Miten selvitä kriisistä ilman kanssaihmisten tukea?

Miten selvitä kriisistä ilman kanssaihmisten tukea?

Käyttäjä Lauramaija aloittanut aikaan 31.08.2010 klo 20:08 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lauramaija kirjoittanut 31.08.2010 klo 20:08

Kun lukee lehdistä selviytymistarinoita, selviytyjä kertoo aina, että hän ei olisi selvinnyt ilman ihanien ystävien ja sukulaisten tukea, tai että vaikka ystävät ja sukulaiset käänsivät selkänsä, on löytynyt uusia ihania ystäviä, jotka tukevat.

Miten minulaiseni yksinäinen tallaaja selviytyy? Ystävät ja sukulaiset käänsivät selkänsä noin kymmenen vuotta sitten, kun minulla oli edellinen kriisi (aviokriisi, synnytyksen jälkeinen masennus ja töihin palattuani burn out työpaikkakiusauksen seurauksena). Sen jälkeen ihmissuhteeni ovat olleet mies ja lapset, pari harrastuskaveria, joiden kanssa ei syvällisiä puhuta, työkaverit joiden kanssa puhutaan työstä ne pakolliset kuviot ja äiti. Nyt olen masentunut ja ahdistunut miehen naisseikkailujen paljastuttua. Mies haluaa jatkaa avioliittoa ja on luvannut parantaa tapansa, mutta minä ahdistun päivä päivältä enemmän. Olemme käyneet kaksi kertaa perheneuvonnassa juttelemassa, käyntikertojen väli oli kaksi kuukautta. Kolmas aika on jo sovittu.

Jos tämän lukee joku, joka on selvinnyt kriisistä ilman ystäviä, joille voi soittaa ja purkaa tunteitaan pahan olon yllättäessä, olisin kiitollinen, jos antaisit minulle selviytymisvinkkejä. Edellisen kriisin aikana kävin hyvällä yksityisellä terapeutilla. Nykyään taloudellinen tilanteeni on niin huono, että yksityinen terapia ei ole mahdollista. Kunnalliseen on vaikea päästä.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 01.09.2010 klo 11:18

Heippa
Kyllä se on pääsääntöisesti totta että ei pahoista vaikeuksista ihminen selviä yksin
eikä tarvitsekkaan sitä varten on auttajia jotka auttaa ihmistä ongelmien yli
niin taas elämä jatkuu.
Minun elämän vaiheessa on ollut todella paljon vaikeuksia ja olen itsekkin monesti pohtinut että miten olen selvinnyt ja jaksanut mutta niin olen vaan selvinnyt niin kyllä sinäkin
selviät sen tiedän mutta en todellakaan olisi yksin selvinnyt.
Jos olet väsynyt ja masentunut niin mene heti lääkäriin niin saat avun sillä masennus
todellakin lamaannuttaa ihmisen.
Mut mene nettiin ja googleen laita hakusanaksi tukihenkilö niin sieltä saat keskustelu apua
niin helpottaa eläämääsi.
laita myös sana perheasiain neuvottelukeskus niin sieltä saat upeaa ammattiapua ja
ne on ilmaisia palveluja ja näin saat taas asiat kuntoon.
Se on totta että esim eron sattuessa ystävät ja sukulaiset kaikkoavat mut siinä sitten näkee
ketä jää jäljelle.
Kirjoita miten olet jaksanut.
Kaunista syksyä sinulle

Käyttäjä isosisko2 kirjoittanut 08.09.2010 klo 10:39

Hei!
Jospa ottaisit yhteyttä niihin sukulaisiin, ehkä he ajattelevat, että sinä et halua olla heidän kanssaan tekemisissä? Heillähän voi olla ikävä sinua🙂

Käyttäjä Lauramaija kirjoittanut 09.09.2010 klo 17:39

Perheasian neuvottelukeskuksen perheneuvoja kehoitti varaamaan ajan työterveyspsykologilta, koska myös aikoinaan käsittelemättä jääneet työpaikan ongelmat ovat alkaneet tässä muun kriisin keskellä nousta pintaan. Henkilö, joka ajoi minut loppuun (esimies) on jäänyt eläkkeelle, ja vasta nyt olen uskaltanut alkaa käydä läpi sen aikaisia tapahtumia. Sain ajan kuukauden päähän. Lähete piti hakea työterveyshoitajalta. Hän ihmetteli, miksi perheneuvoja, jonka luona minä ja mieheni olemme käyneet nyt kolme kertaa, ei voinut antaa minulle omalta vastaanotoltaan sellaista aikaa, missä pelkästään minä olisin ollut paikalla. Sain kuitenkin lähetteen ja ajan psykologille.

Tällä hetkellä tunnen itseni niin voimattomaksi ja surkeaksi, että vanhojen ihmissuhteiden lämmittely ei onnistu. Ehkä tulevaisuudessa, jos tämä ahdistus, väsymys ja huonommuudentunne joskus hellittää. Lasten takia on pakko yrittää pysyä kasassa.