Neuroleptit rappeuttaa aivoja
Onko kukaan kärsinyt neuroleptien aiheuttamasta tardiivisesta dyskinesiasta? En varmasti ole ainoa..
TD = yleensä peruuttamaton neurologinen sairaus
Oireyhtymä korjautuu hyvin hitaasti lääkityksen lopettamisen jälkeen ja jää usein pysyväksi.
Minulle on syötetty ainakin neljää eri neuroleptiä yli neljän vuoden hoidon aikana: Olantsapiini, Sulpiridi, Risperidoni, Ketiapiini.
Kokeilin lopettaa äkillisesti Ketipinorin ja seuraukset olivat kauheat. Panikoin oireista muutaman päivän, kunnes tajusin nostaa annosta. Oireet vain eivät hävinneet mihinkään, vaan pahenivat entisestään. Oireita on ollut niin paljon, ettei niitä kaikkia voi tänne kirjoittaa.
Näitä TD oireita minulla on: Akatisia: (mm. tuskaisuus, motorinen levottomuus, liikkumispakko), Ekstrapyramidaalioireet: (kaulan, niskan, silmien ja vartalon lihasten kouristuksia, motoriikan hidastuminen, puhe sammaltaa ja sanat joudun pakottamaan suustani jne.) Välillä akatisia oireet päällä, välillä täysi kyvyttömyys liikkua ja puhua.
– vapina ollut aivan hirveää, en pysty tekemään normaaleja arjen asioita, koska tärisen niin paljon ja samalla tulee lihasnykäyksiä, olen esim. pudottanut jo 5 juomalasia nykäysten takia.
– pakonomainen levottomuus on kamalaa, kun en pysty olemaan paikallaan ja kävelen ympyrää tai kävelen paikallaan, eikä rentoutumisesta ja nukkumisesta tule mitään. Paha unettomuus vaikeuttaa elämää, olen valvonut 2-3 pv putkeen välillä kun en pysty nukkumaan.
-muisti heikentynyt huomattavasti, tasapainohäiriöitä ja heitehuimausta niin paljon, että olen törmäilly seiniin ja huonekaluihin, kaatuillut ihan yhtäkkiä, koko keho täynnä mustelmia ja päässä välillä kuhmuja
-näköhäiriöt ja hallusinaatiot, kuulen olemattomia ääniä jatkuvasti ja olen erittäin vainoharhainen (psykoottisia oireita varmaan, koska lääke aiheuttaa myös psykoosia)
-jotkut oireet alkoivat jo vuosia sitten, etenkin vuoden sisällä. Vieroituksen aikana oireet pahenivat moninkertaisiksi.
-kaikista pahin on ollut jo ainakin yli 6kk kestänyt kehon vasemman puolen tunnottomuus ja kauhea kipu! Nyt pahentunut sietämättömäksi. Kipu tuntuu vasemmassa pohkeessa, alaselässä, yläselässä, käsivarsissa, niskasa, päässä ja pahin kipu on silmässä! Kävin ensiavussakin itkuisena pyytämässä apua kipuihin, mutta sain vain jotain tulehduskipulääkettä, joka ei auttanut yhtään.
Onko kellään ollut juuri tätä järkyttävää kehon toisen puolen puutumista/kipuja? Miten tätä voi tutkia? En usko, että lääkäri uskoo minua, koska hän nuo neuroleptit määräsi eikä kertonut mitään näistä vakavista seurauksista. Mikään kipulääke ei auta, olen epätoivoinen! Kukaan terveydenhuollosta ei näköjään edes auta..
😑❓