muita, joilla maailmanlopun pelko? 2012?

muita, joilla maailmanlopun pelko? 2012?

Käyttäjä totoroo aloittanut aikaan 13.10.2011 klo 03:30 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä totoroo kirjoittanut 13.10.2011 klo 03:30

Onko täällä muita, jotka kärsivät maailmanlopun pelosta? Erityisesti vuoden 2012 pelosta? Itselläni on helluntailainen tausta, ja voin sanoa, että on uskonnollinen kasvatus sekoittanut päätä ja vaurioittanut mielenterveyttä. Enää en ole k.o. lahkoon yhteydessä, mutta satuin lukemaan joitain nettikeskusteluja, ja törmäsin näihin maailmanloppujuttuihin. Sen jälkeen en ole saanut niitä pois päästäni, ja olen hyvin peloissani. Pelkään sekä maailmanloppua itseään, että myös sitä, että ylipäätään suuri osa minua USKOO moiseen. En tiedä onko tämä jo psykoottista. Olen kertonut hoitavalle lääkärilleni tästä, ei tuntunut ottavan hirveän vakavasti. Lääkeannoksia kyllä hieman nostettiin.

Kysymykseni kuitenkin: kellään samaa? Ja miten hoitotaho- mikäli sellaista on- on reagoinut asiaan?

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 13.10.2011 klo 18:35

Hei.

Itse en pelkää kyseistä asiaa. Mielestäni on turhaa murehtia moista. Ensinnäkään jos sellainen tapahtuisi, sille ei voisi mitään. Toisekseen, se kuulostaa melko epätodennäköiseltä.

Ymmärrän kyllä pelkosi sinänsä, sillä olen itse kokenut vastaavaa. Ehkä noin puolitoista vuotta sitten minulla oli tosi stressaava kausi elämässä. Sen kauden jälkeen tulin hyvin ahdistuneeksi ja mieleeni tuli erilaisia pelkoja. Ahdistuin vielä lisää siitä, että tiedostin, etteivät pelkoni olleet realistisia. Kärsin tällaisista peloista vielä edelleenkin hieman.

Pelkojeni lisäksi ahdistus aiheutti minulla pakko-oireiden kaltaisia ajatuksia ja toimintoja. Oikeastaan uskon itse, että nämä mainitsemani pelot kuuluivat pakko-oireisiini, että ne olivat pakkoajatuksia.

Terapeuttini sanoi, että kun joku ajatus tulee pakkomielteisesti mieleen, sitä ei saa pois väkisin. Kannattaa mieluummin hyväksyä sen ajatuksen olemassaolo, ja suhtautua siihen tyynesti. Hyvä keino sellaisen tullessa mieleen on ajatella päättäväisesti, että "nytpä rupean tekemään jotain ihan muuta" ja alkaa sitten tehdä sitä "jotain ihan muuta". Sen sijaan, että murehtisi koko ajan jotain asiaa, on hyvä keksiä itselleen jotain puuhaa. Kun teet jotain, et voi samaan aikaan ajatella jotain ikävää.

Miltä kirjoittamani kuulostaa?
IisaMari

Käyttäjä totoroo kirjoittanut 14.10.2011 klo 19:11

kiitos vastauksestasi <3

minä itse asiassa tosi paljon yritän keskittyä harrastuksiin yms. puuhailuun, etten jäisi ajatuksiini vellomaan. mutta pelot kuitenkin tunkeutuvat kaiken läpi hyvin usein.

taidan varata lääkäriajan pian (jälleen, kävin vähän aikaa sitten), mietin jo, olisko joku uusi antipsykootti paikallaan. :/ minulla menee Lamictal, Ketipinor ja Efexor sekä Diapam, mutta ne eivät auta tarpeeksi, vaikka annokset ovat isot.

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 18.10.2011 klo 11:23

kannattaa kuitenkin jatkaa sitä harrastamista ja tekemistä. olo helpottuu, kun normaalit arkirutiinit pysyvät ahdistavista ajatuksista huolimatta.

kävitkö sinä siis terapiassa lääkehoidon lisäksi? se olisi mielestäni tärkeää.

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 22.10.2011 klo 15:17

Tuo 21.12.2012 perustuu mayojen ennustukseen eikä sillä siis ole yhtään mitään tekemistä kristinuskon saati helluntailaisuuden kanssa. Kysymys on uuteen aikakauteen siirtymisestä, joka on jo alkanut. Itselläni on muuten 20.12. syntymäpäivä, joten kannattaa viettää, jos maailmanloppu tulee seuraavana
päivänä!😉

Mutta vakavasti puhuen, maailmanloppua on odotettu lukuisia kertoja ihmiskunnan historiassa eikä ole vielä tullut. Totta kai elämä tällä tähdellä sammuu kosmologienkin mukaan joskus Auringossa tapahtuvien muutosten myötä, mutta silloin meitä ei enää ole sitä todistamassa.

