muita joita masennus ns. tylsistää?

muita joita masennus ns. tylsistää?

Käyttäjä tylsistynyt85 aloittanut aikaan 18.11.2011 klo 20:00 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä tylsistynyt85 kirjoittanut 18.11.2011 klo 20:00

Olen huolissani siitä, etten osaa oikein puhua monenkaan ihmisen kanssa mistään mitään. Jännitän sellaisten kavereidenkin näkemistä, joita ei näe kovin usein, kun puheenaiheet täytyy teennäisesti keksiä. Samoin miesystävän kanssa tulee hetkiä etten tiedä mista puhuisi. Tämä aiheuttaa isoa stressiä ja olenkin alkanut välttelemään tilanteita, joissa em. hetkiä tulee.

En ole koskaan ollut mikään yltiöpuhelias, mutta tullut ihan normaalisti juttuun ihmisten kanssa, eikä tällaista ole esiintynyt. Voiko masennus aiheuttaa ns. tylsistymistä? Minulla myös ahdistusta, paniikkikohtauksia ja ihan todella surkea itsetunto. Sätin itseäni koko ajan ja uskon ettei kukaan viihdy seurassani.

Aloitin juuri efexor lääkityksen ja toivon sen auttavan vähän. Koen etten ole oma itseni vaan koko ajan alakuloinen.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 21.11.2011 klo 08:35

On varmaan totta, että masennus itsessään "tylsistyttää". Sehän hidastaa oloa ja vaikuttaa muutenkin väsyttävästi, useimmiten... Mutta myös lääkkeillä on oma vaikutuksensa. Lääkkeiden kohdalla joudutaan kaiketi sitten miettimään, mikä on saadun hyödyn ja toisaalta haitan suhde.

Jardin Prive

Käyttäjä Jari J. kirjoittanut 30.11.2011 klo 10:11

Hyvin tuttu tunne. Minulla oli viimeisen masennukseni syvimmässä vaiheessa tilanteena se etten pystynyt pahemmin olemaan tekemisissä muiden kuin äitini kanssa.
Jos menin baariin. Istuin yksin katsellen muita. En mennyt juttelemaan vaikka ihmiset olisivat kuinka tuttuja. En halunnut olla yksin kotona, mutten halunnut olla myöskään kenenkään kanssa tekemisissä. Halusin vaan nähdä ihmisiä.
Minusta on ihan hyvä ymmärtää se että masennus vie niin paljon energiaa ja voimaa elimistöltä toipumiseen että sitä energiaa ei riitä moneenkaan asiaan. Se on itse hyvä tajuta, koska tiedän kokemuksesta että ulkopuoliset ihmiset eivät sitä ymmärrä vaikka sitä niille sanoisi.
Itselleni kävi niin että hiljaisuuteeni kapakassa tai muualla johti siihen että mut koettiin ylimieliseksi. Ikävää sekin.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 30.11.2011 klo 12:27

Masentuneille tiedoksi:

Mieli Maasta ry pitää Tukinetissä reaaliaikaisia liveryhmiä masentuneille.

Tänään keskiviikkona Mieli Maasta liveryhmän teemana on: Yksinäisyydestä sosiaalisuuteen. Mieli Maasta liveryhmä on klo 18-20 ja 12 nopeinta mahtuu mukaan. Ryhmän ohjaajina toimivat Mieli Maasta ry:n vertaisohjaajat.

Tervetuloa keskustelemaan!

Kata🙂🌻

Käyttäjä zulu kirjoittanut 30.11.2011 klo 16:55

hei, usein tuo yksinäisyys ymmärretään jotenkin negatiivisesti. omakohtainen ajautuminen siihen ei itsestäni tunnu ollenkaan pahalta. pidän tätä itsestään selvyytenä, teitenkin onhan tähän joutunut "pakostakin", työuran aikana tulleet "ystävät" ovat lakanneet yhteydenpidon, etenkin kun en ole pystyntyt heitä enää auttamaan. puolison kanssa eläminenkään ei tuota myöskään mitään ilon aiheita, päin vastoin tuntuu että olen hänelle taakaksi. viihdyn yksin erittäin hyvin, olen joskus ajatellut onko tää jo sairaalloista, no aikansa kutakin, sano pässi kun päätä leikattiin.

joten kyllä se masennus tylsistää ja kaventaa koko elänalueita.
ota Kata joskus aiheeksi tuo yksinäisyys ja onni siitä. luulen, että tuskin kaikki haluaa palata sosiaalisuuteen.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 01.12.2011 klo 09:19

Kiitos vinkistä zulu!🌻🙂🌻

Terv. Kata