NEUVOJA?

NEUVOJA?

Käyttäjä aavameri aloittanut aikaan 26.05.2016 klo 15:52 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aavameri kirjoittanut 26.05.2016 klo 15:52

Hei taas

Mulla on nyt suuri ongelma joka ahdistaa minua suunnattomasti ja haluaisin apua tähän

Mulla on siis koulupaikka AMK:ssa Tradenomi alalta. Siirsin alkuvuonna sen aloitusta, masennuksen vuoksi, ja siksi että tiedän, että ala ei ole minun juttuni. Olen siis nyt ilmoittamassa kouluun, että LUOVUN KOULUPAIKASTA.

Olen ahdistunut, kun olen kuullut, että en voi enää IKINÄ hakea ( päästä) mihinkään AMK, tai Yliopistoon koulupaikasta luopumisen vuoksi. Onko tämä totta??

Haluaisin vielä opiskella korkea – asteella tulevaisuudessa( mutta toinen ala).

Tiedän, että pääseminen vaikeutuu, mutta on kai mulla vielä mahdollisuus? Minkä verran vaikeutuu?
😭

Opiskelu olisi mun elämän suurimpia unelma, mutta elämäntilanne ei mahdollista sitä, eikä ala ole mun juttu. Miksi käyttää tukikuukausia ja elämää kun tietää että ei pidä eikä sitä haluaisi tehdä?

Teenkö tyhmästi, kun teen näin?

Tämä tuntuisi siis itseltäni parhaimmalta, mutta suunnattomasti ahdistaa, jos se vie mahdollisuuden myöhemmin opiskella korkea – asteella

Jos sinulla on tietoa tai neuvoa minulle, olen todella kiitollinen <3

Mitä teen ? 😭😭😭 Olen tässä itkenyt tätä koko kuukauden, masennuskin taas huipussaan…

Käyttäjä EksynytVarpunen kirjoittanut 26.05.2016 klo 21:18

Hei aavameri! Tää mun viesti on luultavasti hyödytön, mutta haluan ja yritän jotenkin auttaa sinua.
Mistä olet kuullut tosta että se voi vaikeuttaa tulevaisuudessa amk:hon pääsemiseen?
Minulla on kokemusta vain toisen asteen koulutuksen keskeyttämisestä/lopettamisesta... Lopetin siis kokkikoulun puolen vuoden opiskelun jälkeen, eikä mulle ole kukaan sanonut että se vaikeuttaisi tulevaisuuden opinto mahdollisuuksia...
Kokeile kysyä kyseisen koulun opinto-ohjaajalta tästä asiasta?

Käyttäjä kirjoittanut 26.05.2016 klo 21:32

Ota se paikka vastaan ja hae siirtohaulla kiinnostavammalle alalle.
"Voit hakea vaihtoa koulutuksesta toiseen tai toiselle alalle. Kaikkiin koulutuksiin ei oteta siirtohakijoita. Korkeakoulun sisäisiin siirtoihin haetaan joskus korkeakoulun omin käytännöin eikä haku tapahdu Opintopolussa"
https://opintopolku.fi/wp/ammattikorkeakoulu/siirtohaut-ammattikorkeakoulussa/

Käyttäjä Serafine kirjoittanut 26.05.2016 klo 22:09

Moikka!

Tottakai voit vielä päästä opiskelemaan. Sinua ei vaan enää lasketa ensikertalaiseksi hakijaksi. Riippuu alasta ja yliopistosta/amk:sta johon haet, mutta heille voi olla varattu esimerkiksi 60% opiskelupaikoista.

Voitko vielä lykätä sitä aloitusta niin saisit vähän miettimisaikaa? Voihan olla että kun pääset pahimmasta masiksesta yli niin ajatuksetkin kirkastuu.. ehkei kannata vielä luovuttaa. Vaikka sinulla olisi opiskelupaikka jo, niin voit silti samaan aikaan hakea muualle opiskelemaan 🙂

Käyttäjä Sirina kirjoittanut 27.05.2016 klo 00:18

Hei!

On totta, että korkeakoulupaikoissa on nykyään ensikertalaiskiintiö olemassa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettetkö voisi jatkossa mihinkään kouluun päästä, jos olet ottanut korkeakoulupaikan vastaan jostain muualta aikaisemmin. Ja sitäpaitsi voithan ensin opiskella avoimessa ammattikorkeakoulussa haluamaasi alaa ja siitä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi. Se toki maksaa, mutta on sinänsä hyvä väylä päästä opiskelemaan, jos yhteishaussa ei satu tärppäämään. Eli: korkeakouluihin otetaan yhteishaussa sisään tietty määrä ensimmäistä korkeakoulupaikkaansa hakevia ja loput sitten muita eli ihan hyvät saumat jää vielä.

Jos tuntuu, ettei ala ole sinulle aluen alkaenkaan sopiva, voit mielestäni aivan hyvin jättää sen kortin katsomatta. Tuskin se päätös koko loppuelämääsi pilaa. 🙂 Ja voithan katsoa josko lähistöllä olisi vaikka jotain ammattikorkeakouluja, joihin on helpompi päästä. Moni AMK tarjoaa myös etäopetusta, jolloin opiskelu ei olisi edes niin paikkakuntasidonnaista. Ja jos haluat vielä miettimisaikaa ennen koulupaikasta luopumista, ammattikorkeakoulusta tietääkseni voi olla poissaolevana kaksi lukuvuotta.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 27.05.2016 klo 08:11

Moi Aavameri,

hyvä kun olet aktiivinen ja kyselet näkemyksiä ongelmiisi. On myös hyvä, että ajattelet asioita pitkällä tähtäimellä pohtien tukikuukausien kuluttamista turhaan ja omaa alavalintaasi. Myös tradenomiopintojen lykkäys masennuksen vuoksi oli mielestäni järkevä teko.

Minä olen luopunut yhdestä amk-opintopaikasta ja yhdestä yliopisto-opintopaikasta. Olen niiden jälkeenkin päässyt korkea-asteelle opiskelemaan. Käsittääkseni amk-opintopaikasta luopuminen ei vaikeuta uuden opintopaikan saamista. Ennen kuin luovut opiskelupaikastasi suosittelen sinua keskustelemaan kyseisen amk:n opinnonohjaajan kanssa. Hänen kuuluu neuvoa sinua, vaikka et ole opintojasi aloittanutkaan.

Jos vielä olet epävarma omasta alastasi, voisit hyötyä työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologin (jossain paikoissa nimi on uraohjauspsykologi) palveluista. Ammatinvalintapsykologin palvelut ovat ilmaisia ja kaikille avoimia. Sieltä voisit saada vinkkejä oman urapolkusi edistämiseen.

Voimia 🙂🌻!!