Mutta luepa Gregg Bradenin teos Fraktaaliaika : vuoden 2012 salaisuus ja uuden maailmankauden alku. Kirjoittaja on merkittävä tiedemies, mm. Nasan tutkija, ja hänellä on aivan oma teoria tästä vuosiluvusta ja sen merkityksestä, mikä liittyy laajempaan viitekehykseen, johon kuuluu moninaisia luonnonilmiöitä puun vuosirenkaista lähtien. Kannattaa muistaa, että mayojen ennustus perustuu heidän harjoittamaansa tähtitieteeseen, joka oli hämmästyttävän kehittynyttä.

Muistan, miten itse nuorena olin suunnattoman ahdistunut ja pelkäsin joutuvani helvettiin silloisten (nykyhetkeen peilaten aika vähäisten) syntieni ja uskonpuutteeni tähden. Lähdin sitten ulkomaille ja tuli niin paljon muuta ajateltavaa, että koko helvetinpelko katosi. Jälkikäteen takana taisi olla muuta ahdistusta kuten pelottava isä, jonka katoamista maailmasta olin salaa toivonut ja jonka äkkikuolemasta podin tiedostamatonta syyllisyyttä. Ehkä jotain tuollaista henkilökohtaista voisi löytyä myös maailmanloppupelkojen takaa?

Muistan, että sama asia oli esillä tässä samassa keskustelufoorumissa Japanin maanjäristysten aikoihin. Olivathan ne tuhoisia, mutta maailmanloppua ei silloinkaan tullut ja jälleenrakennuskin on siellä jo hyvässä vauhdissa. Joten: hengitetään syvään ja otetaan rauhallisesti me täälläkin!

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 23.10.2011 klo 18:02

Oliko se Luther joka sanoi suurinpiirtein, että vaikka maailma loppuisi huomenna, tänään on vielä mahdollisuus istuttaa omenapuu.. ?
kun kerran tämä päivä yhä on.
Ihmisen sielu on kuolematon.
Vaikka maailmalle loppu tulisi, sielu on kuolematon.

Käyttäjä ihme12 kirjoittanut 23.10.2011 klo 22:42

Täälläpä mukava aihe käsillä =). Itse pidän maailmanloppua enemmänkin pelastuksena, jos sellainen sattuu tapahtuvan. Tuosta 2012 maailman lopusta - uuden ajan alusta olen lukenut kiinnostuneena aika paljon juttuja myös englannin kielisinä. Uskon sinä päivänä ja varmasti samana vuotenakin tapahtuvan jotain erikoista. Luultavasti joitain mannerlaattojen yhteentörmäyksiä, tulivuoria, hyökyaaltoja tai jotain niinkuin joka vuosi jossain tapahtuu. Tämä käytännössä on meille jo arkipäiväistä, että jossain jotain tapahtuu. Mielenkiintoista on lähinnä nähdä tapahtuuko jotain sellaista, mitä oikeasti ei ole ennen meidän nähden tapahtunut, jotain arvaamatonta esim. kaikki tulivuoret purkautuisivat samaan aikaan. Tämä tuntuu kyllä jo aika kauhufilmiltä. 2012 on puhutta, että magneettinavat saattaisivat vaihtua, joka aiheuttaisi paljon luonnonkatastrofeja ja luultavasti elektroniikkaakin koskevia. Aikaisemmin ei oikeastaan kannata murehtia asioita. Asiat voivat aina muuttua eikä mikään oikeastaan ole 100% ennustettavissa. Itse ajattelen lähinnä tähtitieteessä, että on hienoa nähdä auringon nousevan linnunradan suuntaisesti, jos niin tapahtuu jne. mitä on kerrottu. Toisaalta, tuskin huomaan sitä. Puhuin, että pitäisin maailmanloppua enemmänkin pelastuksena, koska minulla on masennus. Tällöin ei tarvitsisi ainakaan itse päättää omia päiviä, vaan joku tekisi sen puolestani. Maapalloon mahtuu myös aika paljon ihmisten aiheuttamia sotia, murhia, hyökkäyksiä jne. Olisi mukava päästä niistä eroon ja saada maailmalle rauha.

