Jatkan tähän samaan, ollut jo pidempään tarve avautua jonnekin, edes näin anonyymisti. Kyseessä on oma äitini, enkä kertakaikkiaan enää jaksa peruspessimististä ja kaiken kieltävää luonnetta. Mietin, jos täältä saisi vinkkejä tai kuulla edes muiden kokemuksia samankaltaisista asioista.
Taustaa ensin:
Jonkinasteinen 'negatiivikko' äiti on ollut varmaan aina. Juontunee varmaan rankasta lapsuudesta ja nuoruudesta (orvoksi teini-ikäisenä, köyhyyttä, ei varaa korkeakoulutukseen vaikka halua ja taitoa olisi ollut). Kuitenkin minun lapsuus ja nuoruus on ollut pääasiassa ihan onnellista ja tasapainoista, vanhempani kuuluivat hyvätuloiseen keskiluokkaan. Muistan äidin olleen innostunut monista asioista, puutarhanhoidosta, taiteista, kulttuurista. Riitoja, niitä on vanhempieni välillä kuitenkin ollut aina, ja minä yrittänyt olla sovittelijana siinä välissä, pienestä pitäen. Vanhempieni välit kylmenivät todella yli 10 vuotta sitten, ja itse ihmettelin jo silloin, mikseivät he eroa. Isäni olikin sitten löytänyt uuden onnen toisen naisen kanssa, ja kun tämä asia selvisi äidilleni, päättyi heidän liittonsa erittäin myrskyisään eroon muutama vuosi sitten. Jälleen minä sain olla myrskyn silmässä, kuunnellen loputtomia itkuisia soittoja, katkeria syyttelyitä puolin ja toisin, pyyntöjä että minä hoitaisin omaisuuteen liittyviä asioita jne. Isän uusi vaimo (mukava ja iloinen ihminen), on äidille ikuisesti 'se huora'. Itse olen onnellinen siitä, että edes isä voi elää loppuelämänsä tasapainoisesti ja onnellisesti. Äidilläkin mahdollisuus tähän olisi, mutta tuntuu että hän keskittyy enemmän negatiivisuudessa vellomiseen, eikä edes yritä piristyä. Taloudellinen tilanne on tietysti keikahtanut - isällä on varaa vaikka kuinka, äidillä ei mitään. Hän elää lainarahoilla.
Eli, hankala elämä ja tilanne äidillä tietysti on, joten ymmärrän kyllä että masennusta äiti varmaankin potee. En vain tiedä, miten voisin itse elää tämän kanssa ja koittaa jotenkin parantaa hänen tilannettaan, ilman että minulta lähtee kaikki energia tai että joutuisin muuttamaan omaa elämääni radikaalisti. Tällä hetkellä olen pari kuukautta asunut äidin luona Suomessa, opiskelujen vuoksi, mutta lähden kohta taas takaisin mieheni luokse maapallon toiselle puolelle. Olisin niin toivonut, että tämä aika kun olen äidin luona, voisimme viettää hyviä hetkiä yhdessä, tehdä asioita, jne. Sen sijaan äiti tyrmää kaikki ehdotukseni, aivan yksinkertaisetkin. "EI", "en minä", "ei tuollaista", "no ei se onnistu", "turhaa tuommoinen", "typerää". Ja kuitenkin sitten valittaa, kun ei ole mitään tapahtumia tai piristystä elämässä.
Telkkaria katsottaessa haukutaan ihmiset, mainosten tuotteet, musiikit, kaikki.
Vähän ajan päästä on sukujuhlat tiedossa ja äiti murehti pukeutumistaan. Tarjouduin ostamaan äidille puseron juhliin. "äh unohda, ei se sovi mulle kuitenkaan." Seuraavaksi mietittiin lahjaa. Löysin ehdotuksen, tarjouduin senkin tilaamaan netistä. "ei me netistä tilata." Kysyin ihmeissäni miksi ei. Vastaus: "Ei käy." Ihan kuin uhmaikäisen lapsen kanssa puhuisi??
Sama juttu Skypen kanssa. Ehdotin, että voisin opettaa äidille kädestä pitäen miten sitä käytetään, voisimme soittaa miehelleni. Taas sama juttu, pelkkää "en minä, ei, ei käy". Loukkaannuin ja tuolloin nousi pala kurkkuun. Tästä kieltäytyminen nimittäin myös tarkoittaa, ettemme voi kommunikoida äidin kanssa maapallon toiselta puolelta toiselle, kuin kirjeiden avulla. Tuntui, että äidille periaatteellinen kieltäytyminen on tärkeämpää kuin kommunikointi minun kanssani. Tein myös blogia viime vuonna ulkomailla, yhtenä tarkoituksena välittää kuulumisia ja valokuvia ulkomailta. Nyt luulen, ettei äiti ole sitäkään vilkaissut kertaakaan.
Ennen äiti oli innostunut tekemään asiotia, maalaamaan, ompelemaan, tekemään käsitöitä ym. Nyt hän lähinnä istuu sohvalla katsoen telkkaria ja juoden olutta päivästä toiseen. Välillä käy kaupassa. Kotityöt hoituvat kyllä tehokkaasti, joten itsestään hän sinällään huolehtii. Jonkinlaisia kolotuksia ja vaivoja on kuitenkin, mutta lääkäriin äiti ei suostu menemään, vaikka olen koittanut suostutella monen monta kertaa. Ei hän mene, mutta jatkaa valitusta.
Tiedän, että äiti välittää minusta, ja olen hänelle tärkeä. Välillä kuitenkin tuntuu, että hän koittaa kontrolloida liikaakin, ja nyt on jokin kontrollin menettämisen pelko tms menossa? Hän suuttuu siitäkin jos menen isän luokse, en voi puhua isän kanssa puhelimessa, jne. Aivan järjetöntä. Rajoja olen yrittänyt asettaa ja sanoa välillä selkeästikin, että olen aikuinen nainen ja voin varmaankin itse päättää menemisistäni. Syyllisyyttä koen kuitenkin siitä, että jätän hänet 'yksin' ongelmineen, kun taas lähden ulkomaille. Minulla on kuitenkin veli, joka käy äidin luona noin kerran kuussa.
Murehdinko liikaa? Olenko sydämetön kun häivyn ulkomaille? Vai pitäisikö minun olla vielä selkeämpi ja asettaa omat rajat? Tätä negatiivisuutta ja kaikkien ehdotusten tyrmäämistä, kaiken haukkumista en vain ihan oikeasti jaksa enää.