Kukaan muu ei voi motivoida sinua kuin sinä itse. Liikkua voi monella tavalla. Itselleni sopii ryhmäliikunta, koska siinä kaikki tekevät yhtä aikaa liikesarjoja ja se tukee sitä omaakin yrittämistä, vaikka olen kaikkea muuta kuin notkea.
Nuorena vihasin liikkumista, mutta nyt keski-ikäisenä se on todella tarpeellista ja hauskaa, jos sitä saa tehdä oman aikataulunsa mukaisesti. Aamut ovat parhaimpia, ainakin minulle, mutta muinakin vuorokauden aikoina voi liikkua.
Aloita varovasti ja mene johonkin ryhmään, ainakin aluksi. Ei haittaa, vaikka olisitkin kömpelö ja huonokuntoinen. Muut eivät katso sinua, vaan vain itseään. Ohjattu voimistelu on narsistien laji. Pallopeleihin en ikinä lähtisi, niistä on kouluajoilta niin huonot kokemukset.
Voit tietysti aloittaa myös kävelystä, sauvakävelystä tai pyöräilystä, jos ryhmä tuntuu hankalalta. Uinti on myös hyvä laji jokaisena vuodenaikana, jos halli löytyy kohtuullisen läheltä. Marraskuu on vähän hankala liikunnan aloittamisen kannalta, mutta eiköhän niitä vaihtoehtoja löydy. Itse en tykkää mennä metsään pimeällä, koska siinä voi helposti loukata esim. jalkansa, joten sisälajit ovat nyt arvossaan. Eri asia tietenkin, jos asut niin pohjoisessa, että on jo lunta...