Käyttäjä ElämänValo kirjoittanut 26.11.2011 klo 18:48

Jos yhtään lohduttaa niin maailmanloppuja on ennustettu jo valtavat määrät. Ihme kyllä ovat aina "FAILED" 😀

Käyttäjä totoroo kirjoittanut 30.12.2011 klo 21:46

Etsijä kirjoitti 22.10.2011 15:17

Tuo 21.12.2012 perustuu mayojen ennustukseen eikä sillä siis ole yhtään mitään tekemistä kristinuskon saati helluntailaisuuden kanssa.

jep tämän tiesinkin. helluntailaisten jutut vaan lisää pelkoja tämän asian suhteen... ☹️ minusta on pelottavaa, kuinka monet eri tahot tukevat tätä tiettyä vuotta ja päivämäärää, mayoista lähtien (ja juu helluntailaiset eivät ennusta tätä mutta heillä on aina nää maailmanloput tulossa...)

Juuri lääkärille totesin, että puhuminen tästä asiasta ei oikeastaan auta, koska minä en saa asiaan varmuutta ennen tuota tiettyä päivämäärää. vasta jos olen elossa 22.12.2012, saatan saada jonkinlaisen rauhan tämän asian suhteen.

pitkä aika odottaa sinne asti. ☹️

Käyttäjä kirjoittanut 01.01.2012 klo 06:21

Minusta mayot tms eivät puhu maaimanlopusta vaan uudesta pitkänlaskun kierroksesta joka alkaa tämä vuoden lopussa. Minä tajuan sen niin, että he aloittavat vaan laskemaan uudestaan vuosia. Elävät kuitenkin aivan normaalisti maan päällä.
Sitten taas helluntalaiset ym uskonto on heidän uskonsa eikä siitä kannata pitää huolta, jos ei itse ole helluntalainen.

Jos kuitenkin sinnikkäästi pelkää, että tulee kohta maailmanloppu, niin sitten kannattaisi tästä viimisestä vuodesta nauttia tosi paljon. Tehdä kaikkea sitä mitä on aina halunnut tehdä. Rahoja ei kuitenkaan kannata kaikkia käyttää eikä mahdollista omaisuutta myydä, jos maailma ei kuitenkaan lopu. Toisaalta, jos on rohkea, niin myy kaiken ja tekee vaikka maailmanympärimatkan. Ja jos maailmaa vielä sitten kuitenkin on, niin aloittaa uuden elämän.

Käyttäjä LonelyWolf kirjoittanut 01.01.2012 klo 16:16

Minä taas oikein toivon, että se vihdoin tulisi. Ei tarttis viettää enää yhtään typerää uutta vuotta yksinään.

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 01.01.2012 klo 20:07

Juuri tällä hetkellä odotan maailmanloppua... vaihtoehtona on lopettaa oma oleminen 😭 Ainakin tuska jollain tasolla loppuisi, kai.

Käyttäjä tunturisopuli kirjoittanut 02.01.2012 klo 04:18

Pystyisikö asiaa mitenkään ajattelemaan niin, että se mille ei voi mitään, sitä ei kannata murehtia? Jos nyt kuvitellaan, että maailmanloppu tulisikin; mitä sille voi? Elä elämääsi ilolla ja jokaista hetkeä arvostaen, ja kun maailmanloppu ei todennäköisesti tulekaan, olet oppinut elämään elämääsi uudella tavalla.
Ja jos maailmanloppu tulee, niin kaikki ovat tavallaan samassa veneessä. Et ole ainakaan yksin tilanteessa!
Toisaalta jokaisella ihmisellä voi olla pieni maailmanloppu omassa elämässään; oli se sitten läheisen kuolema, onnettomuus, vammautuminen, rikoksen uhriksi joutuminen.. Mikä tahansa.
Älä vaivu epätoivoon! Koita nauttia ajasta joka sinulla on. Minäkin olen yrittänyt alkaa nauttia asioista, koska jo ennen sitä maailmanloppua saattaa tapahtua mitä tahansa, mitä ei voinut kuvitellakaan. Toivottavasti myös ihania asioita. Älä anna uskomusten ja pelkojen estää sinua elämästä täysipainoista ja onnellista elämää. Huomaat, että aina tulee uusia pelkoja, vaikka lopulta se maailmanloppu jätti tulematta.
Halauksia!

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 02.01.2012 klo 12:05

Minä en kyllä osaa pelätä mitään maailmanloppua. Silloinhan kaikki loppuisi eikä enää tarvisi pelätä.
Ennemmin pelkään elämää, huomista päivää... ja sitä seuraavaa.... Sitä että kukaan ei välitä enkä osaa tehdä ja sanoa mitään oikein.
Jos maailmanloppu tulisi niin itse en jäisi kaipaamaan eikä lasteni tarvitsisi kaivata minua.