Motivaatiota liikkumiseen

Motivaatiota liikkumiseen

Käyttäjä homelo aloittanut aikaan 06.11.2010 klo 20:17 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä homelo kirjoittanut 06.11.2010 klo 20:17

Mikä teillä muilla antaa motivaatiota liikkumiseen, liikunnan harrastamiseen? Mulla ei ole mitään motivaatioo ja liikkua pitäis. Aika mahdoton yhdistelmä 🙄

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 07.11.2010 klo 18:38

Kukaan muu ei voi motivoida sinua kuin sinä itse. Liikkua voi monella tavalla. Itselleni sopii ryhmäliikunta, koska siinä kaikki tekevät yhtä aikaa liikesarjoja ja se tukee sitä omaakin yrittämistä, vaikka olen kaikkea muuta kuin notkea.

Nuorena vihasin liikkumista, mutta nyt keski-ikäisenä se on todella tarpeellista ja hauskaa, jos sitä saa tehdä oman aikataulunsa mukaisesti. Aamut ovat parhaimpia, ainakin minulle, mutta muinakin vuorokauden aikoina voi liikkua.

Aloita varovasti ja mene johonkin ryhmään, ainakin aluksi. Ei haittaa, vaikka olisitkin kömpelö ja huonokuntoinen. Muut eivät katso sinua, vaan vain itseään. Ohjattu voimistelu on narsistien laji. Pallopeleihin en ikinä lähtisi, niistä on kouluajoilta niin huonot kokemukset.

Voit tietysti aloittaa myös kävelystä, sauvakävelystä tai pyöräilystä, jos ryhmä tuntuu hankalalta. Uinti on myös hyvä laji jokaisena vuodenaikana, jos halli löytyy kohtuullisen läheltä. Marraskuu on vähän hankala liikunnan aloittamisen kannalta, mutta eiköhän niitä vaihtoehtoja löydy. Itse en tykkää mennä metsään pimeällä, koska siinä voi helposti loukata esim. jalkansa, joten sisälajit ovat nyt arvossaan. Eri asia tietenkin, jos asut niin pohjoisessa, että on jo lunta...

Käyttäjä Tuumaaja68 kirjoittanut 08.11.2010 klo 09:35

Mulla motiavaatiota antaa jo pelkkä luonnossa liikkuminen. Pyöräily ja hiihto ovat mahtavia liikuntatapoja niillekin jotka vain haluavat nauttia luonnosta. Kumpaakaan ei tartte harrastaa "lima niskassa."

Liikuntaahan ei ole mikään pakko harrastaa. Kaikki nykytutkimuksethan varmaan sanoo että enemmän siitä tosin hyötyä on kuin haittaa. Mutta esim. painoa voi pudottaa ihan ruokavaliolla - paljon on ihmisiä tiputtanut painoaan esim. karppaamalla. Sit kun paino putoaa niin liikkuminenkin helpottuu ja kierre itsensä välittämiseen on valmis 🙂

Käyttäjä kirjoittanut 08.11.2010 klo 15:30

Minä olen joutunut vähentämään liikkumista aika paljon fyysisten sairauksien vuoksi.
Siksi minä sitten myös masennuin ja ajattelin vaan itsemurhaa.
Viimeksi lääkäri lupasi, että saan taas liikkua niin paljon kuin haluan.
Ja meilläpähin on pienet järvet jo jäässä ja olen pari päivää retkiluistelut.
Hiihtänytkin olen ensi lumen laduilla.

Kotonakin voi kaikenlaista harrastaa. Esmes kahvakuulailla tai jumppapalloilla.

Käyttäjä Koppelo  kirjoittanut 08.11.2010 klo 16:38

Täällä toinen jolla motivaatio aivan hukassa, ei minkäänlaista mielenkiintoa vaikka luonnosta tykkään. Mutta itsensä liikkeelle saaminen on aivan ylitsepääsemattömän vaikeaa.. Haluaisin liikkua mutta.. Yksi syy ehkäpä on myös se että ei ole lähellä ketään kenen kanssa ulkoilisi..

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 09.11.2010 klo 12:35

Pidin aikaisemmin hölkkäämisestä ja motivaation sain kun en juossut itseäni läkähdyksiin. Lenkin jälkeen oli mahtava fiilis ja se motivoi. Nykyisin motivaatio on myös hieman hukassa, kun nilkka ei kestä juoksemista, ehkä ensi keväänä pääsen aloittamaan uudelleen. Talviaikaan olen muutenkin laiska tekemään yhtään mitään kuntoilun eteen, haluaisin olla vain peiton alla ja nukkua talviunta. Toivottavasti löydät kipinän.