löytänyt itsekkään, mut hengissä oon pysyny rennolla asenteella. Joskus stressasin kaikesta mahdollisesti ja teen sitä ajoittain vielä nykyäänkin, mut pyrin tietoisesti siihen, että yritän olla välittämättä mistään. En mieti syytä, enkä seurausta, koska yleisesti ottaen kuolema on pahinta, mitä minulle voisi tapahtua ja sitäkin olen käynyt joskus moikkaamassa elintoimintojen pysähdyttyä. Elän yksin, melko perusteellisesti erillään muusta yhteiskunnasta ja yritän vain selvitä päivän kerrallaan. Just nyt en haluais mitään muuta kuin hyvät yöunet. Toivottavasti teksti ei ole yhtä sekavaa, kuin olo kahden vuorokauden valvomisen jälkeen.
Ai niin, hyvää loppuvuotta ja parempaa uutta vuotta kaikille.