Miten vastata kun joutuu asiattomasti kohdelluksi?

Miten vastata kun joutuu asiattomasti kohdelluksi?

Käyttäjä Sunflower aloittanut aikaan 11.01.2019 klo 06:10 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Sunflower kirjoittanut 11.01.2019 klo 06:10

Kertokaa jos tiedätte hyviä konsteja laittaa jauhot suuhun ilkeilijälle. En tarkoita loukkaamista, vaan jokin sopiva kysymys tai palaute, joka voi saada ilkeilijän vähän ajattelemaan sanomisiaan, tarkistamaan tyyliään.

Itse olen joskus tällaisessa tilanteessa kysynyt, että mitä sinä oikein tarkoitat? Ja tuolloin ilkeily on samantien loppunut. Työhistoriassani on myös hankalampia ja pitkäaikaisempia tapauksia, joiden vaikutuksia elämääni edelleen yritän saada paranemaan. Kerran kysyin eräältä työpaikkakiusaajalta, että mitä hän ajattelisi jos joku tekisi itsemurhan hänen kiusaamisensa tähden? Tuo kiusaaja sanoi että se olisi hänen mielestään mukavaa.

Useinhan ilkeä ihminen käyttäytyy joinakin päivinä suht normaalisti, eikä niitä ilkeilyjä osaa ennalta varoa kun ne tulevat yllättäen. Sitten alan varomaan puheitani ja käyttäytymistäni, etten vain paljastaisi itsestäni mitään kiusaamiselle altistavaa ”materiaalia”,. Tuollainen varpaillaan olo on aika rasittavaa.

Haluaisin olla rauhallinen, mutta mahdolliset eteen tulevat kiusaamistilanteet ahdistavat. Vaikka kosto ei ole hyvä ratkaisu, niin mielessäni haudon vaikka minkälaisia kostosuunnitelmia. Tuskin niitä silti toteutan.

Yritän vältellä ilkeästi käyttäytyviä ihmisiä jos suinkin vain voin. En puhu henkilökohtaisista asioistani kuin vain tiettyjen ihmisten seurassa, enkä vastaa uteluihin muuta kuin toteamalla, että mitä sinä sillä tiedolla teet? 🙄

Käyttäjä Joie kirjoittanut 11.01.2019 klo 21:44

Sunflower kirjoitti 11.1.2019 6:10

Kerran kysyin eräältä työpaikkakiusaajalta, että mitä hän ajattelisi jos joku tekisi itsemurhan hänen kiusaamisensa tähden? Tuo kiusaaja sanoi että se olisi hänen mielestään mukavaa.

Siis joku aikuinen ihminen vastas noin?
😐😐

Mietin, että ehkä joskus voisi olla tehokasta ettei sanois mitään. Katsois vaan. Tai sanoa, että olipa tosi ikävästi sanottu / tehty. Toi on varmaan tosi hyvä mitä oot tehny, että olet kysynyt mitä tuo tarkoittaa. Ettei tyydy ilkeämieliseen vihjailuun vaan vaatii selitystä, niin että odottaa ihmisen vastaavan sanoistaan ja teoistaan.

Käyttäjä Sunflower kirjoittanut 12.01.2019 klo 19:04

Joie kirjoitti 11.1.2019 21:44

Sunflower kirjoitti 11.1.2019 6:10

Kerran kysyin eräältä työpaikkakiusaajalta, että mitä hän ajattelisi jos joku tekisi itsemurhan hänen kiusaamisensa tähden? Tuo kiusaaja sanoi että se olisi hänen mielestään mukavaa.

Siis joku aikuinen ihminen vastas noin?
😐😐

Mietin, että ehkä joskus voisi olla tehokasta ettei sanois mitään. Katsois vaan. Tai sanoa, että olipa tosi ikävästi sanottu / tehty. Toi on varmaan tosi hyvä mitä oot tehny, että olet kysynyt mitä tuo tarkoittaa. Ettei tyydy ilkeämieliseen vihjailuun vaan vaatii selitystä, niin että odottaa ihmisen vastaavan sanoistaan ja teoistaan.

Ihan aikuinen oli tuo tyyppi. Hän kertoi miten joissakin työpaikoissa oli niin tylsää että ajankuluksi alettiin kiusata. Onneksi tuosta mädästä työyhteisöstä on jo pitkä aika. En ollut siellä ainoa jota kiusattiin ja kiusaajiakin oli useita. Sen työpaikkakokemuksen jälkeen olin aika hajalla. Ei tuollaista haluaisi kokea. Elämässä on omat vastoinkäymisensä jo muutenkin.

Nykyään olen jo vahvempi, enkä ihan vähästä hätkähdä .Vaikka tiedän että nykyinen kiusaaja yrittää kostaa minulle omia kiusaajmiskokemuksiaan, niin en aio tätä noin vaan hyväksyä.

🤕:

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 12.01.2019 klo 20:45

Itse olen myös tullut asiattomasti kohdelluksi. Loukataan juuri sanoilla, syljetään kaikki päälle, eikä yhtään mietitä sanomisiaan. Olen erityisherkkä, hienotunteinen ja sosiaalisesti lahjakas ihminen. Paras keino on mielestäni se, että antaa olla ja jättää omaan arvoonsa. Toisaalta itseään pitää puolustaa ja takaisin saa sanoa jos joku on asiaton. Usein asiaton ihminen purkaa mielestäni vain pahaa oloaan toiseen. Empaattinen ihminen voi silloin helposti joutua ns. "sylkykupiksi". Kiusaaja ei usein edes ymmärrä kiusanneensa, saatika tekojensa seurauksia.

Käyttäjä Sunflower kirjoittanut 12.01.2019 klo 23:46

White princess2 kirjoitti 12.1.2019 20:45

Itse olen myös tullut asiattomasti kohdelluksi. Loukataan juuri sanoilla, syljetään kaikki päälle, eikä yhtään mietitä sanomisiaan. Olen erityisherkkä, hienotunteinen ja sosiaalisesti lahjakas ihminen. Paras keino on mielestäni se, että antaa olla ja jättää omaan arvoonsa. Toisaalta itseään pitää puolustaa ja takaisin saa sanoa jos joku on asiaton. Usein asiaton ihminen purkaa mielestäni vain pahaa oloaan toiseen. Empaattinen ihminen voi silloin helposti joutua ns. "sylkykupiksi". Kiusaaja ei usein edes ymmärrä kiusanneensa, saatika tekojensa seurauksia.

Jos kiusaaja ei koskaan saa asiallista palautetta letkautuksistaan, niin hän tosiaan saattaa alkaa pitää omaa käyttäytymistään ihan normaalina. Siinä tilanteessa kun pystyisikin se kiusaamisen kohde säilyttämään rauhallisuutensa ja pyytämään perusteluja. Jos taas kiusattu alkaa vihaisena huutamaan, niin kiusaaja unohtaa kokonaan sen että oli itse aiheuttamassa toiselle pahaa mieltä ja jutun asetelma saattaa pyörähtää päälaelleen - kiusaaja alkaa väittää itse olevansa kiusattu!

😝