Mullahan on kaikki hyvin :(
Kirjoitan ehkä vain itselleni tämän. Mitäpä kellään olisi sanottavaa, jos nyt heti kerron, ettei kannata vastata: sullahan on kaikki hyvin! Mulla siis on kaikki hyvin. On työ, perhe ja ystäviä, sukulaisiin välit suurinpiirtein kunnossa. Tämä korona-aika on vaan nyt laukaissut kriisin. Niin syvän kriisin, etten oikein haluaisi olla olemassa enää. Ei tarvitse huolestua, en ole lähdössä poiskaan, koska se olisi tosi väärin lapsiani kohtaan, jotka ovat aikuisuuden kynnyksellä.
Olen aina ollut vähän erilainen. Ajattelen asioita jotenkin tosi eri tavalla kuin useimmat. Jotkut autismikirjon ihmiset saattaisivat osan ymmärtää, vaikka en itse muuten sovi heidän kategoriaansa. En ymmärrä monia ”sääntöjä”, vaan puhun tosi avoimesti ajatuksiani ja voin pitää ihmisestä, josta ei kuuluisi. Esim. koen monet mielenterveyskuntoutujat tosi ihanina ihmisinä, mitä moni ei ihan ymmärrä. Nautin pienistä asioista, kuten joistain yksityiskohdista luonnossa, ihmisten piirteiden katselusta, hiekan rahinasta kenkien alla. Tunnen tosi vahvasti monia ihmisiä kohtaan, ihmisten yksinäisyys musertaa sydämeni. Nyt korona-aikana moni muu on hiljentynyt samojen asioiden äärelle. Olen kerrankin tuntenut kuuluvani joukkoon. Pikkuhiljaa yhteiskunnan palatessa normaaliin, on mulla olo: en halua!
En haluaisi elää taas siinä samassa maailmassa, jossa työ on itseisarvo, ja asiat mitataan pitkälti rahassa. Ketään ei sitten taas kiinnosta, jos kerron käyneeni meren rannassa 8 kilometrin päässä, kun kiinnostavampaa on kuulla ulkomaanmatkoista. Haluaisin olla jotenkin tukena niille sydämeni särkeville yksinäisille, mutta työni vie mehut, ja perhe ja suku ovat vaativia ja haluavat vapaa-ajastani leijonanosan. (Mieheni haluaisi parisuhteen, jossa ollaan paljon yhdessä, ja minä en oikein ollenkaan sovi parisuhteeseen yleensäkään.)
Tuntuu, että elän muiden elämää. Varmaan kyllä ihan tuttu ajatus muille keski-ikäisille naisille, mutta tuntuu, ettei tämä korjaannu muutamalla tyttöjen illalla silloin tällöin ja sen sellaisella. Edelleen voin olla ihan iloinen niistä tyttöjen illoista (no ei niitä kyllä usein ole, ei edes vuosittain!) tai vaikka siitä meren rannassa istuskelusta, mutta sitten on palattava takaisin olemaan jotain muuta kuin haluaisi ja tehtävä asioita, joita ei koe merkityksellisiksi.
En tiedä, saako tästä kukaan kiinni. Ehkä olisin voinut vain kirjoittaa, että minua masentaa. Sen ymmärtäisi varmasti moni.