Mitenhän tästä eteenpäin?
En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Kerron vähän taustaa. Muutama vuosi sitten romahdin henkisesti pitkään jatkuneen henkisen ylikuormituksen sekä traumaattisten tapahtumien laukaisemana. Sen jälkeen melkein vuoden ajan kärsin pahoista univaikeuksista ja ahdistuksesta ja vaikeasta masennuksesta. Traumaattiset asiat pyörivät mielessä ja riivasivat minua 24/7.
Nyt siitä on kulunut 3,5 vuotta ja olen päässyt näistä asioista sillä tavalla yli, että nuo asiat käyvät mielessä aika harvoin (ei edes viikottain ja silloinkaan en jää niitä yleensä märehtimään), ja mielialani on pääsääntöisesti hyvä. Mutta olen kaiken tämän jälkeen vielä todella pahasti uupunut. Jaksan tehdä asioita melko normaalisti 2-6 tunnin ajan päivästä riippuen, mutta sitten voimani ehtyvät yleensä yhdessä hetkessä ihan kokonaan, enkä pysty sen jälkeen tekemään mitään tai edes kuuntelemaan puhetta tai puhumaan muutaman sanan lauseita pidempään.
Yritin puoli vuotta sitten olla kokopäivätyössä mutta muutaman viikon jälkeen romahdin totaalisesti, ja siitä toipumiseen meni 3-4 kuukautta. Sen jälkeen olin nyt touko-kesäkuun ajan työkokeilussa 3 päivää viikossa todella kevyessä hommassa, tämän ajan jaksoin juuri ja juuri mutta en usko että olisin jaksanut kovin paljon pidempään.
En nyt oikein tiedä mitä tulisi tehdä ja miten edetä. Olen tästä ajasta ollut sairaslomalla vain yhden kuukauden silloin 3,5 vuotta sitten, muistaakseni syyksi kirjattiin ”Akuutti stressireaktio”. Sen jälkeen olen ollut työttömänä eli ei ole ollut tarvetta sairaslomalle enkä ole siksi käynyt lääkärissä (inhoan lääkärissä käymistä ja menen vaan jos on ”pakko”).
Haluaisin tehdä jotain, työtä tai opiskella, mutta näköjään pystyn tekemään todella vähän kerrallaan. Mutta en tiedä oikein mitä kautta tässä pitäisi edetä. En voi sanoa olevani masentunut, tai minkä diagnoosin alle kuuluisin.